• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil byggd på Fiat

F

F.d. 16416

Guest
Vi funderade efter Elmia-mässan att byta till en ny hysbil byggd på Fiat. När vi läser alla inlägg här på forumet blir vi dock tveksamma. Det är tydligen många problem med Fiat, om vi nu förstått alla inläggen rätt. Det är förmodligen missnöjda Fiat-ägare, som skrivit det vi läst.
-Vattenläckage in i motorn
-Dörrar som måste tätas för att undvika kalldrag
-Vevhusventilationer som fryser
-Växellådor som är felutväxlade
-Bilar som skakar och rycker vid backning
-Framhjulslager som inte håller
-Framfjädrar som behöver bytas till längre och hårdare
-Dyra kamremsbyten på vissa motorer
-Svårt att få felen åtgärdade på garantin
-Osäkerheter om generalagenturen

Är det verkligen så illa som vi uppfattat det? Eller har vi fått en snedvriden bild av Fiat här på forumet?

Roadglider
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Husbil byggd på Fiat

Jag är helnöjd men min bil och den lilla motorn. Mycket av det du skriver är historia.
Man är även nästan utan möjlighet att välja annat eftersom fiat har 80%? av marknaden!
Det är nog viktigare att välja ett skåp som passar och eftersom mycket är klent i inredningen med tanke på vikten är tillgång till bra eftermarknad viktigt.
Av din lista så har jag endast två :

Dörrar som måste tätas för att undvika kalldrag , åtgärdat med silvertape!
Osäkerheter om generalagenturen , svårt att göra något åt.


Lycka till i sökandet efter något nytt!!!!
 
Senast ändrad:
S

suneAl

Guest
Sv: Husbil byggd på Fiat

Man SKALL inte tro på allt som skrives.

När det gäller Generalagenten så har FIAT sagt upp samtliga Generalagenter i NORDEN
Det blir troligt en Generalagent för HELA Norden, var de placerar sig, är en bra fråga men troligt i Danmark. Återförsäljarna fortsätter som vanligt.

PS! Posten har köpt 3000 bilar av FIAT, vi FIAT ägare blir INTE lämnade vind för våg.
Ring Roger Calsson på Olle Ohlsson Bolagen och hör med han, jag har talat med honom därav denna info.

Resten är bara ont tal om FIAT.



Häls 571

:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Husbil byggd på Fiat

Helt rätt, men ingen rök uten eld heter det ju. Därav min tråd.
Roadglider
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Husbil byggd på Fiat

Vi har kört en hel del mil med olika märken,ingen är bättre eller sämre,det är ju så att Fiat dominerar marknaden därav så är det en del "måndagsbilar".
Detta med för klena framfjädrar får ju faktiskt tillskrivas påbyggarna,för om Du tittar på alla nyare ,oavsett märke så är dom ju för låga fram och detta är en modegrej se bara på personbilarna.
OM vi sätter press på handlarna och byggarna att det inte blir något köp med midre än att dom får byta framfjädrar,så är jag övertygad om en snar ändring.
Stoppas det i rätt fjädrar vid chassitillverkningen så är det fråga om några få kronor extra,med nöjda husbilsägare som följd,snålheten bedrar visheten är så sant som det är sagt. Mvh Bernt
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Husbil byggd på Fiat

Vi funderade efter Elmia-mässan att byta till en ny hysbil byggd på Fiat. När vi läser alla inlägg här på forumet blir vi dock tveksamma. Det är tydligen många problem med Fiat, om vi nu förstått alla inläggen rätt. Det är förmodligen missnöjda Fiat-ägare, som skrivit det vi läst.
-Vattenläckage in i motorn
-Dörrar som måste tätas för att undvika kalldrag
-Vevhusventilationer som fryser
-Växellådor som är felutväxlade
-Bilar som skakar och rycker vid backning
-Framhjulslager som inte håller
-Framfjädrar som behöver bytas till längre och hårdare
-Dyra kamremsbyten på vissa motorer
-Svårt att få felen åtgärdade på garantin
-Osäkerheter om generalagenturen

Är det verkligen så illa som vi uppfattat det? Eller har vi fått en snedvriden bild av Fiat här på forumet?

Roadglider
En stilla undran...?Är inte dinn nuvarande bobilbra ok?Min fiat-98 är hur bra som helst,11000 mil utan några problem.Själv kört 3000 av dessa.Av så många Fiatar som rullar så är jag nog säker på att det är en bra bil
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Husbil byggd på Fiat

Jo Pannor vi är nöjda med bilen som sådan, men skälet till att vi funderat är att den är lite smal och något trång invändigt. Smidig i trafiken och lätt att parkera. Detta är ju denna husbils koncept och mycket uppskattat. Vill man ha lite större husbil så finns ju utbudet främst med Fiat som grund. Inser att många Fiat rullar på vägarna och att om bilen inte vore OK, så vore det väl inte så.
Därför kände vi oss lite tveksamma till det som skrivits i så negativ riktning här på forumet. Men ofta är det ju så att hälsan tiger still, så hade hoppats att få höra lite positivt också.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Husbil byggd på Fiat

Jag förstår Roadglider inför tveksamheten och svårigheten att hitta rätt information i alla trådar.

Skulle någon våga sig på en enkel sammanställning över kända fel och annat att kontrollera och se upp med på olika bilar? Jag menar typ:
Fiat årsm. 02-07, problem med framhjulslager
Fiat årsm. 07, vattenläckage i motorrum, löst på årsm. 08.
Ford 2,0L årsm. 03-06, vad det nu kan vara.
Obs, endast påhittade exempel om än med någon substans.

Det bör ju handla om fel som allmänt accepteras vara av typ onormal felfrekvens för respektive märke, inga diskussionsämnen. Jag inser att det kanske är en vansklig uppgift, men skulle säkert ge oss mindre kunniga viss vägledning. Jag har flera gånger när jag läst trådar om diverse bekymmer önskat en liten lathund.
Tänk om jag hade en nu när vi står inför ett byte, troligen till FIAT. Ta mig sjutton om vi inte snart har julafton, så önska kan man ju.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.668
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Husbil byggd på Fiat

Roadglider !
Jag ycker du ska ha i minnet det gamla uttrycket " Hälsan tiger still ". För den som inte har några större problem med sin Fiat känner inte lika mycket för att skriva här som den som just fått ett fel som de dessutom läst om här!
// Göte J
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Husbil byggd på Fiat

Hej, har haft 5 st Fiat 1989-2009 kört mycket, endast 2 st stötdämpare 1 st fram hjuls lager på samtliga bilar, har ej heller haft motor stopp en enda gång. Är varje sommar till Syd Europa, använder bilen även på vintern.
Mvh
Leif
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Husbil byggd på Fiat

Hej Göte J!
Håller med dej om att gamla ordspråk gäller. Så relaterade också till det du nämner i mitt inlägg 9 i tråden. Kanske dessvärre även angelägnare att ge ris än ros för många.
Roadglider
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbil byggd på Fiat

När så många har Fiat och det som diskuteras här om ett husbilsmärke eller chassie så är det alltid ett problem man vill framföra. Problemen kan vara fel på bildelen eller ett problem man har för att anpassa bodelen till sitt eget tycke. Därför nästan alltid problemfrågor.
Att göra mallar är en bra ide men faller på att man då måste få in ett mycket stort antal svar på respektive bil/chassie.
När man som vi har haft ett problemfritt ägande så funderar man många gånger varför vi har klarat oss. Visst har det med hur man kör och sköter bilen.
*Här kommer väl kanske växellådan in i bilden. Utväxlingen kan väl inte vara Fiats problem??Men givetvis kan en växellåda gå sönder på alla bilar.
*Hjullager ska man nog se till att man köper en bil med ett förstärkt chassie. Påbyggarna köper snålt.
*Vevhusventillationen kan man knappast anklaga Fiat för om den inte är uppvärmd. Påbyggaren köper bilen och sen får hubilsköparen se upp och komlettera.
*Vad det gäller garantier så tycker jag Fiat har varit mycket frikostiga på vår förra bil som var import. Där ser jag inga problem alls.
*Agenturen har beskrivits i andra trådar och kommer att lösa sig.
*Vatten i motorummet på -07 och framåt är väl löst. I allafall på den vi har nu som är en -09. Tycker själv att det var ett löjligt enkelt fel som man lätt kunde åtgärda själv om man ville. Fast enligt regelboken som många vill köra efter så blev det ett jäkla liv när Fiat inte tog tag i det. Kändes nästan som om en del ville köra sönder topparna bara för att visa att det fanns ett fel. Min uppfattning.
*Framfjädrar som är för korta. Är det Fiats problem?? Vi har väl en påbyggare som måste ta sitt ansvar när man lastar chassiet med ett hus tycker jag. Vår bil lutar lite framåt men jag har aldrig reagerat som en del att det blir genomslag (fast jag har KCR-box och alltid kör mycket fort) och känt det om ett problem och den är på 4250kg.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Husbil byggd på Fiat

När så många har Fiat och det som diskuteras här om ett husbilsmärke eller chassie så är det alltid ett problem man vill framföra. Problemen kan vara fel på bildelen eller ett problem man har för att anpassa bodelen till sitt eget tycke. Därför nästan alltid problemfrågor.
Att göra mallar är en bra ide men faller på att man då måste få in ett mycket stort antal svar på respektive bil/chassie.
När man som vi har haft ett problemfritt ägande så funderar man många gånger varför vi har klarat oss. Visst har det med hur man kör och sköter bilen.
*Här kommer väl kanske växellådan in i bilden. Utväxlingen kan väl inte vara Fiats problem??Men givetvis kan en växellåda gå sönder på alla bilar.
*Hjullager ska man nog se till att man köper en bil med ett förstärkt chassie. Påbyggarna köper snålt.
*Vevhusventillationen kan man knappast anklaga Fiat för om den inte är uppvärmd. Påbyggaren köper bilen och sen får hubilsköparen se upp och komlettera.
*Vad det gäller garantier så tycker jag Fiat har varit mycket frikostiga på vår förra bil som var import. Där ser jag inga problem alls.
*Agenturen har beskrivits i andra trådar och kommer att lösa sig.
*Vatten i motorummet på -07 och framåt är väl löst. I allafall på den vi har nu som är en -09. Tycker själv att det var ett löjligt enkelt fel som man lätt kunde åtgärda själv om man ville. Fast enligt regelboken som många vill köra efter så blev det ett jäkla liv när Fiat inte tog tag i det. Kändes nästan som om en del ville köra sönder topparna bara för att visa att det fanns ett fel. Min uppfattning.
*Framfjädrar som är för korta. Är det Fiats problem?? Vi har väl en påbyggare som måste ta sitt ansvar när man lastar chassiet med ett hus tycker jag. Vår bil lutar lite framåt men jag har aldrig reagerat som en del att det blir genomslag (fast jag har KCR-box och alltid kör mycket fort) och känt det om ett problem och den är på 4250kg.


Tack Håkan

Mycket bra redogörelse, detta borde dämppa belackarna något.

Om man tänker efter, av 100 Husbilar är följande:

70 st FIAT / Peugeot / Citroén
19 st Ford
8 st Renault
3 st Mercedes

Var är störrsta chansen att det blir FEL eller någon som blir missbelåten över något ?


Häls 571

:mcride:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbil byggd på Fiat

roadglider

Nu är kanske inte våran bil en som ni är intresserad av men eftersom vi bor inte allt för långt ifrån varandra är du välkommen hem till mig och syna om du vill.
Är disponibel hela dagar nu efter en skada. Ring först.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Husbil byggd på Fiat

Ett tack för alla svar, som givit oss en mer nyanserad bild på det som tråden behandlade. Anade nog lite, att det som skrivits i negativt hänseende inte var representativt för huvuddelan av ägare till "Fiat-husbilar". Svaren rätade även upp vissa frågetecken.
Håller med om problematiken gällande fordonstillverkare och husbilsbyggaren. Slutprodukten skall ju vara attraktiv för så många som möjligt till lägsta möjliga pris. Blir nog inte alltid den bästa optimeringen, utan det blir vi som köpare som får ta smällen, när den så småningom genom naturlagarna dyker upp.
Kanske skillnader mellan olika husbilstillverkare, men inte lätt att hitta rätt i denna djungel.
Tack Håkan J för vänligheten, hör av mig om det blir aktuellt.

Roadglider
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Husbil byggd på Fiat

Hej.
Jag har en Dethleffs 07 bygd på FIAT 250 med en 3 liters 157 hästars motor med 6 växlad låda. Det enda jag har behövt åtgärda på bilen var att det kom in regnvatten i motorrummet och la sig vid spridarna samt en kampanjåtgärd på bilen när den var ny (det var något kablage som behövde flyttas). Bilen har nu gått 3500 mil sommar som vinter helt felfritt.
Däremot så drog det kallt från dörrarna vid vinterkörning och det visade sig bero på tvångsventilationen i dörrarna, det fixade sig med hjälp av två styken magnetiska övningskörningsskyltar a 29 kronor.

Mvh
Tommy
2227
 
Toppen