• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil 7-8 bäddar

F

F.d. 14722

Guest
Har funderingar på att köpa husbil till nästa sommar.
Men tänkte höra först om det överhuvudtaget finns nån typ av husbil med 8 godkända sittplatser och 7-8 bäddar??
Och i så fall, räcker det med B-körkort??

Något annat man eventuellt bör tänka på???

Har 6 barn i åldrarna 1-9 år (+ 2 vuxna)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Husbil 7-8 bäddar

Med så många sittplatser och dessutom packning till alla dessa personer så blir det nog problem att klara både 3 500 kg totalvikt. Låter mer som att behovet är en orkesterbuss. Då får man plats med allt och alla. Men då måste det till ett annat körkort.

EssoJ
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Husbil 7-8 bäddar

Inte enkelt det mesta är gjort för två personer idag endast alkovmodeller med visssa modeller upp till 7 liggande inga med 8 vad jag vet.Sen behövs säkert 2 toaletter också för att inte ta köbiljetter.
 
F

F.d. 14722

Guest
Sv: Husbil 7-8 bäddar

Tack för alla svar!!

Möjligheten finns ju i alla fall med en Burstner (ovan PudelRäser) eller en Dethleffs (ovan Paffw).

Dessa väger ju mer än 3500 kg, men om jag fattat rätt så ska ändå b-körkort räcka, om det är utfärdat innan 1996. Eller hur??

//Magnus
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Husbil 7-8 bäddar

Rapido 10000 (olika sista siffror) har en himla massa sängplatser och bältade sittplatser vad jag minns från bilderna. Själv har vi en Bürstner 747-2 Active som bäddar ned 7 personer som mest, men "bara" 6 bältade.

/Henrik
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Husbil 7-8 bäddar

Hej igen,

Hittade två husbilar med 7 bältade platser och 7 sovplatser (Husbilen test Nr4 2011 sid 29 och 30):
Rimor Trimarano Sound
Benimar Sports 320

/Henrik
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Husbil 7-8 bäddar

För personbil och lastbil gäller: Alla barn som är kortare än 135cm måste använda särskild skyddsanordning, t.ex. babyskydd, bältesstol. Till dessa krävs det i de flesta fall Isofix och/eller bälte. Undantag från regeln är tillfälliga korta resor.

För att köra lagligt måste det i princip finnas bältade platser till samtliga barn som är kortare än 135cm.

För mer information se: Bältesregler - Transportstyrelsen

Som alltid så gäller naturlagarna oavsett vad trafikförordningen säger.

Undantag gällande antalet registrerade passagerare och barn se: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr069.pdf
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen