I början av den här tråden så "stoltserade" jag med att ha sålt gasolugnen och jag har egentligen inte saknat den förrän i samband med längre ensamresor på senare tid, exempelvis i samband med övervintring i Spanien. Jag fick tag på en liten elektrisk ugn på 1000w nyligen och till den tänker jag försöka hitta en plats i plåtisen. Meningen är att jag med hjälp av solpaneler ska kunna få till enklare rätter i den ugnen, i varje fall när solen behagar visa sig från sin bästa sida.
Visa bilaga 57924
Jag har en inverter på just 1000w, en batteribank på 250 Ah och eftersom jag ofta befinner mig på resa så kommer ju generatorn att ladda batterierna också. Ugnen blir snabbt uppvärmd och eftersom den inte förbrukar ström hela tiden så vill jag be någon här, som är bevandrad i elektronernas förunderliga värld, räkna ut hur många Ah som behövs för att använda 1000 w i.... säg en kvart. Jag får det till c:a 20 Ah men eftersom jag inte är så kunnig på området så vill jag ha den siffran bekräftad av någon som kan sånt här!
Vad tror ni? Jag har totalt 110 w solpanel + 2 stycken lösa 50-wattare som jag kan rikta mot solen om jag så vill!
Jappe