• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur viktig är ugnen?

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

I vår bil finns ugnen som standard, och vi har lärt oss att uppskatta den. Varma bullar på morgonen. Underbara potatisgratänger och andra goda maträtter som Ursula förbereder i veckan. Som vi tar med i helgerna och värmer upp. Så en bil utan ugn vill vi inte vara utan.
:wink:Hälsn. Hungrige Krister.:twitcy:
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

I vår bil finns också ugnen som standard. Skulle inte kunna tänka mig att vara utan den. Nästan varje gång vi är ute med husbilen använder vi ugnen och säger till varandra - vilken tur att vi har ugnen. Den gasol som ugnen förbrukar ger ju värme i bilen, så det kostar i princip inget att använda den. När vi hade husvagn använde vi en fristående ugn med plattor ovanpå. Det funkade ju också, men nackdelen är ju att det är en extra pryl som tar plats och att man är beroende av el.

Hälsningar

Marie:)
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Hej svejs

I vår bil var den också som standard, helt kanon! Skulle inte vilja vara utan den..;) och den är ju även grill i så man grilla även när det regnar. :yes:
Vi står nst aldrig på el heller, så vi använder den mkt.

Dalahälsn lotta & stefan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

Det satt en ugn i våran husbil när vi köpte den.
Den är kanon!
Tidigare hade vi en bil utan ugn och använde då en burkugn, Omnia.
Nu förbereder vi maten för ett par dagar hemma och stoppar i frysen och slipper stekos i husbilen! Vi har fläkt men den klarar inte allt.
Grill med motor finns i ugnen men den har vi inte testat ännu, är lite tveksam till den.
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Det får nog bli ännu ett litet tillval, för efter alla positiva kommentarer här i klubben har jag förstått att den nog kommer till användning. Tack för alla svar!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Sorry för att elda igång en gammal tråd :oops:

Vi är nu på gång att (äntligen, lån klart o.s.v) köpa vår första husbil.
Då det är mer en instegsbil så finns så klart inte ugn med grill (jag älskar att laga mat när jag är ledig), jag undrar om någon har haft den eftermonterad och vad det kostade ?

Själva ugnen kostar €539 (Dometic CBCG), jag tänkte försöka pruta med en ugn eller i alla fall arbetet att installera den.

Peter :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur viktig är ugnen?

I början av den här tråden så "stoltserade" jag med att ha sålt gasolugnen och jag har egentligen inte saknat den förrän i samband med längre ensamresor på senare tid, exempelvis i samband med övervintring i Spanien. Jag fick tag på en liten elektrisk ugn på 1000w nyligen och till den tänker jag försöka hitta en plats i plåtisen. Meningen är att jag med hjälp av solpaneler ska kunna få till enklare rätter i den ugnen, i varje fall när solen behagar visa sig från sin bästa sida.

ugnen.jpg

Jag har en inverter på just 1000w, en batteribank på 250 Ah och eftersom jag ofta befinner mig på resa så kommer ju generatorn att ladda batterierna också. Ugnen blir snabbt uppvärmd och eftersom den inte förbrukar ström hela tiden så vill jag be någon här, som är bevandrad i elektronernas förunderliga värld, räkna ut hur många Ah som behövs för att använda 1000 w i.... säg en kvart. Jag får det till c:a 20 Ah men eftersom jag inte är så kunnig på området så vill jag ha den siffran bekräftad av någon som kan sånt här!

Vad tror ni? Jag har totalt 110 w solpanel + 2 stycken lösa 50-wattare som jag kan rikta mot solen om jag så vill!

Jappe
 
F

F.d. 53065

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

Vi har gasolugn,använder den varje dag på morgon blir det frasiga frallor till kaffet,har gjort klyftpotatis till grillat,den funkar kanon skulle inte vilja vara utan den.
Köksan.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Jag får det till c:a 20 Ah men eftersom jag inte är så kunnig på området så vill jag ha den siffran bekräftad av någon som kan sånt här!

Vad tror ni? Jag har totalt 110 w solpanel + 2 stycken lösa 50-wattare som jag kan rikta mot solen om jag så vill!

Jappe

Så länge alla kablar är dimensionerade för ~80A kontinuerligt så är allting OK. Runt 20Ah är helt korrekt.

Peter :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

Omöjligt egenligen, men en av de kriterier inför köpet var just "ugn". Nu i efterterhand skulle det suttit bra även med en "mikro". Men "shit" det kommer säker fler moderniteter som man gärna skulle vilja ha. Men den dagen den sorgen.
Vi har klarat oss bra med bara den gasoldrivna ugnen så här långt. Och skulle det knipa kan man väl alltid laga över öppen eld i nasturen.:)
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

I början av den här tråden så "stoltserade" jag med att ha sålt gasolugnen och jag har egentligen inte saknat den förrän i samband med längre ensamresor på senare tid, exempelvis i samband med övervintring i Spanien. Jag fick tag på en liten elektrisk ugn på 1000w nyligen och till den tänker jag försöka hitta en plats i plåtisen. Meningen är att jag med hjälp av solpaneler ska kunna få till enklare rätter i den ugnen, i varje fall när solen behagar visa sig från sin bästa sida.

Visa bilaga 57924

Jag har en inverter på just 1000w, en batteribank på 250 Ah och eftersom jag ofta befinner mig på resa så kommer ju generatorn att ladda batterierna också. Ugnen blir snabbt uppvärmd och eftersom den inte förbrukar ström hela tiden så vill jag be någon här, som är bevandrad i elektronernas förunderliga värld, räkna ut hur många Ah som behövs för att använda 1000 w i.... säg en kvart. Jag får det till c:a 20 Ah men eftersom jag inte är så kunnig på området så vill jag ha den siffran bekräftad av någon som kan sånt här!

Vad tror ni? Jag har totalt 110 w solpanel + 2 stycken lösa 50-wattare som jag kan rikta mot solen om jag så vill!

Jappe

Hej Jappe!

Din beräkning är rätt! 1000 W i en kvart blir blir 250 Wh. 20 Ah x 12,5 V blir 250 VAh = 250 Wh!
Sen har ju invertern en verkningsgrad på kanske 85% så det blir mer energi som dras från batteribanken, ca 20/0,85 = 23,5 Ah.
Hälsningar PO
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Hur viktig är ugnen?

Vi är nu inne på vårt tionde ekipage.....omväxlande husvagn/husbil....alla sorters el-ugnar omni-ugnar osv...den senaste utrustad med separat frys och gasolugn....jag får nog aldrig min kära att acceptera en bil UTAN dylika tillbehör...och jag som är så timid och gillar när damen är nöjd....fattar att köper man en bil för en stor hög med slantar så kostar dessa två finesser inte så mycket extra.....nybakta frallor.. goa gratänger och gud va praktiskt.... framförallt när mannen tycker att det inte är läge att plocka fram Cobben eller Webern...
:spinny: så vid ev. byte av ekipage.... saken är klar! Gasolugn e viktig för oss! Men den separata frysen gör ju ICKE saken sämre!
:spinny:
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Så länge alla kablar är dimensionerade för ~80A kontinuerligt så är allting OK. Runt 20Ah är helt korrekt.

Peter :)


Ett litet förtydligande bara till Peters svar angående dimensioneringen av kablar. Det är helt riktigt att de måste klara ~80A, men det gäller endast på 12 volts-sidan före invertern. Efter invertern är det ~230 volt och "normala" kablar räcker.

Kaktus
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Jättebra Jappe. Men alla är inte lika bevandrade i den elektriska djungeln och ibland är det bra att vara (över)tydlig. :)

Kaktus
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur viktig är ugnen?

Jag menade inte att vara otacksam, Kaktus :) och för att sprida lite ytterligare kunskap här så bifogade jag en länk till ett nomogram som är väldigt användbart vid elinstallation.

Jappe
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

Sorry för att elda igång en gammal tråd :oops:

Vi är nu på gång att (äntligen, lån klart o.s.v) köpa vår första husbil.
Då det är mer en instegsbil så finns så klart inte ugn med grill (jag älskar att laga mat när jag är ledig), jag undrar om någon har haft den eftermonterad och vad det kostade ?

Själva ugnen kostar €539 (Dometic CBCG), jag tänkte försöka pruta med en ugn eller i alla fall arbetet att installera den.

Peter :)

För att återgå till min fråga .... :wink:

Någon som vet ?

Peter :)
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Hur viktig är ugnen?

För att återgå till min fråga .... :wink:

Någon som vet ?

Peter :)

Vi har gasolugn idag som vi använder mycket, och därför inte vill vara utan.

Vid något tillfälle när vi gick i bytestankar tittade vi på en bil utan ugn, vid frågan på vad en eftermonterad gasolugn skulle kosta fick vi priset 7-8000 inkl allt och ombyggnad av ett skåp till mindre.

//Tommy
 
Toppen