• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Relax
Att kontrollera sin syn kostar pengar och anledningen varför jag tror att husbilsförare kollar sin syn oftare har med ekonomi att göra och att dom upptäcker behovet när dom manövrerar sina stora bilar. För att ta ett B-kort krävs ju inte att man går till optiker utan det räcker med att gå till en trafikskola som är godkänd för sådant och har godkänd apparatur. Det är dessutom ofta mycket billigare än att gå till en optiker, därför går dom flesta dit. Min erfarenhet av äldre f.d. körkortsinnehavare (återkallade k.k.) är att många inte kollat sin syn på många år och därför skickar trafikskolan dom vidare till optiker för synundersökning. Det innebär ju att hade dom inte blivit av med k.k. hade dom fortsatt att köra med undermålig syn. Betr. yngre körkortstagare (18år) så finns det en del där som knappt kommer upp till 0,5 i synskärpa trots starka glasögon men får sitt körkort ändå till slut. Har man 0,5 så ser man vad det stå på körfältsanvisningarna när man passerar under portalen så gränsen är för låg, att olyckor händer i dålig sikt är inte så konstigt.
Åke

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Så i stort sett alla äldre med husbil kollar synen ofta och 18 åringar med dålig syn krockar ofta vid dålig sikt?
Det finns ju ett liv utöver husbilslivet som kallas yrkesliv där det ofta krävs bra syn så min slutsats är att folk som jobbar med saker som kräver god syn oftare går till optiker än pensionerade husbilsbilister.
Även detta är grovt generaliserande men kanske närmare sanningen enligt mig.

Lars

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Anledningen att jag tog med husbilsförare var att det är den grupp som vi tillhör och om man jämför den med andra "äldre" bilförare utan samma intresse för bilkörning med stora fordon så tror jag (OBS tror jag) att husbilsförare kollar synen oftare. Gränsen 0,5 i synskärpa gäller alla åldrar och (inte bara 18åringar) att så dålig syn medför en större olycksrisk i dålig sikt än bra syn tycker jag är självklart,eller? Du har nog missförstått.
Åke

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Relax
Att kontrollera sin syn kostar pengar och anledningen varför jag tror att husbilsförare kollar sin syn oftare har med ekonomi att göra och att dom upptäcker behovet när dom manövrerar sina stora bilar.

För att ta ett B-kort krävs ju inte att man går till optiker utan det räcker med att gå till en trafikskola som är godkänd för sådant och har godkänd apparatur. Det är dessutom ofta mycket billigare än att gå till en optiker, därför går dom flesta dit. Åke
Att det kan kostar pengar att gå och testa sin syn tycker jag inte är orimligt, likaväl som man går till tandläkaren för att testa/se om sina tänder!
Jag inser inte varför man ska tro att just husbilsförare ser om sin syn oftare, eller ha bättre råd med "hälsokontroll", än andra bilister?

Nu är det förstås länge sen jag tog mina körkort i olika omgångar A, B, C etc men jag var då tvungen att uppvisa/lämna in läkarintyg inkl ögonkontroll.
Du menar inte att motsvarande krav på läkarintyg inkl syn inte längre existerar(?) - om så är fallet är det kanske dags för mig att byta ut Volvon mot en Hummer modell stor!

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Relax
Skickar med en länk till Körkortsportalen för att det inte ska bli något missförstånd Hälsodeklaration /Körkortsportalen
så har det varit i många år. En hummer kanske är att ta i men varför inte.
Åke

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Tack Åke, då förstår jag att synkraven devalverats under de år som gått!

Mot den bakgrunden borde man inte bli överraskad över "verkligheten som den beskrivs i utförd undersökning". Dvs, 900.000 svenskar med B-körkort skulle anses trafikfarliga map sin bristfälliga synförmåga.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Kanske vore det en bra ide att man provade synen och hörseln på föraren vid besikting av bilen?
Kunde vara något att göra medan man väntar syntavla finns i hallen.
Varför jo en HB förare fick göra 2 försök för att ta sig in genom porten.
Bilen godkänd men föraren underkjänd.
==========================
Ja skämt åt sido det är säkert många som inte borde köra beroende på synförmågan och dålig hörsel dessa är en direkt fara i trafiken.
:music-icon:2179

Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Nedsatt hörsel eller att man är helt döv är inget hinder för B-kort.
Åke

Senast ändrad:
Toppen