• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Synproblem pga "grå starr" har både jag och min fru råkat ut för. Vi har därför opererat alla våra ögon under 2013, efter remisser från vår optiker!

Våra operationer, genomfördes inom 3 mån efter erhållna remisser och kostade oss totalt 300:-/person och en kortare bilresa. Båda upplevde vi operationerna smärtfria och helt utan komplikationer, kan rekommenderas - nu ser vi som hökar men vi var faktiskt nära körkortsgränsen utan att veta om det!

Problemet är att man själv inte reagerar på en sakta smygande synförsämring, kanske kompenserar man omedvetet en bristfällig synförmåga med t.ex en större GPS eller kanske en 7-10" platta?


Hittade följande tänkvärda/men lite skrämmande artikel i Aftonbladet;
Nära en miljon svenska bilister ser så dåligt att de utgör en trafikfara. Än värre är det att merparten av dessa inte är medvetna om sin egen begränsning – det framgår av en ny undersökning.

I oktober genomfördes en ”Synbesiktning” av svenska bilister. Resultatet är skrämmande att läsa: 15 procent, ser så dåligt att de utgör en direkt trafikfara. Det är Bilprovningen och Synoptik som stod bakom synbesiktningen och totalt så testades 2 771 bilister.

Men medvetenheten om den egna synförmågan visade sig vara låg. På den direkta frågan om bilisten ansåg sig ha tillräckligt god syn för att köra, svarade nio av tio ja. Men när synen sedan testades av optiker behövde varannan person en synkorrigering. 15 procent hade ett okorrigerat synfel som översteg säkra nivåer. I Sverige har omkring sex miljoner bilkörkort enligt Transportstyrelsen, om synbesiktningens resultat är representativt för alla landets bilister – skulle det innebära att över 900 000 är livsfarliga bakom ratten.

Synbesiktningen avslöjar även att bilister över 50 år har stor tilltro till sin syn – samtidigt som optiker bedömer att de behöver korrigera sin syn i större utsträckning än snittet. Orsaken kan vara ålderssynthet i kombination med att man inte kontrollerar sin syn tillräckligt ofta. 25 procent av de tillfrågade svenska bilisterna kontrollerar sin syn så sällan som vart tionde år.
– Det uppseendeväckande resultatet av Synbesiktningen visar än en gång hur viktigt det är att uppmärksamma bilister om vikten av regelbundna synkontroller för att inte utgöra en trafikfara för varken sig själv eller sina medtrafikanter, säger Benny Örnerfors, vd, Bilprovningen.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Relax, tack för ett viktigt inlägg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Enda en grunn til at dagens svenske unntaksregler for PB-II er en dårlig løsning. Vi som har C eller C1 må ha synskontroll hvert 5. år, selv det er litt lenge. Nye EU regler om legekontroll for førere over 70 år vil kunne plukke vekk endel som har for dårlig syn.

Som en kuriositet så står det som betingelse på mitt C1 kort at jeg må bruke briller eller linser når jeg kjører. Samme betingelse er ikke tatt inn på B kortet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Nog finns det svenska B-kort med "Villkor - Glasögon", eller har man tagit bort det?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.306
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Enda en grunn til at dagens svenske unntaksregler for PB-II er en dårlig løsning. Vi som har C eller C1 må ha synskontroll hvert 5. år, selv det er litt lenge. Nye EU regler om legekontroll for førere over 70 år vil kunne plukke vekk endel som har for dårlig syn.

Som en kuriositet så står det som betingelse på mitt C1 kort at jeg må bruke briller eller linser når jeg kjører. Samme betingelse er ikke tatt inn på B kortet.

Hade löst en del problem med dessa undantagsregler om man gett alla med körkort taget före 96 ett C1. Hade man inte godtagit C1 så hade undantagsregeln fallit på B.
Man hade fått bättre kontroll på synförmågan och fått bort all trafik på över 7,5 ton på B kort. Kanske även fått in en del slantar om man satt ett pris på det hela.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Hej det är ju intressant att det är en glasögonfirma som beställt undersökningen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Enda en grunn til at dagens svenske unntaksregler for PB-II er en dårlig løsning. Vi som har C eller C1 må ha synskontroll hvert 5. år, selv det er litt lenge. Nye EU regler om legekontroll for førere over 70 år vil kunne plukke vekk endel som har for dårlig syn.

Som en kuriositet så står det som betingelse på mitt C1 kort at jeg må bruke briller eller linser når jeg kjører. Samme betingelse er ikke tatt inn på B kortet.
Knut, jag håller inte alls med dig och förstår inte din syn på de Svenska undantagsreglerna för Pb2! Jag tycker att det Svenska undantaget är väldigt bra för många husbilister mfl med lång erfarenhet, bla för min fru! Jag tror inte att man blir bättre husbilsförare med ett C1-kort än med rätt B-kort, möjligen lagligare för vissa nya och de som mist sin behörighet i det Svenska undantaget - de kanske rentav var i behov av förnyad utbildning, t.ex C1;

¤ jag har t.ex ett förnyat C-kort från 2012!
¤ jag hade 2012 "synvärden" 0,8 resp 0,5, dvs minvärden för att få behålla mitt C-kort! Mina synvärden före min starroperation 2013 var säkert ännu sämre än då jag fick C-kortet förnyat!
¤ Om jag inte gått till optiker på mitt eget initiativ, så hade jag kunnat fortsätta att köra med mitt C-kort i år och framöver, oavsett 5 (eller 10 års som jag har fn) intervall för läkarundersökning.
¤ Körkortsförnyelse inkl obligatoriska läkarkontroller/t.ex ögon är inget alenarådande bot för avtagande synförmåga, avtagande/förändrad syn inträffar redan från 40+, dvs långt innan vi fyllt 70!

Min poäng är att vi körkortsinnehavare själva måste ta ett personligt ansvar, för vår synförmåga och annan påverkande hälsa, för att fortsätta köra bil.

Vad som står på körkortet ... krav på glasögon eller inte, tycker jag är fullständigt ointressant, i Sverige anges fö inte ens detta längre (= bra)!
Vid misstanke om bristfällig syn vid en trafikkontroll/olycka ... så kollas vid minsta misstanke även syn, ungefär som nykterhet beroende på sammanhang/orsak.
Oavsett när körkortet är utfärdat gäller verkligheten, att man ska ha en viss minsta bestämd synförmåga annars är inte ett körkort giltigt?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.029
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

"Vad som står på körkortet ... krav på glasögon eller inte, tycker jag är fullständigt ointressant, i Sverige anges fö inte ens detta längre (= bra)!" Slut citat.

På baksidan av mitt KK står det en kod 01.06 vilket innebär att jag måste ha glasögon eller linser, så ovanstående påstående får jag inte till o stämma.
Mitt KK är förnyat 2009.

Hejs
Claes 105
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Jag kollade ett nyligen förnyat B-kort och där var det borttaget.
//Åke

Jag var själv förvånad över det eftersom jag måste ha glasögon för min egen skull. Frågade därför min son som är polis om detta. På nya körkort står det inte "glasögon skall bäras"utan det står istället en kod för sig själv på nedersta raden på baksidan på körkortet. På mitt står det "01-06". Vilket datum den står för glömde jag att fråga.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Intressant och viktigt det där med synen, Bengt! Och naturligtvis så är det resandes eget ansvar som i första hand avgör hur man är som förare därute i trafiken, och vad som står i körkortet ska ju främst motsvara de faktiska kunskaperna hos innehavaren.

Tillåt mig peka på ett annat, mycket viktigt förhållande som drastiskt kan påverka förmågan och lämpligheten hos bilförare, nämligen förmågan att hålla sig vaken!!

Jag har ingen absolut statistik att stödja mig på men menar att det ganska ofta nämns av expertis hur en stor del av allvarliga olyckor i trafiken förorsakas av förare som somnat vid ratten och att sådana förare ofta lidit av sömnapné.

Sömnapné innebär att man under sömnen p g a tilltäppta andnings- /luftvägar får avbrott i andningen så, att blodet och andra vitala organ i kroppen inte får den nödvändiga syresättningen som behövs. Den omedelbara effekten av detta yttrar sig kortsiktigt i ökad trötthet under den tid man är / ska vara vaken och långsiktigt i förhöjd risk at t få andra betydande problem med hälsan.

Det står ingenting i körkortet om sådana problem, men jag vet själv hur påtagligt man får problem att hålla sig vaken och alert bl a under bilkörning. Sedan ca 15 år använder jag en s k CPAP-maskin för att kunna sova utan dessa andningsuppehåll och för att undvika dagtrötthet. Med den började "det nya livet"

De flesta normala människor snarkar mer eller mindre, starkt bidragande faktorer är stigande ålder och ökad vikt. Den som håller mun stängd under sömn snarkar i regel inte och får då heller inte heller dessa andningsuppehåll".

En CPAP - "continous pressure air pump" är den ultimata lösningen, bettskenor och de hemska svalgoperationerna är av mindre betydelse. Tyvärr är de olika landstingen olika benägna / generösa med att ge folk den rätta behandlingen och medlen, men den egna ihärdigheten och insikten är förstås av största betydelse för slutresultatet.

Visst är detta en veritabel husbilsfråga!?! Och - än en gång, Bengt - ursäkta att jag snodde tråden!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Utvecklingen går ju framåt med olika laseroperationer m.m. så därför är texten med att man behöver glasögon eller ej, oväsentlig.
På mitt KK bär jag glasögon på bilden och jag har också "01-06" på baksidan av mitt körkort, vad det nu betyder.

Jag gjorde en gråstarrs operation för två år sedan, då korrigerade de samtidigt mitt synfel, så från att ha -8,5 och -9,0 ( mycket kraftigt närsynt) så kan jag nu klara mig helt utan glasögon, som jag haft sen 6 -års åldern.
Helt otrolig upplevelse.
Dock skall jag snart kolla vänsterögat då det kommit en tendens till "efterstarr".
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Jag var själv förvånad över det eftersom jag måste ha glasögon för min egen skull. Frågade därför min son som är polis om detta. På nya körkort står det inte "glasögon skall bäras"utan det står istället en kod för sig själv på nedersta raden på baksidan på körkortet. På mitt står det "01-06". Vilket datum den står för glömde jag att fråga.

Hej! Jag såg bara att texten Villkor var borttaget på nya B-körkort, vad 01-06 betyder kan man ju undra eftersom det verkar stå på alla.
Kolla länken. Nytt utseende pÃ¥ körkortet 19 januari 2013 Förmodligen har din son rätt.
Åke
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Nog vore det väl bra om innehavare av gamla B-kort ålades att göra ett syntest åtminstone vart 5:e år och ev. skriva ett förenklat teoriprov. Enl. min erfarenhet upptäcker många inte att dom har dålig syn förrän dom fått sitt körkort återkallat p.gr av fylleri, upprepade fortkörningar eller annat och kommer till trafikskolan för att ta om sitt körkort och behöver ett syntest till körkortstillståndet. Synkravet för B-kort är löjligt lågt 0,5 i synskärpa med korr. för ett nytaget körkort. Det är t.o.m. tillåtet med syn på bara ett öga. Många går ju till optiker och kontrollerar sin syn med jämna mellanrum dock inte alla. Husbilsförare kontrollerar säkert sin syn tillräckligt ofta men alla andra som vi möter på mörka hala vintervägar?
//Åke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Hej Åke, det du pekar på måste väl vara en grov miss betr synkrav för att få köra tunga husbilar (Pb2), etc med äldre B-kort!

¤ Före min starroperation, förnyade jag bla C-behörigheten, min syn blev då godkänd med minsta möjliga marginal för denna behörighet. Jag hade då 0,5 på sämsta ögat och 0,8 på det bästa, det var alltså på håret!
¤ Om det du Åke skriver om synkrav för B-kort är korrekt så blir man minst sagt mörkrädd, jag vet ju av egen erfarenhet vad 0,5 innebär (och dessutom bara på ett öga?)!
¤ Om det Åke skriver är korrekt så borde synkraven i alla händelser vara likartade för att få köra tung Pb2 = dvs ha samma krav som för A1/A kort.

Tror inte som du Åke på att just vi husbilsförare är en grupp som kontrollerar vår syn mer än några andra, varför i så fall - vi tillhör varken de yngsta eller friskaste förarna i trafiken (de jobbar ju oftast fortfarande), lite självkritik skadar säkert inte ... !

Vi husbilister som grupp bör nog tänka till mer kring vår egen syn/hälsa och inte förringa ev problem bland oss husbilister - spec kanske de av oss som kör just på äldre B-kort med låga synkrav (ref Åke ovan). Syntester för dem med dessa äldre B-kort spelar väl heller ingen roll om dessa ändå bara skulle behöva uppfylla 0,5 på ett öga (dvs nästan bara ledsyn förutom brist på sidosyn)???
/ Bengt
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Wooops!
Dom jag blir omkörd på E6:an från Malmö räknat, vad jag vet så är trafiken tätast i "Detta" landet där, att E 4;ran börjar strax efter vet jag också
m. då delas trafiken NO ut till T.ex Noll 8 & den andra går via E 6 Till NORGE eller Göteborg o.s.v.
Hur många husbilsförare som är "totalt" ""Blinda"" jämfört med "Tokiga" vanliga bilister (Som kör som riktiga dårfinkar) som jag blir omkörd av det är lätt att svara på!
Vad det gäller ögonen så tror jag Problemet sitter något högre upp!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh.



Nog vore det väl bra om innehavare av gamla B-kort ålades att göra ett syntest åtminstone vart 5:e år och ev. skriva ett förenklat teoriprov. Enl. min erfarenhet upptäcker många inte att dom har dålig syn förrän dom fått sitt körkort återkallat p.gr av fylleri, upprepade fortkörningar eller annat och kommer till trafikskolan för att ta om sitt körkort och behöver ett syntest till körkortstillståndet. Synkravet för B-kort är löjligt lågt 0,5 i synskärpa med korr. för ett nytaget körkort. Det är t.o.m. tillåtet med syn på bara ett öga. Många går ju till optiker och kontrollerar sin syn med jämna mellanrum dock inte alla. Husbilsförare kontrollerar säkert sin syn tillräckligt ofta men alla andra som vi möter på mörka hala vintervägar?
//Åke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Håller vi husbilister bättre förebyggande kontroll på vår syn än andra körkortsinnehavare?

I utförd undersökning har synproblemen inte delats upp(?) i ålderskategorier. Jag är förvissad om att man måste vara uppmärksam också på sin egen syn och inte tro att synproblem enbart uppkommer vid högre åldrar. Ögonkontroll borde vara lika naturlig som att gå till tandläkare, mfl för kontroll och ev åtgärd. Synproblem är farliga spec för bilister då man oftast succ vänjer sig med att se sämre.

När synen testades av optiker visade det sig att varannan bilist skulle behöva glasögon eller en annan styrka på sina glasögon.

Av de undersökta hade 15 procent så stora skillnader mellan sin nuvarande glasögonstyrka och den styrka de egentligen behövde att de kunde klassas som trafikfarliga.
Räknat på 6,1 miljoner innehavare av B-körkort innebär det att drygt 900.000 personer som har tillåtelse att köra bil skulle klassas som trafikfaror.

Källa; di.se - Här är nya varningen för vägarna
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.143
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

Vad gäller grå starr, hjälper det inte med glasögon. Så det är irrelevant i sammanhanget. Det är ju ögats lins som liksom är "blästrad" och man ser allt suddigare/dimmigare. Det smyger sig på, så man tänker inte alltid på det förrän det är riktigt dåligt.

Jag märkte min starr mest genom att jag bländades alltmer av mötande billyktor under mörkerkörning och att jag behövde allt starkare ljus vid läsning. Tyckte inte jag såg speciellt dåligt annars. Men OJ vilken enorm skillnad det blev efter operationen, trots att jag klarade körkortsgränsen innan op (hade precis förnyat mitt C).

Efter koll hos optikern fick jag remiss och op i Kph efter bara ett par veckor. Kostade inte ens de där 300. Tydligen någon överenskommelse här i Skåne för att "beta av" den långa op-kön genom privat vårdföretag. Valde att inte göra båda ögonen samtidigt, gjorde nr två när jag sett att nr ett läkt bra.

Op tog bara 10 min och gjorde inte ont. Det enda "jobbiga" var att man måste ha droppar i ögat några gånger om dán under några veckor efteråt.

Rekommenderar alla att gå och kolla er, även om ni tycker att ni ser skapligt! Man kan bedra sig!
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2025
Sv: Hur står det till med synförmågan hos oss husbilister då?

I Transportstyrelsens Författningssamling TSFS 2013:56 står att läsa angående koder på körkort:

Harmoniserade EU-koder 01-99 [FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]FÖRARE (medicinska skäl) 01. [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Synkorrektion och/eller skydd [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]01.01 [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Glasögon [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]01.02 [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Kontaktlinser [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]01.03 [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Skyddsglas [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]01.04 [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Ogenomskinlig lins [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]01.05 [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Ögonlapp [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]01.06 [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Glasögon eller kontaktlinser [/FONT][/FONT]


Hela TSFS 2013:56 finns här:
http://transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2013_56.pdf

Ulf
 
Toppen