• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur skall man göra?

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
Planerar att köra norrut under vintern för första gången med husbil. Har alde system. Självklart startar vi färden med uppvämd husbil. Men låt oss leka med att det är minus 10 garder under färd. Vill ju inte ha frusna tankar. Självklart håller värmen ett tag men genom farten blir det ju en naturlig nedkylning. Stannar Ni typ efter 2 timmar och värmer upp med hjälp av gasen eller kan man köra med systemet igång och grön knapp för gas inkopplad?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
641
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Med min gamla Nordic ifrån 1990, räcker värmeväxlaren. Har kört till Luleå i minus 26 från Sundsvall trakten och klarat mig med värmen ifrån värmeväxlaren. Har mina tankar frys skyddade, och välisolerad gammal HB.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.002
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Med min gamla Nordic ifrån 1990, räcker värmeväxlaren.
Betvivlar inte alls detta, men moderna dieselmotorer utvecklar så mycket mindre spillvärme som man kan ha nytta av i värmeväxlaren.

Känner till ett större tyskt fabrikat som tvingades komplettera med 12V-motorvärmare för att få vettig arbetstemperatur på motorn. Detta betydde att man fick använda en större generator, och eftersom denna avgav en hel del värme så vattenkylde man den och tog tillvara svärmen.

Pålle
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
641
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Betvivlar inte alls detta, men moderna dieselmotorer utvecklar så mycket mindre spillvärme som man kan ha nytta av i värmeväxlaren.

Känner till ett större tyskt fabrikat som tvingades komplettera med 12V-motorvärmare för att få vettig arbetstemperatur på motorn. Detta betydde att man fick använda en större generator, och eftersom denna avgav en hel del värme så vattenkylde man den och tog tillvara svärmen.

Pålle
Glömde bort att dieslar inte ger lika mycket värme, har inte haft någon diesel bil så tänker inte på det.
Kanske ännu ett skäl att behålla min gamla bensinare?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.542
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Glömde bort att dieslar inte ger lika mycket värme, har inte haft någon diesel bil så tänker inte på det.
Kanske ännu ett skäl att behålla min gamla bensinare?
Så effektiva är inte de nya dieslarna i husbilarna, i någon form av stationär drift, långkörning, varm motor, plan väg når dom kanske 35-40% verkningsgrad resten avges som värme på olika sätt, via kyl- och värmesystem, och framförallt på vintern via all den luft som strömmar igenom motorrummet. Skälet till doppvärmare i kylsystem är till stor del att man vill ha upp motortemperaturen snabbt för att avgasreningen skall fungera.
Vill man ha mera värme till bilens värmesystem om man kör på vintern skall man sätta för luftintagen i fronten (inte vid kylaren) och eventuell byta termostaten mot en med högre temperatur, beroende på vilken som är monterad, det gör mycket stor skillnad på hur mycket värme man kan få från bilens värmesystem. Tillsammans med en del andra åtgärder för att förhindra kallras använder vi aldrig pannan under körning på vintern. Och vi har ändå varmt i bilen. När det är ordentligt kallt använder vi förstås fläktelementet som är kopplat till motorn tillsammans med bildelens värmesystem.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.663
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har du CS (Crash sensor) på bilen så är det tillåtet att köra med gasolen till. Vi har ju tankar och kranar till tankarna i dubbelgolvet, det kallaste vi har varit ute i är -27 och då stöttade gasolen lite grand när vi körde, -15 så klarar värmeväxlaren att hålla tempen upp, det största problemet är väl egentligen att hålla torkarna isfria om det snöar.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.271
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har du CS (Crash sensor) på bilen så är det tillåtet att köra med gasolen till. Vi har ju tankar och kranar till tankarna i dubbelgolvet, det kallaste vi har varit ute i är -27 och då stöttade gasolen lite grand när vi körde, -15 så klarar värmeväxlaren att hålla tempen upp, det största problemet är väl egentligen att hålla torkarna isfria om det snöar.
I Sverige på äldre fordon får man köra med gasen på utan crash sensor. Har för mig att krav på CS kom 2009
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
861
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
I vår Nordic räcker det med värmeväxlaren. Men innan vi drar iväg på vintern så låter jag motorvärmaren gå en 1/2-timme. Sedan räcker värmeväxlaren och den varmluften som kommer ur utblåsen i förarkabin. Självklart ska ALDE-cirkulationspumpen vara aktiverad. Jag har aldrig behövt köra med gasolpannan under färd. Men vi har inte varit utsatta för lägre än ca -20gr...
Men vi har ju en Nordic Extreme...designad för -40gr :cool:
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Har en Detheffs 2013 Intr med dubbelgolv och tankarna mellan golven.
Har värmeväxlare sätter upp termostaten på högsta så 12v pumpen går klarar -15 vd färd har inte haft kallare. sätter på gasen vid stopp . var noga med att sänka termostaten så den inte bränner upp all gasol. En tub räcker max 3 dagar .
När jag inte har värmeväxlaren på ställer jag termostaten på 15 gr vid körning .En spann til gråvattnet.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.244
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Så effektiva är inte de nya dieslarna i husbilarna, i någon form av stationär drift, långkörning, varm motor, plan väg når dom kanske 35-40% verkningsgrad resten avges som värme på olika sätt, via kyl- och värmesystem, och framförallt på vintern via all den luft som strömmar igenom motorrummet.

Min plåtis drar c:a 0,9 l/mil vid 90 km/h. Det innebär att motorn tillförs ungefär 80 kW från bränslet. Om verkningsgraden är 40% åtgår alltså 32 kW (44 hk) för framdriften och 48 kW blir värme. Jag har ingen uppfattning om hur mycket luften som strömmar genom motorrummet kyler bort men det "känns" ändå som att det som blir över borde vara fullt tillräckligt för kupéns uppvärmning (utgår från att värmepaketet är inkopplat i det varma vattnet som inte passerat kylaren ännu).

En viktig faktor är förstås vilken kapacitet värmepaketet har. För Fiat Ducato med originalkaross finns som fabrikstillval en extra värmare som placeras under förarstolen, det finns också som tillval en extra värmare till lastskåpets bakre del. Det kan man tolka som att värmepaketet vid instrumentbrädan bara dimensionerat för att klara behovet i förarhytten i transportbilsutförande, där hytten är avskild med en mellanvägg från lastutrymmet. Vill man ha värme i lastutrymmet också får man köpa till värmare där. Och köper man Ducaton som minibuss bör man inkludera tillvalsvärmaren under förarstolen för att det skall finnas tillräckligt med värme att skicka mot de bakre stolsraderna också.

Det kanske också finns kraftfullare varianter av värmepaketet vid instrumentbrädan, och en del husbilspåbyggare beställer Ducaton med sådant?


För montering under förarstol:
1737996210837.png
För montering i lastutrymme:

1737996324399.png
 

Johan Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Min plåtis drar c:a 0,9 l/mil vid 90 km/h. Det innebär att motorn tillförs ungefär 80 kW från bränslet. Om verkningsgraden är 40% åtgår alltså 32 kW (44 hk) för framdriften och 48 kW blir värme. Jag har ingen uppfattning om hur mycket luften som strömmar genom motorrummet kyler bort men det "känns" ändå som att det som blir över borde vara fullt tillräckligt för kupéns uppvärmning (utgår från att värmepaketet är inkopplat i det varma vattnet som inte passerat kylaren ännu).

En viktig faktor är förstås vilken kapacitet värmepaketet har. För Fiat Ducato med originalkaross finns som fabrikstillval en extra värmare som placeras under förarstolen, det finns också som tillval en extra värmare till lastskåpets bakre del. Det kan man tolka som att värmepaketet vid instrumentbrädan bara dimensionerat för att klara behovet i förarhytten i transportbilsutförande, där hytten är avskild med en mellanvägg från lastutrymmet. Vill man ha värme i lastutrymmet också får man köpa till värmare där. Och köper man Ducaton som minibuss bör man inkludera tillvalsvärmaren under förarstolen för att det skall finnas tillräckligt med värme att skicka mot de bakre stolsraderna också.

Det kanske också finns kraftfullare varianter av värmepaketet vid instrumentbrädan, och en del husbilspåbyggare beställer Ducaton med sådant?


För montering under förarstol:
Visa bilaga 237655
För montering i lastutrymme:

Visa bilaga 237656
En liter diesel innehåller knappa 10 kWh.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.842
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om vi nu skall grotta ner oss.
Dieselmotorer tar in mellan den dubbla och 50-100 gånger mer luft per förbrukat bränsle än bensinmotorer.
Detta utgör en betydande orsak till att bensinmotorer ger mer värme till hyttvärme.
Det passerar helt enkelt en massa (kyl)luft genom motorn som tar med sig värme ut i avgasröret.

Även motorns placering i motorrummet har betydelse.
En tvärställd motor har större area i fartvinden = kyls mer än en längsmonterad motor.

Erfaremnheter:
I min fd 2,8 Fiat diesel med värmeväxlare till Alde, där störtdök motortempen när värmeväxlaren/Alde startades vid 10-15 minus ute.
Temperaturen orkade inte upp igen enligt tempmätaren.
6m Dethleffs alkov. (uselt isolerad)

Nuvarande bil,
Det spelar ingen roll vad värmeväxlare/Alde gör, sjuliter sexan @ 2l milen har mer än tillräckligt med energi över.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Min erfarenhet är att det skiljer rätt så rejält mellan olika märken/modeller av dieselmotorer angående värmen.
"Sämst" var en saab 93 jag hade en kort tid, den startade/stoppade dieselvärmaren t.o.m på motorväg i 110km/h då var över nollan ute. Efter det kom en vw transporter jag köpte med trasig Webasto, den kom som bäst upp i 60C på motorväg, fick dock en ny Webasto monterad gratis, sen var problemet löst, min nuvarande Vito kommer inte upp i normal temp (90C) i stan runt nollan utan Webastons hjälp, dock på landsväg är det inga problem att få upp temperaturen, husbilen, Sprinter blir dock varm snabbt och håller temp 80-90C samt levererar enorm värme till cockpit i både stan och landsväg, men den är ju även törstigast, ca.1,5L/mil.
 
Toppen