Min plåtis drar c:a 0,9 l/mil vid 90 km/h. Det innebär att motorn tillförs ungefär 80 kW från bränslet. Om verkningsgraden är 40% åtgår alltså 32 kW (44 hk) för framdriften och 48 kW blir värme. Jag har ingen uppfattning om hur mycket luften som strömmar genom motorrummet kyler bort men det "känns" ändå som att det som blir över borde vara fullt tillräckligt för kupéns uppvärmning (utgår från att värmepaketet är inkopplat i det varma vattnet som inte passerat kylaren ännu).
En viktig faktor är förstås vilken kapacitet värmepaketet har. För Fiat Ducato med originalkaross finns som fabrikstillval en extra värmare som placeras under förarstolen, det finns också som tillval en extra värmare till lastskåpets bakre del. Det
kan man tolka som att värmepaketet vid instrumentbrädan bara dimensionerat för att klara behovet i förarhytten i transportbilsutförande, där hytten är avskild med en mellanvägg från lastutrymmet. Vill man ha värme i lastutrymmet också får man köpa till värmare där. Och köper man Ducaton som minibuss bör man inkludera tillvalsvärmaren under förarstolen för att det skall finnas tillräckligt med värme att skicka mot de bakre stolsraderna också.
Det kanske också finns kraftfullare varianter av värmepaketet vid instrumentbrädan, och en del husbilspåbyggare beställer Ducaton med sådant?
För montering under förarstol:
Visa bilaga 237655
För montering i lastutrymme:
Visa bilaga 237656