• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur skall en ställplats se ut?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur skall en ställplats se ut?

Då jag kommer till en ställplats vill jag ha en klar skyltning som ber mig parkera utanför och läsa vad som gäller på platsen.

Vad vill jag läsa: 1. Vad en plats kostar och vad som ingår. Jag tycker absolut att fylla/tömma skall ingå i priset. Pris? Kanske en hundring.

En plats skall vara markerad och gärna gräsbevuxen. Utrymme för markisen.

En automat där man kan betala och få ett kvitto som kan sättas innanför vindrutan och som tillåter en vistelse till kl 12.00 dagen efter.

Elstolpar med myntinkast.

: Mcride: (= den tuffe mc-killen)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur skall en stellplats se ut?

Min tanke är att man kan göra den enkel och då också gratis genom att bara anvisa en parkeringsplats centralt, kan detta vara ett alternativ?...............

Jag tycker det är ett klokt förslag! Kommunen har då möjlighet att senare utvidga servicen om så skulle vara.

F

F.d. 5095

Guest

Min tanke är att man kan göra den enkel och då också gratis genom att bara anvisa en parkeringsplats centralt, kan detta vara ett alternativ?

Vad tycker ni HBK:are, vilket alternativ är bäst att gå på?

Hej Håkand
Det är ett bra förslag , det viktiga är att få till dessa anvisade platser centralt i städer och skulle det kosta att stå över natten så är väl inte det heller hela värden om det bara hamnar på en rimlig peng (gratis är väl alltid bäst). Och sen får väl tiden utvisa om det behövs ytterligare service på platsen.

Så tycker jag :msn_laugh::msn_laugh:
Lasse

T

Teddi

Guest

ja tycker att en "ställplats"kommunal parkering skall vara gratis,,om de finns fri parkering för pb-1 så skall de också naturligtsvis gälla för pb-2,,husbil,,
vi har ju fått våra bilar reggade som personbilar,,då får ju stat o kommun se till så vi kan parkera på lika villkor,alltså skattefinansierat,,större p-rutor helt enkelt,,,

kräver man service på stället så kostar de så klart,, men varför skall vi ha detta?? vi som gång på gång deklarerat att vi inte behöver detta,, vi har ju allt i bilen,,eller hur?

sen finns ju hamnar-golfklubbar-vandrarhem o.s.v. som regel privat mark,,ett affärsmässigt tänkande blir de ju där,,

det e ju så mycke bättre att jobba för utvaskarna,,då finns ju i så fall dom tillgängliga i när heten utav den självklara p-platsen som vi är berättigade till,,

ett tycke från en högt skattad husbilsägare:bock:

Dan-Ola

HBK Medlem
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2025

Hej.
Hoppas att Tidaholms kommun är smartare än Falköpings kommun med att anordna ställplats i närheten av centrum. Man skall ju naturligtvis i Tidaholm satsa på att göra en ordentlig ställplats nära "Ön" med påfyllning och tömning av vatten. Detta gynnar ju det lokala näringslivet som restauranger mm. Ta en lagom avgift för ställplatsen.
Dan-Ola.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Själva platsen för att parkera sitt fordon för natten och platsen att tömma vatten m.m. behöver väl inte vara på samma ställe?
Vore det inte till och med trevligare om tanktömmning inte sker i sammband med boendet.

Och inte behöver man väl ens tömma tankarna varje dag?

Ett antal vettigt utplacerade tömningsställen på tex bensinmack eller vid återvinningsstation där det redan finns vatten och avlopp skulle väl räcka. Vägverkets rastplatser lika så. Att tex en bensinmack vill ta betalt för den servicen skulle väl vara rimligt, eller så kan dom se det som ett sätt att dra kunder.
Alla betalar vi ju på ett eller annat sätt för att bli av med skitvatten och latrin hemma i bostaden så varför inte när man har huset med sig.

Då kan kommunen eller andra ordna något som väl snarare liknar stora parkeringsplatser med ganska enkla medel. Det kan tex vara en tomt som väntar på bebyggelse, en sommarstängd skolgård, båtuppläggningsplats som står tom på sommaren.
som i tidigare inlägg kunde det vara lockande för tex köpcentrum m.m. att avsätta vissa stora p-platser för PB2 om de slipper ansvaret och ta hand om en grisig toatömmningplats.

På platser där parkeringsutrymmet är begrändsat i förhållande till antalet besökande är det väl rimligt med en p-avgift som står i propotion till p-platsen storlek, kanske dubbla eller 3 dubbla mot motsvarande personbils p-ruta.

På ställen där personbilar parkerar garatis finns det ingen anledning att husbilar heller skall göra det i det fallet ingen annan service än lånet av själva markytan.

När det ställs krav på full service inkl. elstolpar m.m. så är det väl egentligen en campingplats man efterfrågar och sådana finns ju redan.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Ett ganska väl underbyggt förslag finns hos Svensk Camping, SCR SVENSK CAMPING

De har tillsammans med bl.a. CC och Kabe husbilsklubb undersökt vad ett antal husbilsägare vill ha samt i samarbete med bl.a. dessa organisationer tagit fram ett förslag.

Några priser har man inte lagt ut men det framgår indirekt av rapporten att man ska kunna tjäna pengar på ställplatser. Det blir kanske inte så billigt.

Mitt eget svar i prisfrågan blir nog att det pris jag är beredd att betala beror på ställplatsens läge, dess utrustning, det behov jag har för tillfället och alternativen.

Björn i

Uschianemej. Det var det värsta jag hört.

Detta är bara ett inlägg och reklam från SCR för att tvinga oss kvar i deras garn. SCR har bara ett uppdrag, glöm inte det, att öka intäkterna till sina ägare/medlemmar, campingplatserna. Man ser en fara i att husbilarna har andra behov och vill nu säkra att campingägarna fortfarande måste övernatta i deras regi. Så är det.

PS. Jag reagerade direkt utan läst andra senare inlägg i tråden. Ska bli kul att se hur tråden utvecklats.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Jag sitter som v. ordf. i tekniska nämnden och vi ska behandla ett medborgarförslag om att ordna en ställplats för husbilar ev. med elanslutning.

Jag vet att det finns ett visst motstånd mot ställplatser från kommunledningen eftersom jag försökt få till en ställplats för några år sedan.

Min tanke är att man kan göra den enkel och då också gratis genom att bara anvisa en parkeringsplats centralt, kan detta vara ett alternativ?

Tyvärr tror jag att om det ska byggas elanslutning och tömning för svart och gråvatten kommer det förslaget att falla.

Vad tycker ni HBK:are, vilket alternativ är bäst att gå på?

Hej Håkand!

Du tänker rätt. En enkel bra skyltad stellplats (parkering) är det som behövs. Sedan ser jag som en fördel om det finns en serviceplats där man kan tömma gråvatten och toa samt fulla färskvatten. Serviceplatsen behöver inte var på samma ställe som stellplatsen och behöver inte ha eluttag. Serviceplatsen kan mycket väl vara på en plats som kommunen anser vara bra.

Med dessa grundtankar kommer vi att färdigställa en Stellplats i Karlstad till våren.

Du får gärna kontakta mig. Jag har jobbat med hela kommunledningen (politiska) i Karlstad runt dessa frågor. Kolla denna länk: http://www.husbilsklubben.se/forums/t55648/

Vi hörs

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En løsning som jeg har opplevd i noen mindre steder i Tyskland var på en stor parkeingsplass gratis dagparkering og en automat for nattbillett. Dette kan være en ide for å få snudd tankegangen hos komungubborna. Typisk nattpris var opp til €5 på disse stedene i centrum av tettstedet. Noen av disse stedene besøkte jeg på vinteren og da var automaten avstengt.

F

F.d. 10432

Guest

Tyvärr har jag varit utan internetförbindelse några dagar och inte kunnat svara Frankia. Självfallet har scr uppdraget att förbättra affärsförutsättningarna för sina medlemmar. Om det leder till att vi får ett antal ställplatser som i huvudsak är utformade enligt en enkät till husbilsägare borde det vara popsitivt. Campingägarna som driver dessa vill självfallet ha så bra betalt som möjligt, det är också självklart. Om de får agera utan konkurrens blir det höga priser.

Om det istället finns konkurrens från andra ställplatsägare (kommuner, handeln, privata och föreningsdrivna aktörer m.fl) och av öppna parkeringsplatser, fricamping, kommunala och privata tömningsstationer och vad det nu kan vara måste även scr:s medlemmar sänka priserna för att tjäna pengar.

För HBKs del borde det i första hand handla om att skapa förutsättningar för konkurrens om våra övernattningar. Klubben kan också ha en roll som informatör så att alla husbilsresenärer, inte bara våra medlemmar, vet mer om vad det kostar på olika orter. Då kan vi kanske påverka både utbudet av bra övernattningsmöjligheter och prissättningen av dessa.

Björn i

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tycker att konkurrensaspekten är överdriven! Jag menar att det snarare handlar om information! Upplyser man lokala affärsinnehavare, restaurangägare m.fl. om vad kostnaden för iordningsställandet av ställplatser kan ge tillbaka i form av klirr i kassorna så blir det nog fart på affärsmännen!

Affärsmän är i allmänhet driftigt folk! Ser dom en chans att tjäna pengar så spetsar dom öronen! Alltså! Mer information och upplysning till folk som vill tjäna pengar så blir det nog fart på ställplatsiordningsställandet! Ska detta manglas i långbänk i institutioner och föreningar så händer ingenting inom överskådlig framtid och när det äntligen har dryftats färdigt så blir det antagligen för dyrt för att vara intressant för husbilsfolket! Så tror jag!

När lokala affärsidkare blir informerade om vad husbilsfolket efterfrågar så kommer det noga att hända saker snabbt. Många husbilister vill nog hellre spendera pengarna i affärer och restauranger än att sitta och "mögla" på en dyr camping!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 10432

Guest

I många stycken håller jag med Jappe. Kan vi visa att man kan tjäna pengar på ställplatser ökar intresset. Det jag tycker att vi måste fundera över är hur vi ska kunna bidra till att fler inser affärsmöjligheterna med ställplatser.

Sedan tror jag inte att vi ska undervärdera betydelsen av konkurrens. Nästan all erfarenhet och forskning tyder på att monopol leder till höga priser och att konkurrens leder till lägre priser.

Björn i

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tror att bjoer2 och jag pratar bredvid varandra! Ämnet är inte att tjäna pengar på ställplatserna! Ämnet är att de som har bidragit till ställplatserna, med finansiering exempelvis, ska kunna tjäna pengar i sina verksamheter i kommunen! En attraktiv ställplats som mycket väl kan vara gratis lockar mängder av husbilister till kommunen där hungriga affärsmän och kommunrepresentanter väntar på att minska gästernas likviditet! Husbilsfolket är ett spendersamt folk, har jag förstått!

Man vill betala för kvalitet, inte så viktigt vad gäller själva ställplatsen bara den ligger bra till och möjligen är utrustad med en servicestation, utan kvalitet när det gäller utbudet i kommunen, allt sådant som en turist är beredd att betala för! Här ska man inte glömma bort dagligvaruhandeln! Husbilisterna går inte enbart på krogen och spenderar sina slantar, dom äter och dricker också i och, när vädret så tillåter, utanför husbilen! Att det spenderas i dessa kretsar kan man se på husbilsfolkets signum: voluminösiteten!
icon10.gif
En dröm för matvaruhandlarna!

Alltså: Trevlig, billig ställplats i en kommun lockar "pengastinna" och köpglada husbilsturister, ortens köpmän och turistnäring till gagn och fromma!

Jappe

Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Husbilsåkandet ökar och i takt med kanske kraven om fler och bättre stellplatser. Nu är vi som tur är olika och då har vi olika kriterier på hur en bra stellplats ser ut.Så min lilla fråga är

1. Vad skall det finnas på en stellplats för Du ska tycka den är bra

2. Vad får det max kosta att stå på en stellplats

Svar 1) en centralt belägen parkeringsyta på ca 3,5 x 9 meter, vi har ju allt med oss! Övrig service kan med fördel finnas på andra håll i kommun alt vid vägverkets rastplatser ... eller på campingar (med priser på runt 200:-/dygn de har oftast fullservice)! Man ska i sammanhanget inte glömma att vi i Sverige är gynnade med bra tillgång till helt gratis "ställmöjligheter/parkeringar"!

Svar 2) Såvitt jag uppfattar, så är detta besvarat i "enkät http://www.digitalsweden.se/HBK/enkat/enkat.html" där man bla kan utläsa, hur mycket de som svarat på enkäten kan tänka sig att betala för en ställplats(?)";

¤ ca 8% av HBK-arna (som svarat på enkäten) vill betala <100:-/dygn!
¤ ca 69% kan tänka sig att betala 100-150:-/dygn!
¤ ca 20% kan tänka sig att betala 150-200:-/dygn!
¤ ca 3% kan tänka sig att betala >200:-/dygn!

Mot bakgrund av detta ex ur enkätresultatet som anger att 89% av "alla HBK'are som besvarat enkäten" kan tänka sig att betala mellan100-200:-/dygn, så känner jag mig enormt snål! Jag som bara vill betala HÖGST 100:-/dygn och då ska det vara en en EXTREMT BRA ställplats!

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Hej!
Tittade på kommunens hemsida i jönköping där ser man att det kostar 14kr/h att parkera på dom centrala platserna,vilket ger problemet att en ställplats centralt blir ett allternativ för "vanliga" parkerare om priset är under 100 kr.

Då det förmodligen finns dyrare städer än detta så går mina tankar att det är nog bättre att försöka få någon eller några större typ lågpriskjedjor att anlägga ställplatser på sina befintliga parkeringar.

Biltema har trots sitt nya sortiment en ganska fientlig hållning i Jönköping där man stänger hela parkeringen med en bom över natten,kanske möjligt att få till en ändring nu när dom vill få oss att spendera hos dom.

Ha de

F

F.d. 10432

Guest

Återigen ska jag instämma med Dig Jappe. Jag tror inte att vi i många stycken tycker samma sak.

Kan vi eller någon annan visa att det för affärsmännen på orten är lönsamt med en gratis ställplats ska vi naturligtvis göra det. Och kan det leda till gratis ställplatser är det utmärkt.

Om det leder till rimligt prissatta ställplatser är det bättre en monopolprissatta dyra ställplatser. Min huvudpunkt är att vi behöver bli ännu mer aktiva med att påverka kommuner och andra så att vi får till stånd fler bra ställplatser i attraktiva områden.

Björn i

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Sedan när blev det kundens ansvar att visa för affärsmännen på orten att det är lönsamt att kunderna kan ta sig till butiken? Det är mycket enklare än så. Vi är kunder - affärsmännen är leverantörer. Vi åker och parkerar i de orter som är tillgängliga för oss annars åker vi vidare. Vi betalar det pris vi anser vara rimligt för hela paketet (resan, parkeringen, upplevelsen och de varor vill vill ha). Det finns gott om alternativ.

Vill man tvunget besöka x-stad och handla y-produkt får man betala vad det kostar. Det finns väl ingen normal människa som skulle sänka priset eller anordna en särskilt parkeringsplats bara av den anledningen att kunden kommer i husbil. Det är flera kommuner och näringsidkare som vill att kunderna tar tåget och bussen samt går eller cyklar inom kommunen.

Husbil - det hörs på namnet - man kan åka vidare ... det är det budskapet vi ska sprida.

Toppen