• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur skall en ställplats se ut?

D

Deleted member 11118

Guest
Husbilsåkandet ökar och i takt med kanske kraven om fler och bättre stellplatser. Nu är vi som tur är olika och då har vi olika kriterier på hur en bra stellplats ser ut.Så min lilla fråga är

1. Vad skall det finnas på en stellplats för Du ska tycka den är bra

2. Vad får det max kosta att stå på en stellplats

F

F.d. 10432

Guest
Sv: Hur skall en stellplats se ut?

Ett ganska väl underbyggt förslag finns hos Svensk Camping, SCR SVENSK CAMPING

De har tillsammans med bl.a. CC och Kabe husbilsklubb undersökt vad ett antal husbilsägare vill ha samt i samarbete med bl.a. dessa organisationer tagit fram ett förslag.

Några priser har man inte lagt ut men det framgår indirekt av rapporten att man ska kunna tjäna pengar på ställplatser. Det blir kanske inte så billigt.

Mitt eget svar i prisfrågan blir nog att det pris jag är beredd att betala beror på ställplatsens läge, dess utrustning, det behov jag har för tillfället och alternativen.

Björn i

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Ett ganska väl underbyggt förslag finns hos Svensk Camping, SCR SVENSK CAMPING

Jag tycker tvärt om, att den är dåligt underbyggd.

HBK har gjort en egen enkät inom klubben med över 2100 svar som stämmer ganska bra med verkligheten.

SCR frågade endast ett mindre antal husbilsägare som redan stod på deras campingplatser och är därför knappast representativt för alla husbilsägare.

F

F.d. 5095

Guest

Gunnar

Var hittar man enkäten med svaren, har letat men finner den inte

/Lasse

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ussischianamejanadå va hemskt! Ställplatser i SCR:s regi. Är det något vi hoppas slippa så är det just den här sortens ställplatser vars primära syfte är att berika campingägarna!

Åker man söder om Sverige så vimlar det av fina ställplatser, många av dem gratis. Ortens näringsidkare har ofta hjälpt till med finansieringen av dessa ställplatser som inte alltid är så påkostade och flotta men som fungerar bra för övernattning i första hand. Fylla på vatten och tömma grå- och svartvatten är vad som efterfrågas av de flesta gästerna och det är inte särskilt dyrt att förse ställplatserna med en servicestation för detta! Samma system finns också ofta på stora parkeringsplatser där vanliga bilister och husbilister samsas i god ordning! Närhet till affärer och restauranger m.m. uppskattas både av näringsidkarna och husbilisterna!

Kostnaden för iordningsställandet av ställplatsen får traktens näringsidkare tillbaka mångfalt! Det borde inte vara så svårt att få till något liknande i Sverige!

Jappe

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Komplement till mitt förra inlägg.

Detta kan man bla. utläsa av HBK:s enkät:

Att husbilen används till 85 % under månaderna april till oktober, att man till 90 % stannar max två nätter på samma besöksort.

Att en ökning av s.k. ställplatser för övernattning efterfrågas, vidare efterfrågas en utökad möjlighet att tömma toalettavfall och lämna sopor.

Att 98 % av husbilsturisten inte söker övernattning på camping utan i första hand väljer ställplats.

Att representativ åldersgrupp för husbilsturisten är 50+ och är oftast två personer i bilen.

Att man helst står nära stadskärnan med gångavstånd till restauranger och attraktioner.

Andra undersökningar (ej utförda av HBK) visar, att under år 2007 stod husbilsturism för drygt 1,2 miljoner gästnätter på de svenska campingplatserna men dubbelt så många övernattningar gjordes utanför campingplatserna. En fjärdedel av dessa övernattningar bestod av utländska husbilar.

F

F.d. 29841

Guest

hej
Det stämme dåligt med 98% och sedan det som står i den undre stycket.
/Vidhem

D

Deleted member 11118

Guest

Jappe, är inne på en sak som jag funderat på länge, det finns många köpcentrum, ICA, Lidel, Coop osv, de kunde på deras parkeringar ha 3-4 husbilsplatser där man också kunde få övernatta, om nu kommunens regler tillåter detta. Jag tror en del hade gåt in i affären och handlat. Kostar inget om man nu inte skall installera en del service.

Någon föreslog Husbilsplats inte så dumt men varför skall vi svenskar hitta på egna namn, stellplatz är vedertaget i hela Europa och även utlänningar fattar vad som gäller då.

F

F.d. 29925

Guest

Hela debatten är nog tyvärr initierad av campingnäringen. Men all annan näringsverksamhet kan faktiskt bli lidande om man ta till sig campingnäringens argumment.
Det finns nog inte en kommun i landet Sverige som inte tillhandahåller parkeringplatser för besökare som kommer i en personbil för att göra div. inköp m.m.
Förstår faktiskt inte vad som är skillnaden om man kommer med en husbil. Att man efterfrågar kanske "tilläggstjänster" såsom el, vatten och "avlopp" borde väl vara en relativt smal sak att ordna.
Alla tilläggstjänster behöver ju inte finnas på alla platser och som påpekats tidigare så är nog husbilsfolket villiga att betala precis som alla andra för erhållna tillägstjänster men inte för sånt som man inte nyttjar.
Finns mängder av goda förebilder bara man kommer ner till kontinenten.

F

F.d. 2591

Guest

Hej

En bra ställplats för oss = Vatten påfyllning, tömmning, av gråvatten samt tömmning av toaletten, det räcker för oss. Ligger den också intill havet eller någon annan fin utsikt, så är det ju plus.

Stig.B.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

När det gäller att sätta upp elstolpar för laddning av elbilar så står kommunerna på tå för att vara först. Men så klart.... det är ju en sk 'grön' åtgärd och till det finns det pengar.

Lars48

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023

Hej

En bra ställplats för oss = Vatten påfyllning, tömmning, av gråvatten samt tömmning av toaletten, det räcker för oss. Ligger den också intill havet eller någon annan fin utsikt, så är det ju plus.

Stig.B.

Instämmer helt och fullt

Lars48

RULLAN

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022

Ganska många har svarat, men bara någon på frågan.

En ställplats skall naturligtvis vara plan, ha tömnings och vattenfyllningsmöjlighet och fekalietömningsmöjlighet. Allt därutöver är pluss.

Leif

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Vi har varit en hel del i Frankrike och där har orterna (olika stora) anlagt avlopp. vatten och ibland el på en parkering i anslutning till en "park" område som används till marknader eller by fester någon gång per år. Även på torget i byn som också har kanske marknad en ggr/vecka. När det det är annan aktivitet så får man hålla sig borta. Jag tycker det verkar smart att kunna utnyttja en investering till flera saker.
Dvs att andra arrangemang ock så behöver vatten, avlopp och el.
Det kanske man kan framföra till kommuner och idrottsföreningar, båtklubbar o.s.v

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jag sitter som v. ordf. i tekniska nämnden och vi ska behandla ett medborgarförslag om att ordna en ställplats för husbilar ev. med elanslutning.

Jag vet att det finns ett visst motstånd mot ställplatser från kommunledningen eftersom jag försökt få till en ställplats för några år sedan.

Min tanke är att man kan göra den enkel och då också gratis genom att bara anvisa en parkeringsplats centralt, kan detta vara ett alternativ?

Tyvärr tror jag att om det ska byggas elanslutning och tömning för svart och gråvatten kommer det förslaget att falla.

Vad tycker ni HBK:are, vilket alternativ är bäst att gå på?

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Tyvärr tror jag att om det ska byggas elanslutning och tömning för svart och gråvatten kommer det förslaget att falla.

Vad tycker ni HBK:are, vilket alternativ är bäst att gå på?

Jag tycker att vi skall gå den enkla vägen att få kommunerna att anvisa en ren ställplats
utan el. tömmning m.m. Vi måste komma över kostnadströskeln till att börja med.
Sen när kommunen inser att ställplatser är en tillgång så kommer de att satsa på mer service.
Kontakta er kommun och informera om vad en ställplats innebär det kommer att ge resultat så småningom.
Vänta inte på att någon annan skall göra det. Kommunernas kvarnar mal sakta men man måste göra något för att något ska hända.
Vi kan diskutera ställplatser, gråvatten, el, här på forumet till oändlighet men det är vad vi gör som ger resultat. Händer det inget så har man iallafall försökt.
Se exempel på vad man kan göra.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/423946

/Bosse

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Håkand och andra.
Inte minst i mindre orter upplevs idag ganska ofta ett motstånd att ordna några särskilda "favoriseringar" av gruppen husbilister. Min primära ide på en sådan ort är en tätortsnära parkering som kan fungera både som "shoppingparkering" dagtid och "efter restaurang/nattparkering" nattetid. Där kan också tydligt kungöra hur man från kommunens sida anser att man ska lösa behovet vatten samt tömning av grå- och svartvatten. I de flesta mindre kommuner o orter skulle detta kunna fixas i direkt anslutning till lämpligt kommunalt reningsverk eller via överenskommelse med näringsidkare i form av camping eller annan serviceanläggning.
Härigenomhålls investeringskostnaden nere och de tekniska lösningarna fanns det ju förslag här påforumet för några veckor sedan. För min egen del tar hellre emot en sådan här "low budget" lösning i stället för konfrontationer och "njet".

Toppen