Per & Carina
HBP Admin
Jag är också en form av hjälpare med en hel del elprylar och verktyg, voltmätare mm. Kul att kunna bistå andra som har problem.
Senast ändrad:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag hade en Hymer och även i den fanns en kran där man kunde tömma allt över ca. 20 liter som instruktionsboken rekommenderade trots att lastmöjligheten var kring ett ton. Även nuvarande Knaus är utrustad med en sådan kran och rekommendationen är detsamma. Även där har jag god marginal på vikten.Stackars Carado-ägare som bara får ha 20L vatten i färskvattentanken vid färd, varför ens montera en större tank(?).
Dessa "husbilar" blir ju oanvändbara i praktiken, Eller?
Jag har ingen Carado, men en liten vattentank på bara 170L, hade önskat 100L till, så man klarar sig längre innan man tvingas in i civilisationen igen för att fylla/tömma.
Hej ! Har samma funktion i vår Concorde, har aldrig förstått vitsen med att köra omkring med en massa vatten. Jag har heller aldrig haft problem med att förstå hur mycket jag kan lasta.
BBa
Ja jag har en äldre Hymer 2005 årsmodell, den har bara en liten vippa för tömning, tar typ en evighet ifall man skulle vilja dumpa färskvatten, varför man nu skulle vilja det, disk, dusch, toalett m.m. drar en hel del liter.
Jag behandlar alltid färskvattnet med Micropur så det klarar minst 6månader, tömmer bara tanken helt vid avställningen på hösten.
Vi dricker inte vattnet från tanken.
Åker mest kortare turer typ weekend, och då räcker tanken utan fyllning än hemma I garaget. Där vi brukar hamna med husbilen finns i princip aldrig vatten att fylla på. 170L vatten är bara en bråkdel i viktsammanhang och stör inte något.
Det där är nog din gamla motorolja..?!Min sambo är nojig, hon kokar först kranvattnet hemma, sen filtrerar det i en filterkanna, sen tappas det upp i glasflaskor. Hon skulle idiotförklara mej (igen) ifall jag sa åt henne att dricka vattnet i tanken. Jag kan ha lite förståelse då kranvattnet hemma Visa bilaga 229806ibland ser ut som gammal motorolja när det varit avbrott i stadsnätet, vilket sker då och då.
Ingen findricka iallafallDet är nog din gamla motorolja..?!
Kanske för att det är onödigt? Jag har aldrig råkat ut för att det inte finns vatten att få tag på, tappstationer, rastplatser, båthamnar, ställplatser, och campingar, med den minsta lilla framförhållning är det inga problem, om inte annat måste man ju ändå tanka, fika eller handla. Vi har under mer än 15 års mycket planlöst? åkande aldrig haft problem att få tag i vatten. Om det nu skulle vara riktigt illa med den livsviktiga duschen kan man ju alltid utöva lite riktigt friluftsliv, och hoppa i närmsta hav, sjö eller vattendrag, kan bli en ny och härlig naturupplevelse!Håller med. Vi kör aldrig utan full vattentank (100 liter plus 10 liter i boilern) ; det händer ofta att vi inte vet på morgonen var nånstans vi hamnar på kvällen och vi använder toan och duschar i bilen. Förstår inte alls varför det finns folks som beskriver detta som ett "blåbärs-fel".
Tankar du inte dieseltanken full heller? Diesel finns överallt.Kanske för att det är onödigt? Jag har aldrig råkat ut för att det inte finns vatten att få tag på, tappstationer, rastplatser, båthamnar, ställplatser, och campingar, med den mista lilla framförhållning är det inga problem, om inte annat måste man ju ändå tanka, fika eller handla. Vi har under mer än 15 års mycket planlöst? åkande aldrig haft problem att få tag i vatten. Om det nu skulle vara riktigt illa med den livsviktiga duschen kan man ju alltid utöva lite riktigt friluftsliv, och hoppa i närmsta hav, sjö eller vattendrag, kan bli en ny och härlig naturupplevelse!
Jag tankar sällan diesel tanken full. Har den extra stora tanken i min Fiat Ducato. 120L. Onödigt att köra omkring med den vikten. Tankar oftast halv utom när jag åker ut i riktig glesbygd.Tankar du inte dieseltanken full heller? Diesel finns överallt.
Jo oftast, skillnaden är ju att utan bränsle kommer vi inte vidare, utan vatten (utom lite till kaffe och att dricka) klarar man sig länge.Tankar du inte dieseltanken full heller? Diesel finns överallt.
Nä dom kastar man, men gör väldigt lite för viktenSen packar man smutskläder....
Jo,för tvättmaskiner finns ju överallt....