• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ska vi påverka politiker och tjänstemän att förstå knäckfrågorna

F

F.d. 13415

Guest
Sv: Hur ska vi påverka politiker och tjänstemän att förstå knäckfrågorna

Hej, i denna och flera trådar diskuteras hur vi tillsammans skall bearbeta kommuner och entrepenörer för få fler ställ och tömningsplatser. Vi är många som tror oss veta hur, men ni som har ideer för sjutton anmäl er till kommungruppen, vi behöver nya medarbetare. Jag har tjatat om detta länge ställ nu upp.
Kommungruppen Gm.
Olle.

Precis och exakt och på pricken!

Kommungruppen har ett möte i Jönköping den 19 och 20 oktober, de flesta i husbilar. Ta och anmäl er till vår grupp och kom till mötet!

Efter att ha varit bort från datorn en stund märker jag att precis samma diskussion dyker upp igen. Det som kan göra skillnad är att ni med åsikter om hur vi ska agera i framtiden anmäler er och kommer. Att bara skriva i trådar gör ingen egentlig skillnad.

Så; som Olle skrev; för sjutton anmäl er!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Peker til Stadgar er nederst på hver side på forumet.

F

F.d. 50064

Guest

:music-icon: Jobbar lite i det tysta här .
Har fått ett diarienr. och ärendet skall tydligen upp i nämnden snart,vet inte om jag får en inbjudan och kan sitta med ?
Det pratas om det i kommunhuset har jag fått reda på och att en grupp
skall bildas . Vi får se,jag återkommer.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

:music-icon: Jobbar lite i det tysta här .
Har fått ett diarienr. och ärendet skall tydligen upp i nämnden snart,vet inte om jag får en inbjudan och kan sitta med ?
Det pratas om det i kommunhuset har jag fått reda på och att en grupp
skall bildas . Vi får se,jag återkommer.

Det är säkert flera med dej som jobbar i det tysta. En stor eloge till er alla!!!

Sitta med på nämnd möten tillhör nog tyvärr det mer sällsynta, i vissa fall kan nån sakkunnig kallas in på nån viss punkt på dagordningen. Tanken är att föredragande tjänsteman ska ha tillräckligt på fötterna vid mötet. Man kunde dock önska att dessa tjänstemän gavs tid att förbereda ordentligt genom att prata med berörda, men även det är nog tyvärr rätt sällsynt... Jag vet av egen erfarenhet...

F

F.d. 50064

Guest

Det är säkert flera med dej som jobbar i det tysta. En stor eloge till er alla!!!

Sitta med på nämnd möten tillhör nog tyvärr det mer sällsynta, i vissa fall kan nån sakkunnig kallas in på nån viss punkt på dagordningen. Tanken är att föredragande tjänsteman ska ha tillräckligt på fötterna vid mötet. Man kunde dock önska att dessa tjänstemän gavs tid att förbereda ordentligt genom att prata med berörda, men även det är nog tyvärr rätt sällsynt... Jag vet av egen erfarenhet...
Jag ringde faktisk idag innan jag skrev inlägget här och undrade hur det går med medb.förslag i
vår kommun ,om man lägger dem på hög eller man bearbetar dem ,
fick då reda på att man eventuellt kan få en inbjudan .Vore ju bra om man kan'
framföra lite muntligt och dom kan ställa frågor,man kan hoppas att det finns någon som är HB
intresserad som sitter med i gruppen.
Kommer i alla fall att ligga på lite då och då ,tror inte på att man ska sänder en massa E-post till
olika kommuner kan slå bakut i stället .Tycker nästan att det borde vara med en ur varje kommun
i kommungruppen.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Jag håller på brottas med just detta problem i mina hemtrakter. Här finns ett dokument som jag har skrivit om saken, fakta bygger på flera undersökningar både i Sverige och Finland.

Dokumentet

Ni får gärna sprida det vidare till campingar och till kommuner.
--------------------------------------------------------------------------
En mycket kort å koncis beskrivning som bör kunna användas i kontakt med kommuner mfl.
Bra och lättförståelig sammanställning! :)

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Skickade detta dokument till Umeå Kommun: (vi har nu 8 platser på en grusplan i centrum)
-
Hej.
Skickar lite info om HUSBILARS behov kontra husvagnar mm. Se bif doc.
Husbilsklubben (se nedan) är villig att hjälpa till med "både det ena och det andra" för att få till fungerande platser för husbilar nära centrum av en ort/ett samhälle/stad.
å fick till svar:
-
Jag har vidarebefordrat ditt mejl planeringsavdelning samt att skrivelsen anmäls i näringslivs- och planeringsutskottet.
Registrator
Umeå Kommun
å sen detta svar:

Tack för informationen angående husbilar kontra husvagnar. Kommunen tittar aktivt på att hitta lämpliga platser och i kommande planering där det är lämpligt försöka bereda plats till ”ställplatser”. I dagsläget finns inget konkret men vi återkommer gärna till Husbilsklubben när det behövs.
Lars Lundgren
Tel: 090 – 16 23 97 Mobil: 070 – 305 17 18
Mark och Exploatering
Umeå Kommun

Senast ändrad:
Toppen