• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ska vi påverka politiker och tjänstemän att förstå knäckfrågorna

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Att det finns olika åsikter om husbilar och husbilslivet här i landet är ju solklart. Till största delen handlar det om förståelse. Att campingägare vill tjäna så mycket som möjligt är fullt förståeligt. Det skulle jag också göra men ...

Men det är ju fullständigt obegripligt att kommunpolitiker, kommunala tjänstemän och länsstyrelsernas miljöhandläggare inte begriper att vi är en sorts "fritidsbåtar" som seglar omkring i landet och behöver lättillgängliga "hamnar" där vi kan fylla på bränsle, vatten och livsmedel samt tömma grå/svartvatten utan att få dåligt samvete. Det är större likheter mellan husbilar och fritidsbåtar än det är mellan husbilar och husvagnar. Husvagnar kan mest liknas vid sommarstugor när de campar som långliggare och har kopplat in 230 V, TV-antenn, vatten och avlopp.

Hur ska vi då påverka:

HBK-styrelse kan ju på eget initiativ ta kontakt med press, länsstyrelse och kommuner och berätta klubbens inställning.

HBK kommungrupp kan också ta egna initiativ i aktuella frågor.

Men som medborgare i det här landet kan du som jag skicka personliga mail till de personer som påverkar din fritid. På nationell nivå skulle det kunna bli 10.000 personliga mail till en och samma politiker. På regional nivå ett par tusen mail och något färre på lokal nivå. Det är snart "Val 2014". Men det får ju inte bli samma formulering på alla mailen för då kan det uppfattas som spam. Vi har ju friheten att uttrycka oss som vi vill utan att få böter eller fängelse. Skriv nu och ställ frågor i husbilsärende i ditt eget namn.

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Hur ska vi påverka politiker och tjänstemän att förstå knäckfrågorna

Jag delar huvudsakligen din uppfattning. Inlägg i olika forumtrådar tyder på att flera andra har liknande tankar.

Ibland får jag dock tyvärr intrycket att klimatet på forumet vid framförandet av nya idéer inte alltid är det bästa.

Kan det vara så att klubbens organisation behöver anpassas för att bättre kunna möta framtiden och vad det stora medlemsantalet genererar?

Tid för tankar och diskussion om framtiden bör avsättas. Det är möjligt att sådant pågår i större omfattning än vad som är känt för mig... så läs just detta inte som negativ kritik.

Varför inte fundera på att tillsätta en idé-/utvecklingsgrp med uppgift att ta fram förslag på hur att möta framtiden såväl från klubbens horisont som från t.ex. länsstyrelsers, kommuners horisonter. Gärna en grupp skild från styrelsen, men bestående av personer som visat förmåga och vilja att se behovet av förändring. Mottagare ska naturligtvis vara styrelse och ordföranden som sen har att förkasta eller ta till sig.

Nog för idag... nu väntar golfbanan :)

F

F.d. 28371

Guest

Hva med oss som "Gillar fritid på hjul" , men klarer oss med to hjul under fritidsfordonet? Jeg mener det er mye felles angående behovet hos husbil og husvagn reisende. Å sette de to gruppene i to helt ulike grupper vitner om dårlig kunnskap om de ulike gruppene. Det er ulike behov hos de med husbil og det er ulike behov hos de med husvagn. Jeg synes det er bedre å stå sammen om krav til myndigheter når det gjelder parkeringsplasser og enklere overnattingsplasser, stellplatzer.

F

F.d. 25203

Guest

Jag håller på brottas med just detta problem i mina hemtrakter. Här finns ett dokument som jag har skrivit om saken, fakta bygger på flera undersökningar både i Sverige och Finland.

Dokumentet

Ni får gärna sprida det vidare till campingar och till kommuner.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Kenth, jag undrar om det inte är så att Husbilismen i Sverige varit dåliga på att informera om vad vi vill. Som du skriver så vill campingägarna tjäna pengar och därför propagerar SCR som de gör, de sköter sitt jobb. Men vi har ingen motsvarighet för husbilarna och det är väl kanske inte troligt att vi får heller. Men SCR och Co har folk som har som sitt jobb att påverka, husbilisterna har ideella föreningar med allt vad det innebär.

Tessie vi kanske har den organisation vi ska ha utifrån vårt ändamål.

Nu kommer säkert flera att tycka att jag inte bidrar till utvecklingen, men jag tycker vi måste se till varför vi är organiserade som vi är och hur vi ev kan ändra på det. Envist kommer jag tillbaka till våra stadgar som anger vad klubben har för ändamål, där finns inte ett ord om att vi ska jobba med att påverka politiker, tjänstemän eller andra. Jag hänvisar igen till § 1 i stadgarna som anger syftet.

Det är kanske här vi ska börja. Ska vi bli/vara opinionsbildare borde vi ha ett ändamål som anger det och utifrån det ändamålet organisera oss så vi kan uppfylla ändamålet. Stadgeändring ska såvitt jag förstår det ske via att ett förslag läggs till Årsmötet som kan besluta om ändring skall ske eller ej.

Med detta säger jag inte att jag inte håller med er Kenth och Tessie, jag har bara tittat på vår nuvarande verklighet.

Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest

0key Lundsholm...du har helt rätt.

Jag har nu läst stadgarna och först nu förstått att vi "bara" är någon form av forumklubb med ett gemensamt intresse...husbilar. Skäms något över denna insikt.

Varför det är på det sättet, med 10 000 medlemmar och därmed med miljonintäkter i medlemsavgifter förstår jag däremot inte bakgrunden till. Med de förutsättningarna skulle vi kunna vara så mycket mer.

Men naturligtvis... är det vad majoriteten av vad medlemmarna vill.... så förblir det naturligtvis på det viset. Själv såg jag, får jag väl nu tillstå, lite vilset på vilken kraft det ligger i så många medlemmar och vad, med helt andra ambitioner än att främst skapa, utveckla och förvalta ett internetforum,.......skulle kunna åstadkommas.

Plötsligt klarnar så mycket annat också. Sorry!

Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

0key Lundsholm...du har helt rätt.

Jag har nu läst stadgarna och först nu förstått att vi "bara" är någon form av forumklubb med ett gemensamt intresse...husbilar. Skäms något över denna insikt.

Varför det är på det sättet, med 10 000 medlemmar och därmed med miljonintäkter i medlemsavgifter förstår jag däremot inte bakgrunden till. Med de förutsättningarna skulle vi kunna vara så mycket mer.

Men naturligtvis... är det vad majoriteten av vad medlemmarna vill.... så förblir det naturligtvis på det viset. Själv såg jag, får jag väl nu tillstå, lite vilset på vilken kraft det ligger i så många medlemmar och vad, med helt andra ambitioner än att främst skapa, utveckla och förvalta ett internetforum,.......skulle kunna åstadkommas.

Plötsligt klarnar så mycket annat också. Sorry!

Tessie, du var ju själv med i tråden som handlade om lobbying, där bl.a. Gunnar och jag hade en diskussion om just den stadgeändring som skedde vid senaste årsmötet.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t72735-2/#post578359

Min tolkning var att HBK därmed inte skall syssla med detta och Gunnars tolkning var att det mera handlade om en kosmetisk ändring utan egentlig betydelse.

Ja, det är tydligen fritt att tolka det olika, eller..... .

F

F.d. 17667

Guest

Tessie, du var ju själv med i tråden som handlade om lobbying, där bl.a. Gunnar och jag hade en diskussion om just den stadgeändring som skedde vid senaste årsmötet.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t72735-2/#post578359

Min tolkning var att HBK därmed inte skall syssla med detta och Gunnars tolkning var att det mera handlade om en kosmetisk ändring utan egentlig betydelse.

Ja, det är tydligen fritt att tolka det olika, eller..... .

Du har rätt!

Leif Edström

HBK ordförande
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2025

Stadgarnas § 1 säger huvudsyftet med klubben och det är inte att påverka beslutsfattare, kommuner eller vad det kan vara.......och det är helt korrekt det är inte därför klubben finns till. HBK finns till för att vara ett forum för oss som gillar att åka husbil där vi kan avhandla diverse spörsmål runt detta.....och där finns ju många ämneskategorier man kan både skriva och läsa i.

Men detta innebär inte att vi naturligtvis som klubb kan försöka påverka överallt där vi har möjlighet i frågor som är viktiga för våra medlemmar det stadgarna säger är att detta inte är ett måste eller huvudsyftet och däri ligger en viss skillnad.

/Leif

F

F.d. 25203

Guest

Man ska inte känna att man tvingas till att arbeta med sånt för klubben. Men de som är intresserade och vil göra det ska vi uppmuntra.

I

Iveco 35

Guest

Hej, i denna och flera trådar diskuteras hur vi tillsammans skall bearbeta kommuner och entrepenörer för få fler ställ och tömningsplatser. Vi är många som tror oss veta hur, men ni som har ideer för sjutton anmäl er till kommungruppen, vi behöver nya medarbetare. Jag har tjatat om detta länge ställ nu upp.
Kommungruppen Gm.
Olle.

F

F.d. 17667

Guest

Vad tror ni/tycker ni om följande förslag skulle lämnas in till årsmötet? Jag vet att motioner och beslut sker till/vid årsmötet...sonderar bara. Kanske helt fel ute och då viker jag mig naturligtvis...men idé är idé som kan förkastas eller värd att fundera kring.

Nuvarande §1 i stadgarna
Husbilsklubben.se, i dessa stadgar benämnt HBK är en opolitisk ideel föreningen som har som huvuduppgift att skapa, utveckla och förvalta ett internetforum under domännamnet "Husbilsklubben.se"
HBK har som mål att där samla alla med intresse för husbilar för att gemensamt kunna värna medlemmarnas informationsutbyte samt befrämja samarbete med motsvarande föreningar såväl inom som utanför landets gränser.

Klubbens säte är sittande kassörs adress eller annan som styrelsen bestämmer.

Eventuellt nytt förslag till text och inriktning i §1
Husbilsklubben, i dessa stadgar benämnt HBK, är en opolitisk förening som har som huvuduppgift att genom kontakter med myndigheter, organisationer och näringsliv verka för att valfriheten för husbilsturism ökar och tillvaratas.

Därutöver ska ett internetforum förvaltas och om möjligt utvecklas i syfte att samla alla med intresse för husbilar för att gemensamt kunna värna medlemmars informationsutbyte samt befrämja samarbete med motsvarande föreningar såväl inom som utanför landets gränser.

/mårten

Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

.....

Men som medborgare i det här landet kan du som jag skicka personliga mail till de personer som påverkar din fritid. På nationell nivå skulle det kunna bli 10.000 personliga mail till en och samma politiker. På regional nivå ett par tusen mail och något färre på lokal nivå. Det är snart "Val 2014". Men det får ju inte bli samma formulering på alla mailen för då kan det uppfattas som spam. Vi har ju friheten att uttrycka oss som vi vill utan att få böter eller fängelse. Skriv nu och ställ frågor i husbilsärende i ditt eget namn.

Jag har kommit en bit nu och fått kontakt med flera politiker. Både mail och telefon. Det har mottagits mycket positivt. Nu har vi 363 dagar på oss att visa att vi som medlemmar kan ta tag i vårt eget problem. Om vi inte kan det är det inte lönt att ändra i våra stadgar för då får vi ingen som vill sitta i styrelsen och verkställa andras krav.

Det viktigaste med HBK är att vi kan kommunicera och hjälpa varandra. Att omvända andra är svårt. Inte ens Jesus har lyckats helt med det.

Så få rumpan ur vagnen, ring och skriv till era politiker, med era egna ord. Inte färdigskrivna texter från HBK.

Senast ändrad:

brittan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2026

Hej Gunillas Kenth,

Jag har gjort som du sa Kenth, har precis skickat mail till Kävlinge kommun´s politiker.
Ska bli väldigt intressant och se vad de svara.

Hälsningar Brittan :wub:

wildas

HBK Medlem
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024

Vad tror ni/tycker ni om följande förslag skulle lämnas in till årsmötet? Jag vet att motioner och beslut sker till/vid årsmötet...sonderar bara. Kanske helt fel ute och då viker jag mig naturligtvis...men idé är idé som kan förkastas eller värd att fundera kring.

Nuvarande §1 i stadgarna
Husbilsklubben.se, i dessa stadgar benämnt HBK är en opolitisk ideel föreningen som har som huvuduppgift att skapa, utveckla och förvalta ett internetforum under domännamnet "Husbilsklubben.se"
HBK har som mål att där samla alla med intresse för husbilar för att gemensamt kunna värna medlemmarnas informationsutbyte samt befrämja samarbete med motsvarande föreningar såväl inom som utanför landets gränser.

Husbilsklubben, i dessa stadgar benämnt HBK, är en opolitisk förening som har som huvuduppgift att genom kontakter med myndigheter, organisationer och näringsliv verka för att valfriheten för husbilsturism ökar och tillvaratas.

Därutöver ska ett internetforum förvaltas och om möjligt utvecklas i syfte att samla alla med intresse för husbilar för att gemensamt kunna värna medlemmars informationsutbyte samt befrämja samarbete med motsvarande föreningar såväl inom som utanför landets gränser.

/mårten
Ett fylligt och bra förslag, välskrivet och lätt att förslå.
Om man tittar på verksamhetsplanen för 2013 så pekar den faktiskt på en del uppgifter som finns i förslaget.
Verksamhetsplanen kan betraktas som årsmötets arbetsorder till styrelsen.
Jag tycker att HBK borde borga för mer än ett internetforum, detta förstår man att fler medlemmar önskar när man läser de olika trådarna.
Än en gång ett mycket bra förslag.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Nuvarande §1 i stadgarna

/mårten

Nu börjar det likna något Mårten, ett konkret förslag att fundera och diskutera! Jag har inte riktigt funderat klart ännu men du har ju gett oss nåt att fundera på, det tycker jag du ska ha en eloge för!

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Ett fylligt och bra förslag, välskrivet och lätt att förslå.
Om man tittar på verksamhetsplanen för 2013 så pekar den faktiskt på en del uppgifter som finns i förslaget.
Verksamhetsplanen kan betraktas som årsmötets arbetsorder till styrelsen.
Jag tycker att HBK borde borga för mer än ett internetforum, detta förstår man att fler medlemmar önskar när man läser de olika trådarna.
Än en gång ett mycket bra förslag.

Bra att du tänkt ett steg till vilket jag har missat. Du har en bra poäng med att ta in verksamhetsplanen som ju som du beskriver pekar ut vilken riktning vi ska gå enligt årsmötet. Tack för att du gav detta en dimension till!!!

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Hej Gunillas Kenth,

Jag har gjort som du sa Kenth, har precis skickat mail till Kävlinge kommun´s politiker.
Ska bli väldigt intressant och se vad de svara.

Hälsningar Brittan :wub:

Härligt att se ringarna på vattnet! Tack för infon och återkom gärna med vad de svarar!

ztefan

FD HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4355
Medlemskap
2022

jag hittar inte stadgarna! Borde de inte ha en plats på listen direkt under husbilsklubbens logga eller annan framskjuten plats. stadgarna kan ju guida mig och andra i tätt riktning på många plan,,,

Toppen