• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hej ni som får det att fungera med tv bilden och strömförsörjningen!

Vi ska köpa en tv/dataskärm till våran husbil och behöver lite tips och
råd av er som gjort det tidigare.

Vi har ett mobilt internet tele 2 comviq som fungerade jättebra förra sommaren dock laggade det när vi skulle kolla på streamad tv SVT play.

Jag som kvinna i husbilen tänker såhär:

Om vi köper en Extern skärm med inbyggt tuner i tex Samsung HD 240.
Till den kopplar vi upp en bärbar pc som vi kan köra DVD filmer genom.
Fint so far...

Men när vi sen ska kika på TV program när regnet smattrar och vi inte stå på en camnping, hur ser vi då TV kanalerna? vad mer behöver man köpa till det?

Och alternativ nr 2 när vi står på en camping hur får man in kanalerna då? hyr man nåt eller måste man köpa en box? är mest ute efter de vanliga markbundna kanalerna 1,2, 4, 5 typ inga betalkanaler. Lite slötittande på nyheter.

Så vill vi också ha någon form av konverterare till datorn så man kan kolla på film och surfa när man inte står på ström. Konverteraren behöver fungera för en extern skärm, bärbar dator, liten plattång, vattenkokare thats it.:wub:
Vilken styrka behöver vi på konverteraren så vi inte köper för avancerad och dyr i onödan.

TUSEN TACK till denna multimedia nörd som klarar att svara på mina virriga frågor : )

MVH en matmor i en husbil utan multimedia
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Det enklaste sättet att se dom "fria" marksända programmen är nog att skaffa en
König DVB-T USB21B - NetOnNet
som du kopplar till usb-uttaget på laptopen. Den lilla antennen ger faktiskt riktigt bra mottagning. Annars har dom en adapter för att koppla till vanlig tv-antenn också.
Strömförsörjningen gör du med en adapter och det finns det flera modeller av
Adapter
Calle

Såg nu att du bor i Örebro, så då har du Netonnet på hemmaplan.
Calle
 
Senast ändrad:

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Hej.skall försök ge lite svar

Men när vi sen ska kika på TV program när regnet smattrar och vi inte stå på en camnping, hur ser vi då TV kanalerna? vad mer behöver man köpa till det?

här behöver ni en digital box för det marksända nätet,finns tv med inbyggda boxar.Tv drivs antingen direkt via 12 volt,finns ett fåtal sådana tv apparater,är dyra.Bättre då att köpa en växel riktare http://whttp://www.kjell.com/ww.kjell.com/ som förvandlar om 12 volt till 230volt,För att driva liten tv+ laddre till lapptop räcker 300wattare.Behövs oxå en bra digitalanten för mobilt bruk,finns oxå på Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik
Allternativet med föregående svarare har jah ingen erfarenhet av,fungerar säkert bra där man har bra motagning
Att köra vatten kokare via växelriktare går ju oxå men då behöver ni ha en omvandlare på min 1000 watt och då blir det genast besvärligare.fakorer som hur mycket batteri kapaciet fins,ett 100 ampers batteri räcker inte lång ett detta fall om ni vill ha lite ström över till annat.
hoppas att detta rätar ut några frågor
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Efter många mindre lyckade försök med Tv genom laptop köpte vi till slut en 19 tums Tv av märket Andersson hos NetOnNet för 2995:-. Den går på såväl 12 som 230 V, har inbyggd digitalbox, DVD spelare, möjlighet att koppla dator, hållare för Boxers kort. Den har än så länge fungerat perfekt för oss, både hemma och i husbilen ute i Europa.

Håkan

Tittade in på NetOnNet. Kostar nu 2450:- och drar 60W.
 
Senast ändrad:

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Efter många mindre lyckade försök med Tv genom laptop köpte vi till slut en 19 tums Tv av märket Andersson hos NetOnNet för 2995:-. Den går på såväl 12 som 230 V, har inbyggd digitalbox, DVD spelare, möjlighet att koppla dator, hållare för Boxers kort. Den har än så länge fungerat perfekt för oss, både hemma och i husbilen ute i Europa.

Håkan

Tittade in på NetOnNet. Kostar nu 2450:- och drar 60W.

Tack för tipset , det låter ju toppen!

Vi har inte boxer idag, hur ska vi då kunna se på kanalerna ? behöver man köpa till något extra?
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
J

Jarn

Guest
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Denna kostar 699:- på Kjell & Co
30347.jpg



Triax UFO 100 Digital
Aktiv rundstrålande UHF-antenn Lämplig för inom- eller utomhusbruk, även en bra båt och husvagnsantenn. Aktiv UHF-antenn som mottager i alla riktningar (360° horisontal / 90° vertikal). Genom att antennen mottager signaler från olika riktningar, kan två sändare i olika vädersträck tas emot samtidigt. Total förstärkning: 28 dB. Mått: 325 x 266 x 65 mm. Tar in FM, VHF (5-12) och UHF (21-69). Strömförsörjs med 5 V från mottagaren eller med DVB-T power inserter 30-050 (medföljer ej). Anpassad för 5-24 V. Levereras med fäste för att skruva fast antennen på tak eller maströr. Antennanslutning med F-kontakt.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Det ser bra ut men hur ska man dra kabeln om man saknar en antenn i husbilen?

Jag är bara intresserad av de fria kanalerna, räcker den här då eller behöver vi en digitalbox också.

Tack!
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Jag har en sådan Andersson TV som nämns ovan och där är inbyggd digitalmottagare. Det betyder att du får in de fria marksända digitala kanalerna.
T.ex. TV1 TV2 TV4 Kunskapskanalen o någon till.

Den TVn har också 5V matning för antennförstärkning, vilket passar bra till Triax antennen.

Jag ser inte själv så ofta på TVn när jag är ute, därför har jag inte velat göra hål för antenn.
Så jag tar bara o lägger ut den genom takluckan när det behövs. Har limmat på en gummiring i botten på Triaxen, så den ligger bra.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

I husbilen hittade jag denna kontakt och undrar vad den är till för?
Sitter under köksskåpet i köksdelen.
 

Bilagor

  • kontaktkökhusbilen.jpg
    kontaktkökhusbilen.jpg
    1,4 MB · Visningar: 28

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Det är ett 12 volts uttag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Jonas det du har der er en 12V kontakt med + på senter og - på rammen.
Stikket som brukes er endel slankere enn en sig tenner. Det finnes kombinerte stikk, en rød ring på enden tas av og stikket passer i denne kontakten.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Att koka vatten med i husbilen med vattenkokare måste vara att verkligen gå över ån efter vatten. 1 l vatten kokar ju på nån minut på gasolköket. Att tömma halva batteribanken med en konverter till vattenkokaren måste vara helt galet. Att se på tv med en usb anslutet tvkort ( Pinnacle PCTV NanoStick DVB-T 73e - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TV-kort )i laptopen kopplad till ordinarie takantenn har vi använt i flera år, funkar bra i de flesta fall. Vi brukar ladda datorn via konvertern under färd och har då batteritid för ca 1 timmes tvtittande.
Ove.G
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Tackar, då vet jag att det är en 12 volts kontakt. Såg lite konstig och smal ut om man jämför med en kontakt till billaddaren. Har aldrig sett någon hane som skulle passa i denna kontakt?
 
Senast ändrad:

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Om man nu inte vill borra hål i taket pga rädsla för att få in fukt i vagnen, kan man göra på nåt annat finurligt sätt om man vill ha en fungerande antenn på taket?
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

En korrekt monterad antenngenomföring med höj och sänkbar antenn ska inte ge några fuktproblem. Vår bil har en antenn som suttit där i 5 år och har fukttestats varje år utan problem. Vill man inte ha nåt hål i taket kan man kanske limma fast en plåtskiva på taket vid takluckan och sätta upp en antenn med magnetfot, lite bökigt kanske men är väl ett alternativ.
Ove.G
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Tackar, då vet jag att det är en 12 volts kontakt. Såg lite konstig och smal ut om man jämför med en kontakt till billaddaren. Har aldrig sett någon hane som skulle passa i denna kontakt?

Tidligere har jeg kjøpt det spesielle stikket hos både Clas O og Biltema, men i kveld klarte jeg ikke å finne de på webben. Begge hadde tidligere en kombinert stikk for både vanlig sig kontakt og denne, nå så jeg den bare på en kabel til en DVD hos Clas O.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

DMTECH har kommit med en ny 19 tum LED TV (T4192UA). Tyvärr har den inte MPEG4 avkodare men den inbyggda DVT-T modulen (maksänd digital tv) gör att man kan titta på TV i Sverige i all fall några åt framöver (MPEG2). Priset är inte heller avskräckande: ca 2500:-

Men framför allt så drar den lite ström. Endast 25W och den kan matas direkt med 12V (eller 220V via en nätadapter). Den har ingångar för det mesta så man kan koppla dator till den eller någon HDMI enhet.

Vet inte tidsplanerna för MPEG4 i Europa. Någon som har en aning? Vissa kanaler i Boxer sänder visst redan nu MPEG4 kodade. Inte dom fria som tur är :)
Vad jag läst kommer Teracom att fortsätta MPEG2 sändningar till 2014-04-01 och då är väl TV:n ändå redo att bytas ut.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser jag på tv i husbilen? - fastnat i multimediadjungeln

Norge har MPEG4 og ingen kanaler på MPEG2 - noen land i Europa sender sine HD kanaler på MPEG4, har ikke listen her nå.
 
Toppen