• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ser eran favorit husbil ut ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Vi är ju på G att byta husbil och sitter och kikar på dom olika karosstyperna samt hur dom skall vara möblerade .
Min "favorit" har blivit helintegrerad med garage och dubbelsäng på tvären i bak för jag har ju nu en takbox och jag är så less på att klättra upp och hämta ner stolar och bord .

Vi har fastnat för Hymer 614 för den verkar vara i rimlig prisklass .

Hur är det med Hymer som märke ? Man kan ju köpa nya för samma peng som en -05:as Hymer men man skall ju jämföra "äpplen och äpplen" .

Jag tycker att det verkar som att Hymer är rejäl i konstruktionen medans en del andra märken man sett på är lite "Ikea" kvalité och lite stram/kantig i stilen .

När det gäller bilar så är man ju lite mer hemma och det är ju lite skillnad i klass på olika bilmärkena .

Finns det någon som "vågar" sticka ut hakan och klassa in dom olika fabrikaten , man har ju sett att Concorde ,Nielsman-A ,Frankia och Cartago är i en "klass eller har jag fel ?

Hur ligger Hymer till ?

Luftvärme eller vattenvärme ?

Ni som har dubbelsäng på längden men inget garage , saknar ni garaget ?

Kikar man på denna 654:a Hymer B 654 -04 så är den ju bra men jag hade ju viljat ha sängen i bak högt upp så jag får mitt garage samt toan mittemot köket , kanske får köpa en sådan och be Bror fixa till den när han är klar ;) .


Såldes det inga Hymer helintegrerade 06:eek:r alls jag har inte sett någon till salu .
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Skulle jag byta bil, så skulle nog jag vilja ha en helintegrerad med sängar där bak där man kan gå i mitten.
Och ett garage det saknar jag när jag ska ha in bord o stolar visst får jag plats nu men jag tar in stolarna i duschen.
Hade jag tänkt till lite när jag inhandlade dom så hade det blivit med lite lägre rygg.
Jag kommer inte byta bil åker för lite o trivs för vår pilote är stor o rymlig o med vinkelkök.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

vi skal bytte bil når vi har solgt huset, så vi ser også på husbiler for tiden.
vi skal helt klart ha med vinkelkøk for at få mere plads og ikke toilet overfor køkken
det blir så smalt, synes jeg
har set flere hymer med dobbelseng i siden og stort garage. nå ja ikke med plads til moped. men masser med plads til møbler og andet
et andet krav hos os er seperat dusch
hilsen Marianne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Hej Bengt-Åke!
Vi har en Hymer BC655 -04, och är helnöjda!!
Fast ändå så tittar vi på bilar med, kanske, bättre planlösning. Det vi tittar på nu är långbäddar och ett toautrymme längst bak.
Toautrymmet har inte högsta prioritet hos Hymer, man gör bara det nödvändigaste, när man går in o sätter sig ;)
Separat dusch är viktigt för oss, och duschkabinen är toppen, på våran bil..
Sen tycker vi att en helintegrerad bil är det som vi vill ha för att få spacen framme vid stolarna, skönt att sitta i och kolla på TV, och utsikten utanför bilen....
Hymer har jättebra finish i sina bilar, det känns som bra kvalité, inte smäck som i vissa andra bilar ....;)
Lycka till och hoppas att ni hittar något som passar era behov o önskningar :D
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Bare en liten tanke som er blitt et viktig krav for oss ved neste bobilbytte og det er lasteevne. Her snakkes det om lasteplass og garasje, men er ikke realiteteten at en ikke kan ha noe i den i de fleste bobiler? Dere har jo i Sverige en mye strengere reaksjon ved overlast enn f.eks. hos oss i Norge, men i begge land får man vel ikke kjørte videre før overlasten er fjernet. Dette er trist og tenke på når det gjelder bobil, men det blir vel viktigere og viktigere? Dessverre, dessverre. Var ikke meningen å være stygg.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Helt klart Bengt-Åke ska ni dra upp dom kriterier som är viktigt för er.
Själva tycker vi i stort sett som er.

1.Garage så man kan få in cyklar eller en EU-scooter. Inget hängande bakpå bilen.
2.Bäddar på längden ovan garage för efter egen erfarenhet kan jag säga att det blir knökigt att klättra över varandra om man har dubbelbädd på tvären.
3.Separat duchkabin som är rymlig och konstruerad på ett vettigt sätt för framtida fuktproblem. Absolut inte några siliconade hörn. Stor så man kan ta upp tvålen. Är man 193cm som jag kan det bli ett låst läge i många bilar.
4.Stark motor för bekväm körning. OBS! Har inget med hög hastighet att göra.
5. Värmetyp. Ja det har nog mest med hur man vill utnyttja bilen.
6. Hög lastförmåga vilket idag blir vikt över 3500kg totalvikt. Skulle vilja påstå att ingen bil runt 7m klarar sig med lite marginal om totalvikten endast är 3500kg.
7.Isolerade vattentankar för att slippa frostproblem. Minst 100liter/st
8.Hel-, eller halvintegrerad? Vi själva föredrar halintegrerad. Fast en del helintegrerade bilar ger en fin sikt framåt. Men många av dessa bilar har en alldeles för låg vindruta som också sitter långt fram och då finns inte den fördelen.

Finns säkert mer att tänka på men det här är vad jag kommer på nu.

Sedan priset. Kan berätta att jag hade vår bil till salu tidigare. En del spekulanter kom o tittade. En del konstaterade att varför köpa min bil (-03) när man kunde få en bil av annat märke som var 2 år nyare. Ja vad ska man säga. Det är dessa märken som diskuteras här på sidan ibland med dom mest konstiga lösningar och felkonstruktioner. Vill nog påstå att man får det man betalar för och jag tror nog dom flesta vill ha ett problemfritt ägande utan att behöva sätta igång direkt med ombyggnader för att överhuvudtaget kunna nyttja bilen.

Så till slut. Jag säger inget märke men visst finns det favoriter.

Lycka till Bengt-Åke
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Kåkan J har sagt det meste, så jeg vil bare følge litt opp på det at en får det en betaler for. Her i Norge kan en lett finne nye biler som er rimeligere enn det min gamle 1999 modell ble solgt for. Har venner som har kjøpt "billige" biler og bytter etter ett eller to år, selv regner vi med å ha den nye bilen i minst 10 år.

På spørsmålet om hvor en plasserer Hymer i klassene så er det bare det å si at det er flere forskjellige serier fra Hymer. Toppserien fra Hymer er en N+B Flair med påkostet interiør og Hymer nese.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Hej Bengt-Åke,

När vi skulle köpa vår bil jämförde vi speciellt kvalite och trivsamhet, efter att ha kommit fram vilken lösning vi ville ha.

I "Hymer"-klassen hitade vi Rapido som i alla bitar, tyckte vi, var överlägsen Hymer. Sedan är det givetvis tycke och smak som avgör, men att titta seriöst på Rapidon lönar sig nog .

Vivar jättenöjda de nästan tre år vi hade Rapidon. Köper gärna en ny.

Hälsning
jyrki
 
B

Båtis

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Hej!
Vi har också tänkt byta bil då familjen krymper nästa år. Vi har på Elmiamässan och även senare fastnat för en Adria Coral 680 st. Tycker den har vad vi önskar. Någon som kan säga hur den är?
Vi har också vissa önskemål men ibland känns det som jag skulle vilja kombinera 2 HB för att få det jag tycker om.
Är det aldrig någon kvinna med i utformningen av kök, skåp mm.???

Kanske måste vi ställa männen vid spisen så att dom förstår hur vi "matmammor" vill ha det:):spinny: Men det börjar ju komma fler och fler HB med bra inredningar.
God fortsättninga alla!
:wub::mh4::bye::holly-3-icon: Maggan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

När vi har kikat på husbilar så har jag önskemål om garage båda har önskemål om att det skall vara separat dusch .

En sak som man tycker är otroligt är att när man hittat en som ser bra ut så faller det på att kylskåpet är placerat på golvet och sträcker sig upp till diskbänken istället för att vara i vanlig höjd hittade en Rapido som föll på detta .

En annan sak som man inte vill uppleva är att det är värmeproblem i den på vintern om man skulle få för sig att använda den då .
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Hej!

Vår erfarenhet är att en långbäddsbil med separat dusch och garage och helintegrerad är viktigt för oss, lastvikten, körstabiliteten och motorn är andra bitar som jag tycker är viktigt.
Det finns många bilar med stora garage, men i mitt tycke med väldigt stora överhäng, den kombinationen tilltalar inte mig, då man lätt får fel lastfördelning.
Andra saker man bör tänka på är hur väl isolerad en bil är, så den inte blir för varm på sommaren eller för kall på vintern.
I den katalog som skickades ut över data på husbilar kan man finna att tjockleken på väggar och tak i bodelen varierar kraftigt mellan olika bilar, Rapido var den bil som hade dom tunnaste väggar, tak o golv av samtliga husbilar.
Vi tog ut en Byrstner I 710G i år, vi tycker att den uppfyller dom kriterier enligt ovan.


Lycka till med Ert val!

Bosse
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Vi köpte vår första husbil 1995, helintegrerad (beg.) av märket Pilote. Nu är vi inne på den femte. Alla har varit helint. och alla har varit beg. Pilote. Vi är nöjda med det mesta och vill INTE ha någon mer säng än den nedfällbara. Separat dusch är bra. Lågt placerat kylskåp fungerar utmärkt för oss 60+.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Det är roligt att läsa om vilka kriterier som är viktiga inför
husbilsköp också jämföra sina egna önskemål.
Själv ville vi ha Enkelbäddar, bra lastutrymme (garage) maxi chassi
för stabiliteten på vägen och frys, sen är det andra punkter som ytterligare
förstärkte att vi valde en Hobby 690GES.
Just nu känns det allternativet bäst för oss.
God fortsättning:snowman-1-icon:
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

:santa-3-icon: Att välja husbil är inte helt enkelt. Vi gjorde så att vi lade in de"måsten" som vi hade. Nr. 1 var, Halvintegrerad lågbyggd Fiat, 6 vxl. med minst 130 hk, maskin, ( i och för sig, ca. 30 t. dyrare än konkurerande märken) Planlösning: Svängbara stolar med armstöd, sedan sittgrupp framför pentry, insteg på mitten. 150 l. helautomatisk kyl, som skiftar automatiskt från / till- 12 v. gas eller 230 v., beroende på vilken drivning man väljer, ( man slipper slå över manuellt). Franskbädd längst bak på höger sida, med förvarin under, disponibel från utsidan,(rätt sida.
Som tillbehör bör man ha markis och cykelställ. Back-kamera med två objektiv är inte fel, likaså Heki II lucka, de senare mindre nödvändiga. Det går att plocka på hur mycket som hels men allting har ett pris, vill man ex.vis ha barskåp med indirekt belysning så kostar det. Det kan skilja 2-300.000. på bilar i samma storlek, där själva bilen är den samma. Det gäller alltså att "lägga ribban". Ovanstående bil kan man få, med god kvalite i något av de budgetmärken som finns på marknaden, för runt 500.000.
På Elmia mässan presenterades en enkelaxlad husvagn för 530.000.
För att citera ett gammalt talesätt, "smakar det så kostar det".:holly-1-icon:

God fortsättning, och som dom säger på bingolotto, "Lycka till".
Mvh. Mr & Mrs Miller.
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Att välja husbil är inte det lättaste som finns, inte.
För vår del, så blev det en Dethleff -99:a.
Vi hade en Bürstner -87:a innan. Den var väl "så där".
Var på Ö C i Mantorp, bara för att titta lite.
Då säger hustrun: Den där vill jag ha och på pekade på "Leffen" som vi kallar den.
Sagt och gjort, vi slog till. Det var hittills det bästa köp vi gjort. Den blev vår tredje bil.
Den passade oss perfekt. Långbäddad bak. Toautrymmen vid sidan om "slafen". Kök o kyl o disk
mittför bordet, inom räckhåll.
Fasta stolar på förar- resp. passagerarsida. Vill komma från förarstolen, vid rast. Flyttar mej gärna, till soffan bakom förarstolen, om jag får låna lite plats av "doggen", hon har den som sin favvoplats. Garage under slafen, bra stuvningsutrymme. Som sagt passar oss perfekt.
Smaken är ju som baken.............
Gott slut o gott nytt till er alla.
HBK 2483 Bengt o Inga-Lill
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Hej!

Som vårt nickname antyder håller vi oss numera enbart till Hymer, efter att ha provat en del andra märken. Och anledningen? ja i första hand en fantastiskt bra kvalité (även i de minsta och ibland osynliga detaljerna) samt en serviceorganisation som vi litar på och alltid möter oss med en känsla av att göra sitt bästa för att vi ska bli nöjda.

Vår nuvarande bil är en 654 (2005,) modellen med dubbelsäng och två längsgående soffor. En dröm för det ensamma egoistiska och resglada paret. Egoistiska förresten - när barnbarnen blir så stora att de kan följa med på morföräldrarnas resor blir det nog till att byta till en modell med fler bälten än i de två främre stolarna. En klar miss i konstruktionen - det måste erkännas.

Ha det bra och ett Gott Nytt År till Er alla!

Staffan & Ulla-Britt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Jo vi kikar ju på Hymer och man vill ju ha en med bältade platser för man vill ju inte neka "ungarna" om dom vill åka med , dom är ju visserligen 14,19 och 21 men dom hänger gärna med om dom hinner och kan .

Långbäddarna är dom 2 meter ? tänkte på en med dubbelsäng på bredden blir ju 220 (eller) .
Sen är det ju också ju nyare/dyrare man köper så blir det ju även ESP vid en viss årsmodell och det kan ju vara bra men man får ju även tänka på att vi har ju hur och 2 bilar som kostar ...

Men men det rör sig inte så mycket på blocket.se så man får väl lugna sig lite .
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Ojojojoj tänk om man fick önska sig vad man ville och sen få den tillverkad - ojoj!
Hörde om en erfaren HB-ägare som gick in till Nordic med en ritning och sa - en sån här vill jag kunna köpa - kan ni bygga den?
Två år senare var den byggd och blev tydligen en populär modell.

Själv vill jag ha en körglad/motorstark PLÅTIS på runt 6 m med stor dubbelsäng längst bak på tvären och en liten dinett bakom förarstolen där framstolarna kan vändas mot bordet så man kan sitta 4 st å fika utan att behöva bädda sängen.
Tror att en Plåtis inte är lika känslig för fuktproblem som en alkov- eller halvintegrerad - med alla skarvar och annat som kan ge fuktinträngning och skapa fuktproblem. Undrar om det stämmer? Har aldrig hört om fuktproblem i en Plåtis i alla fall. Rätta mig om jag har fel!!
Typ vissa modell från Pössl, SMC eller Scandi Mobil.

Har ännu ingen HB men har hyrt flera gånger och hoppas hitta en enligt ovanstående spec. innan sommaren - i prisläge 100-200.
Kom gärna med tips - TACK!
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Hur ser eran favorit husbil ut ?

Hej jag är helnöjd med nuvarande bil "men".
1 Jag är inte jättegammal eller har nga större krämper men de skulle va skönt å slippa köra ett hodinitrick för att lägga sej.
2 Vilken "mupp"på ritbordet lägger toaluckan på markissidan(hade min bil varit spegelvänd hade den varit nästan perfekt mao toa dusch till vänster
å vinkelköket till höger )
3 å det här med garage är ganska gott å slippa släpa in utemöblerna
är ganska skönt eller stoppa in dom under sängen men med garage får
man ju klättra eller hur.
4 En i mej viktig grej är om det går å samtala i normal ton i 100 så inte
vindbrus från luckor eller vägljud tar över.
5 Stora takluckor ljust inne.
6 En sak som klyver mej är snurrbara stolar eller vänd soffa är soffan lika bekväm som stolen är det okey rätt lutning på rygg samt tillräkligt djup på sittdyna (inte för kort)


Kommer säkert på mer tror att kabe travelmaster är ganska nära min favorit bil men kan ha dykt upp nåt annat när det är dags att byta.
 
Toppen