• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ser din stapel ut?

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025
Sv: Hur ser din stapel ut?

Såhär brukar det se ut hemma när 10kubik är inlavade

10153249_10152120145475886_5099894699821973299_n.jpg

201413_10150151333480886_2169958_o.jpg

Men till våren får vedboden flytta bak till friggeboden och ge plats för en carport på 4x4x9 meter som husbilen kan bo i!

//Rydh

F

F.d. 25267

Guest

Skönt att slippa sådant. Har fjärrvärme istället:yes:

F

F.d. 32985

Guest

Har också fjärrvärme, men värmen från vår kamin går inte att jämföra. Både värme och mysfaktorn är hög..:D

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hemskt att se allt detta jobb. Vår värme levererar vattenfall utan att spy ut en massa sot och co2. Vill vi ha mys kan man lägga ut litet lågor på tvn. :D Som reserv har vi en bra reservgenerator och gasolkamin. Våga vägra ved.:D

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vattenfall är ingen förnybar värmekälla. Till det krävs stora dammar med miljöförstöring till följd. Den enda förnybara värmekällan är ved. Den ingår i ett naturligt kretslopp som har funnits sedan det började växa träd på jorden. :)

Samma gäller fjärrproducerad vind och solkraft. Värmen ska produceras där den behövs - i vardagsrummet. :)

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hemskt att se allt detta jobb. Vår värme levererar vattenfall utan att spy ut en massa sot och co2. Vill vi ha mys kan man lägga ut litet lågor på tvn. :D Som reserv har vi en bra reservgenerator och gasolkamin. Våga vägra ved.:D
Hej
Ta och kolla hur Vattenfall gör i Tyskland!
Mvh.Klas

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Ta och kolla hur Vattenfall gör i Tyskland!
Mvh.Klas

Jag bor inte i tyskland utan här. Vattenkraft är det mest miljövänliga som finns
Vattenkraft är förnybart. Regn och snö på höglandet ger vatten som via tyngdkraften ger el.
Dammarna ger fina vattenmagasin med fiske och färskvatten. Bara bra för alla

Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Vi hade veduppvärmning i många år. Vi tog ner, kapade, klöv & staplade 30-35 kubik varje år. Tyvärr fick jag sluta med detta pga hälsan. Lösningen blev bergvärme. En granne kommenterade detta med "Det blir bra, arbete är för hästar & idioter" slut citat. Jag ställer inte upp på hans uttalande men ett är säkert & det är att bergvärme är väldigt bekvämt & ett bra alternativ när man inte orkar hålla på med ved.

Bennie

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Jag bor inte i tyskland utan här. Vattenkraft är det mest miljövänliga som finns
Vattenkraft är förnybart. Regn och snö på höglandet ger vatten som via tyngdkraften ger el.
Dammarna ger fina vattenmagasin med fiske och färskvatten. Bara bra för alla
Hej
Det försvarar inte Vattenfalls agerande i Tyskland!
Kolkraftverk , sopförbränningsanläggningar med filter som är långt i från normerna som är "standard" i Sverige. Hade Vattenfall sådana anläggningar i Sverige så skulle de vara tvungna att slå igen omedelbart.
Mvh. Klas

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Hej
Det försvarar inte Vattenfalls agerande i Tyskland!
Kolkraftverk , sopförbränningsanläggningar med filter som är långt i från normerna som är "standard" i Sverige. Hade Vattenfall sådana anläggningar i Sverige så skulle de vara tvungna att slå igen omedelbart.
Mvh. Klas

Du är ju en av ägarna så du får väl ta ditt ansvar.:D

Skämt åsido, deras agerande dom sista åren är beklämmande. Höga bonusar, Tysklandsaffären & Nuon i Holland. Man kan bara hoppas att regeringen stoppar deras framfart.

Bennie

Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Så här ser mina ca. 25m³ björkved ut. Har precis kapat och kluvit färdigt och staplat veden för torkning till våren. Nästa vinter blir den bränsle för uppvärmning av hus och garage. Kanske inte den snyggaste stapeln men hyfsat rak och stabil ;). Vedeldning i en modern vedförbränningsanläggning är en relativt harmlös uppvärmningsmetod ur ett miljöperspektiv. Hög verkningsgrad, minimalt sotutsläpp och inget nettotillskott av co².

ved.jpg

Avverkningen är inte längre särskilt betungande heller:
[youtube]g6JRf_WFp94[/youtube]

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Det är lättare att försvara Vattenfalls anläggningar i Tyskland när man bor lite längre bort.
Mvh. Klas

De kraftverk som vattenfall driver i tyskland är väl något de köpt men som byggts av andra. Brunkolanvändning är väl ett arv från DDR tiden eller ännu tidigare. Enligt Merkel så behövs ju energin nu när man stänger fullt fungerande kärnkraftverk i förtid. Som man bäddar får man ligga som bekant. Att sedan vattenfall måste agera på en öppen marknad kan man ju ha åsikter om men de följer de lagar som gäller så varför klaga. Vi har ingen lust att subventionera någon annan energipolitik utan agerar efter det regelverk som finns.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag gläds åt att jag avvecklade vedeldningen i tid, innan min sviktande hälsa tvingade mig att sluta. Tack vare bergvärme och vindkraftandelar som täcker hela vår elförbrukning så kan jag nu bo kvar i vårt stora hus. Till våren är solcellspaneler för produktion av 10.000 kWh/år inplanerade och då räknar jag med att dessutom sälja en del överskott. Lite myseldng i salen orkar jag med och för detta har jag björkved för min tid ut.
Jag har träffat ett par herrar som tvingats lämna sina gårdar efter att satsat på nya vedpannor och sedan drabbats av svåra hjärtinfarkter eller annat hinder för vedhantering och tvingats lämna sina fastigheter. Inte så nöjsamt.

aake

Toppen