• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur plugga ventilationshålen i väggen, kylskåp.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skall byta till kompressor-kyl/frys och skall då täcka och isolera hålen för ventilationsgallren.
Gallren komer att sitta kvar på utsidan.
Ett krav är ju att isoleringen i "pluggen" är lika bra som väggen i sig.

Har någon sett någon bra lösning för att plugga hålen?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Inget kompressorkylskåp skall ventileras till utsidan/utomhus.

Naturligtvis ventileras kompressorkylskåpet i husbilen på samma sätt som det gör i ett hus/lägenhet.
Min erfarenhet är att det blev så jäkla varmt i bilen på sommaren så kylen fick jobba hårt för att få ner temperaturen.
Jag har därför fortfarande öppet ut för två fläktar. Jag har dock inte behövt köra med dom, ventilationen ut är tillräckligt ändå.
I övrigt har jag täckt galler med en självhäftande foam. Nedre vinterlucka.
Det är möjligt jag tänker fel men det funkar bäst hittills.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min kyl/frys har en snitteffekt på 20W enligt spec.
Detta motsvarar 20% av vad en människa avger i värme.

Jag har extremt svårt att se detta som ett problem.
Kan det verkligen stämma med 20w? är det möjligen ett snitt över året vid 20 grader inomhustemp? En hemmakyl/frys som arbetar ordenligt avger ju ganska mycket värme. Det blir ju ofta betydligt varmare i en husbil än i ett hus. I mindre husbilar med kompressorkyl går ju ofta kylen mer eller mindre konstant i lite varmare klimat. Resultatet borde kunna bli att man först kyler Kyl/frysen med el och alstrar värme inomhus, för att sedan använda el till AC:n för att kyla bort värmen. Borde ju i sådant fall vara bättre att leda bort värmen vid källan när det är varmt?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Min kyl/frys har en snitteffekt på 20W enligt spec.
Detta motsvarar 20% av vad en människa avger i värme.

Jag har extremt svårt att se detta som ett problem.
Hmm, du missförstår mig nog. Det jag menar är att ☀️ står på så pass att det blir himla varmt i bilen. Då vill jag hellre få ett tillskott på svalare luft utifrån än inifrån som då är varmare.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
I så fall kan jag öppna ett fönster.......annars går min AC så fort det behövs, alltid.
Det är ju en smaksak. Jag kör ju inte med ac när jag inte är där och stänger heller aldrig av kylskåpet för jag vill ha det "ready to go".
Så det är väl vad som passar var och en.

Senast ändrad:
Toppen