• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ofta tömmer man toatanken?

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Hej,

ny HB-ägare. Låter man toatanken bli full innan man tömmer den?

Eller kan man låta bilen stå i 1-2 v och fylla den efter hand för att tömmas när den blir full?

Tips önskas, tack.

Maggan/ RM Friberg
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Ha ha ja i min 8 tons MAN så är 120 kg ganska marginellt. Många bussar har ju upp till 400 liter skittank :)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Kanske ska skicka ett mail till Åsa Romson och berätta om problemet, har ju varit hennes kursledare;)

Är nu nyfiken på vad kursen handlade om...... ;)

I ett sms till Expressen säger miljöministern, via sin pressekreterare Sandra Ahlstrand, att hon också släpper ut diskvatten, badvatten och tvättvatten - så kallat gråvatten - direkt i havet.
"Det händer att grå vattnet går ut i vattnet under de perioder de använder båten" skriver Sandra Ahlstrand.


Källa: Miljöminister Åsa Romson målar med förbjuden färg
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Är nu nyfiken på vad kursen handlade om...... ;)

I ett sms till Expressen säger miljöministern, via sin pressekreterare Sandra Ahlstrand, att hon också släpper ut diskvatten, badvatten och tvättvatten - så kallat gråvatten - direkt i havet.
"Det händer att grå vattnet går ut i vattnet under de perioder de använder båten" skriver Sandra Ahlstrand.


Källa: Miljöminister Åsa Romson målar med förbjuden färg


Ska inte såna där gökar föregå med gott exempel tro:mad:
Här håller vi låda och försöker mana till god sed med våra tömningar och sen får man läsa om hur kärringen låter sin bröte gå rätt i vattnet!
Undrar om det inte är en sån därringa Norr Mälarstrandskuta också...:mad:
Släpper ut vid kaj.....förresten är det inte lag på slutna tankar i större skepp?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Ja där blev nog den fina och medvetna damen tagen på bar gärning med ett par gatstenar i glashuset. Vårt skvättande med gråvatten kanske inte är så farligt ändå.
Vi använder ju bara bilen under kortare tid och markinfilterar ju ofta innan skiten hamnar
i vattnet. Om hon också värmer sin 20 m stora båt med diesel hela året gör hon nog av med litet mera än min husbil gör. Jag gissar också att den pannan inte klarar euro4 och har katalysator och partikelfilter. Jag gör som barnen och tittar på hur politikerna gör och inte på vad de säger när jag drar mina slutsatser:) Att hon sedan också använder olaglig bottenfärg gör ju inte saken bättre direkt.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Ja, det är skamligt:mad:
Fast vi i Husbilsklubben kör på med vårat miljötänk så att iaf kan bibehålla eller förbättra vårat rykte.
Jag är ABSOLUT säker på att det inte finns en enda av oss perfekta Husbilnördar som har några miljölik i garderoben.......

I år har denna Bohmanfamilj inte smutsat ner så mycket ....jag kollade hur mycket vi tankat hittills......120 liter under 2014. Snacka om att vi har varit snälla mot miljön.
Inga ofrivilliga gråvattentapp heller;), för nåt klanterier hanns inte med i år;)

För att återknyta till tråden så har vi tömt en gång iår. Orsaken är inte stor tank eller att vi har kutat till skogs utan det hänger samman med den låga utnyttjandegraden.....p.g.a husbyte om nån är nyfiken:p:
 
Senast redigerad av en moderator:

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Ja där blev nog den fina och medvetna damen tagen på bar gärning med ett par gatstenar i glashuset. Vårt skvättande med gråvatten kanske inte är så farligt ändå.
Vi använder ju bara bilen under kortare tid och markinfilterar ju ofta innan skiten hamnar
i vattnet. Om hon också värmer sin 20 m stora båt med diesel hela året gör hon nog av med litet mera än min husbil gör. Jag gissar också att den pannan inte klarar euro4 och har katalysator och partikelfilter. Jag gör som barnen och tittar på hur politikerna gör och inte på vad de säger när jag drar mina slutsatser:) Att hon sedan också använder olaglig bottenfärg gör ju inte saken bättre direkt.

20 meter båt är oftast registrerat som fartyg och många fifflar till det med näringsverksamhet så det är då inte så dyrt att värma båten med skattefri diesel. Hur det är i politikerfallet har jag ingen aning om.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur ofta tömmer man toatanken?

Skulle inte tråden handla om toatömning?
Själv tvättar jag mig i allehanda sjöar under mina utflykter här hemmavid på somrarna, men vill ni verkligen likställa detta med att tömma toakasetten på fel plats?
Och jag skulle absolut inte ha något emot att bada i samma sjö som en så tilltalande flicka hade tvättat sig i.

aake

Redigerat felstavning
 
Senast ändrad:
Toppen