• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket kan kylskåpet luta?

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Förra veckan vid besök hos goda vänner med en något lutande garageuppfart ställde jag husbilen så den lutade lite framåt, uppskattningsvis 3 - 4 grader.
Jag kopplade in el och satte kylen på 220 V.
På morgonen var kylen varm så jag var rädd för att behöva ta bort den och vända på den. När jag kände i ventilationsöppningen så var det varmt, så elen fungerade.
Väl hemma provade jag igen, då på plant underlag, och kylen fungerade hur bra som helst.
Skall kylen inte tåla ett par graders lutning. Jag tittade i instruktionsboken men där står inget om att inte kylen får luta.
:quest::quest:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur mycket kan kylskåpet luta?

Jag vet inte hur känsligt det är men vi har också en slutande uppfart. Jag måste palla upp bilen så den står så rakt som möjligt för att det skall fungera fullt ut. Jag skulle gissa att min uppfart lutar 3-5 grader (lite beroende på hur långt man backar upp bilen). Jag har klossar under så den inte lutar så mycket och då fungerar kylen.

Så mina försök visar att kylen klarar av ett par graders lutning men inte så mycket mer. Kylan har dock återkommit när vi rätat upp bilen igen, den står mer lutande på vinterförvaringen, då kylen ändå är avstängd.

Jag är inte helt klar över hur denna typ av kyl fungerar, mer än att det är två vätskor som reagerar med varandra och skapar cirkulation när den ena av dem värms upp. Det borde göra att de är känsliga för vilket läge de har. Har man en kompressor, spelar lutningen ingen roll längre - men en sådan kräver el...
Denna typen av kyl finns ju även i båtar, men då lutar det ju sällan 5 grader hela tiden. :) Inte heller är det så bekvämt att bu i bilen med den lutningen.

//Stefan

Edit: Och nu såg jag att vi nästan är grannar också. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Hur mycket kan kylskåpet luta?

Hej.
Jag får också problem när bilen lutar framåt, däremot klarar den en större lutning om det är bakåt.
Sörem
 
F

F.d. 27056

Guest
Sv: Hur mycket kan kylskåpet luta?

Samma här..stog i en ganska rejäl nedförsbacke 3 timmar i denna värmen som är nu...kylen var 22 grader varm efter det...körde på gasol just då.
 
Toppen