• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

En mycket långsiktig anmärkning angående uppvägda bilar och körkortsbehörigheter:

När alla vi som tog körkort på rätt sida om datumgränsen blir för gamla för att köra så
kommer det troligen att bli ett rejält överskott av uppvägda bilar på marknaden.

Berör inte mig i dagsläget så det är bara en reflektion - När jag slutar köra skiter jag nog i hur mycket jag ev. får betalt för bilen.
:D:D:D
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

jag har 450kg lastvikt i bilen och för några veckor sedan körde jag in på Polisens våg när vi var på väg en helg. hade då 100kg kvar till max totlvikt med full vattentank och bränsletank, all basutrustning, mat och dryck, kläder mm i bilen. Jag själv väger ca 90 pannor, min sambo kanske 70-75. Det enda om vi inte hade med var cyklar.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Efter våra erfarenheter att vara tvungen att färdas i Europas olika länder med bil över 3,5t max 80km/t eller 90km/t på motorvägar eller inte kunna köra till vissa trevliga städer, att hitta ett jämnt ökande antal vägar med 3,5 tons begränsning, att vara tvungen att ligga i långtradarköerna timma efter timma när man inte får köra om, (som i hela Danmarks motorvägsnät), att betala go-boxar eller vara tvungen att välja betalvägar, osv osv har vi bestämt oss att vikta ner.

Givetvis underlättas detta beslut av vårt behov att korta ner bilen för att kunna nå de riktigt små städerna eller centrala delarna av de större och kunna parkera = fricampa där vi vill. Inget sökande efter plats för längre bil.

3500 kg och 6,5 meter blir max gränsen nu för oss. Men som tur är så man har kanske lärt sig lite om vad man behöver och vad man kan lämna hem. Men på kontraktet av nästa bil kommer det att stå en paragraf om att bilens "körklar" vikt och lastvikt stämmer med säljarens utsago och broschyrer.

Detta betyder att vi måste hitta en integrerad bil med max 2900 kg i körklar skick, dvs med förare, gasflaskor, vatten osv. Som tur är verkar det finns några....

hälsning
jyrki

Tänkte lite på din notis om omkörningsförbud. Vad jag kunnat läsa mig till gäller det bilar med totalvikt om 7500 kg eller mer? Kanske missuppfattade jag ditt inlägg? Är det olika regler i Tyskland och Danmark?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Ja, enligt den informationen man hittar på nätet (motormännen t.ex) så skall fordon över 3,5t alltid köra höger körfält i Danmark på motorvägen.

Jag tolkar saken så... Även är motorvägen från bron neråt är fullt med skyltar om omkörningsförbud för bilar över 3,5t.

Men jag kan ju tolka detta fel ...

jyrki
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.143
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Efter våra erfarenheter att vara tvungen att färdas i Europas olika länder med bil över 3,5t max 80km/t eller 90km/t på motorvägar eller inte kunna köra till vissa trevliga städer, att hitta ett jämnt ökande antal vägar med 3,5 tons begränsning, att vara tvungen att ligga i långtradarköerna timma efter timma när man inte får köra om, (som i hela Danmarks motorvägsnät), att betala go-boxar eller vara tvungen att välja betalvägar, osv osv har vi bestämt oss att vikta ner.

Givetvis underlättas detta beslut av vårt behov att korta ner bilen för att kunna nå de riktigt små städerna eller centrala delarna av de större och kunna parkera = fricampa där vi vill. Inget sökande efter plats för längre bil.

3500 kg och 6,5 meter blir max gränsen nu för oss. Men som tur är så man har kanske lärt sig lite om vad man behöver och vad man kan lämna hem. Men på kontraktet av nästa bil kommer det att stå en paragraf om att bilens "körklar" vikt och lastvikt stämmer med säljarens utsago och broschyrer.

Detta betyder att vi måste hitta en integrerad bil med max 2900 kg i körklar skick, dvs med förare, gasflaskor, vatten osv. Som tur är verkar det finns några....

hälsning
jyrki

Jag sliter mitt hår :wall: ha, ha.

Svänger som en vindflöjel hit och dit. Kanske det helt enkelt lutar åt att beställa bilen som 3,5-ton, eftersom det ändå verkar vara det mest praktiska sett ur resesynpunkt och visar det sig bli på tok för lite lastvikt kvar efter extrautrustning och dessa sk "paket" så får jag väga upp den. Kan väl inte kosta så mycket mer att ev göra det i efterhand? Trampar gärna på gasen och vill helst inte ha några restriktioner vad gäller vägar nere på kontinenten.

Ååå jag som trodde det bara var att hitta en husbil jag gillade och köpa den - typ...:cool:
Nåja. lite förenklat, men nåt ditåt i alla fall.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Vilken modell har du kikat på ?
Jag såg inte bodels AC vilket rekomenderas om ni åker ner till värmen , kan man inte beställa trumavärmaren i dieselmodell direkt när man köper den från fabrik och då räcker det ju med 1 gasol flaska för jämnan eftersom diesel har man ju mera lättåtkommligt .
Jag hade en HBKvän här hemma idag som eftermonterat en Truma diesel .

Hade det funnits med som tillval/extrautrustning så hade jag ju kryssat i den rutan .
 
Senast ändrad:

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Jag pratade med två olika säljare för Hymer på Elmiamässan och de påstod att för Hymers del så är det bara inräknat med 20% vatten i tanken, alltså inte 90 liter utan bara 20! De påstod att de fått igenom ett undantag från denna regel. Kan det verkligen stämma?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Jeg går ut i fra at Hymer som så mange andre har montert en tappekran som "måste" være åpen under kjørning og etterlater ca 20 liter på tanken.
Dette er en billig enkel måte å få regne lavere på vann-vikten :D og helt etter regelverket.
 
T

tompaline

Guest
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Vad är det för modell på husbil ? Del , helintegrerad eller alkov ?

Är bilen ny ? Är den Beg så kan det ju finnas likadana här som kan tipsa om vikt samt är den beg så kräv att få ställa bilen på en våg .

Kör du med LEDlampor så behöver du ju inte ha dubblabatterier och på sommaren så räcker det ju att ha 1 tub däremot på vintern kan det ju vara bra med dubbla batterier och 2 tuber .

Våran väger 2920kg enligt transportstyrelsen men det stämmer ju inte , det är ju en helintegrerad med en längd på 635 cm .

Åker du mycket utomlands så är det ju fördel med 3500 kilo underförutsättning att du inte väger mera då är det ju bara bita i det sura äpplet eller köra med risken att bli stoppad för överlass .

Batteriet i våran väger 26kilo
Full ståltub = 23,5 kilo (stål är tyngre men passar måttmässigt bäst i vårat gasolfack)
Cyklehållare 8,5 kilo
ALko kassaskåp 13 kilo
Samt halv vattentank -60liter

På så sätt sparade vi många kilo som vi kunde ha till annat .

Sen väger jag ju 80 och frugan ** ( får man ju inte skriva) och det är ju också en sak som tas med i totalvikten för väger man totalt 150 eller 180 kilo så har man ju tappat ytterligare 30 kilo .

När ni vet vilken bil ni vill ha samt utrustning kan ni inte be säljaren att utrusta bilen och sen väga den ? Och då ta ställning till 3500 kg eller 3850 kg men vad är egentligen skillnaden mellan 3850kg och 4000 kg , jo 250 kg iofs men är det kanske inte tillåtet på eran bil ?

Bra tankar Bengt -Åke L. de e ju så det kanske ska gå till när man skall handla h-bil.Ställ krav på säljaren......!
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Klart du inte tolkar det fel!

Jag har bara omkörningsförbudet i Tyskland som erfarenhet, vad jag minns iaf =).

Där låg jag och smög i höger körfält ända ner till Kassel. Men sen läste jag på lite och resan blev lite roligare :yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Undantaget från hastighetsbestämmelserna i Tyskland (80 Km) för husbilar över 3500 Kg är bara tillfälligt, så man kan inte säga med säkerhet att det kommer att förbli så.
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Knut! Jag förstår inte riktigt (kanske språkförbistring) men kan tillverkaren så enkelt komma runt vad som ska ingå i tjänstevikten genom att bara sätta dit en kran som tömmer ut allt vatten från 90% till 20%. Så man kan i så fall inte alls räkna med att 90% vatten är inräknat i den utlovade tjänstevikten? Är det kanske så med flera märken än Hymer.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Knut! Jag förstår inte riktigt (kanske språkförbistring) men kan tillverkaren så enkelt komma runt vad som ska ingå i tjänstevikten genom att bara sätta dit en kran som tömmer ut allt vatten från 90% till 20%. Så man kan i så fall inte alls räkna med att 90% vatten är inräknat i den utlovade tjänstevikten? Är det kanske så med flera märken än Hymer.

Nej, så enkelt är det inte, detta gäller "utrustning" som skall ingå i egenvikten (=tjänstevikt) = förare a'75 kg, 90% fylld vatten- och bränsletank, bilens verktyg samt gasol (för Bürstner t.ex 2 st PA11 fyllda till 90%). När bilar vägs in och lastförmåga beräknas så skall ovanstående vara medräknat (oftast teoretisk beräkning av de vikter som skall ingå i "körklar bil" vid certifiering/vägning för t.ex att erhålla ett COC/EU-certifikat).

Om man vill bortse från ovanstående och göra det enkelt och praktiskt för sig så är det mycket enkelt;
Husbilens totalvikt, lastad eller olastad, får enligt lag aldrig överskridas, vilket innebär att totalvikt och max axelbelastning bestämmer bilens lastförmåga - oavsett vad som står angivet i reg-handl eller vad som anges i bilen tekn specar!

På resa kan man "praktiskt bättra på" lastförmågan genom att medföra mindre bränsle, inget reservhjul, inget vatten, etc och i stället ta med sin egen "nyttolast".
Vid ev vägkontroller kontrolleras inte detta utan enbart totalvikt och max axelbelastning!
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Jag förstår fortfarande inte. Hymerförsäljarna sa att i deras tjänstevikt ingick endast 20% vatten i tanken. Jag kan alltså inte få ner min lastvikt själv genom att fylla mindre vatten (90% -20% = 70 kg i det här fallet), den möjligheten är redan utnyttjad.

På det viset kan ju Hymer räkna upp lastvikten i broschyren med 70kg, eller hur?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Jag förstår fortfarande inte. Hymerförsäljarna sa att i deras tjänstevikt ingick endast 20% vatten i tanken. Jag kan alltså inte få ner min lastvikt själv genom att fylla mindre vatten (90% -20% = 70 kg i det här fallet), den möjligheten är redan utnyttjad.

På det viset kan ju Hymer räkna upp lastvikten i broschyren med 70kg, eller hur?

Ja det stämmer betr dina viktkonsekvenser, Hymerförsäljaren pratar som han har förstånd till! "Tjänstevikt består av/inkluderar" det som beskrevs i inlägg 33 ovan, det kan varken försäljare eller andra ändra på!
"Din Hymerförsäljare" är bara ännu ett ex som visar att husbilsbranschen inte är riktigt frisk, tyvärr stämmer det med mina egna erfarenheter av andra säljare (=lika goda kålsupare)!

Jag upprepar du får oavsett vad bilen än sägs lasta aldrig överskrida vare sig husbilens totalvikt eller max axelbelastning. Ansvaret för ev överlast ligger helt på bilens förare och ingen annan. Försäljare och tillverkare har/tar inget ansvar för detta, de förringar i stället konsekvenserna av överlast på olika sätt (= ansvarslöst).
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Jag förstår till fullo att man aldrig får överstiga totalvikten, men vad jag ifrågasätter är att en husbilsfabrikant utan vidare får minska den vedertagna inräknade vattenmängden och ändå få bilen typregistrerad.

Det tycker jag är oseriöst. Jag fick reda på det först när vi diskuterade hur man kan minska lastvikten. När jag föreslog att inte köra med full vattentank utan på det sättet kanske få 50 kg tillgodo, så fick jag veta att det var bara inräknat 20 kg vatten så där var inte mycket att hämta. Hur många vet detta?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Hej, har sagt det tidigare i nån tråd om vikter alltså:
När vi sitter där hos husbils säljaren o fyller i allt vad vi vill ha o vad plånboken tål.
Då tycker jag det är vår rättighet att få/kräva en viktdeklaration.
I mitt fall gjorde jag ett eget vikträkneschema som gav till resultat att jag valde ett 4 tons chassie över huvet på säljaren, i dag vet jag att detta ändå var i underkant då bilen sem.lastad vägde 4001Kg sist jag vägde den.
Krav på viktdeklaration vid köp kan vara en fråga att drivas av klubben.
:mad::mad::mad:
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.143
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Jag förstår till fullo att man aldrig får överstiga totalvikten, men vad jag ifrågasätter är att en husbilsfabrikant utan vidare får minska den vedertagna inräknade vattenmängden och ändå få bilen typregistrerad.

Det tycker jag är oseriöst. Jag fick reda på det först när vi diskuterade hur man kan minska lastvikten. När jag föreslog att inte köra med full vattentank utan på det sättet kanske få 50 kg tillgodo, så fick jag veta att det var bara inräknat 20 kg vatten så där var inte mycket att hämta. Hur många vet detta?

Har lyckats pressa liknande uppgifter ur ett par försäljare av andra märken ang vattnet. Nån gav som förklaring att om lastvikten "på pappret" var stor blev den procentuella övervikten mindre = mindre böter. Men eftersom de mörkar det för oss köpare är det inte konstigt att en del får bilar levererade betydligt tyngre än de förväntat när de fyllt tankarna. Vem vet, kanske gör en del på samma vis med tunga tillbehör...?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

"Det tycker jag är oseriöst. Jag fick reda på det först när vi diskuterade hur man kan minska lastvikten. När jag föreslog att inte köra med full vattentank utan på det sättet kanske få 50 kg tillgodo, så fick jag veta att det var bara inräknat 20 kg vatten så där var inte mycket att hämta. Hur många vet detta?"

Det står så på Hymer's broschyr om nya B-serien. Har sett detsamma hos några andra märken också.

Detta verkar vara praktik i dag som har blivit vanligare nu när fler och fler förstår att vikten under 3,5t är mycket eftersträvansvärd av flera skäl. Frihet, ökande antal begränsningar i Europa för tyngre fordon, körkort, bränsleförbrukning osv. Sverige är ju ett undantag att låta folk köra husbil över 3,5 t med B-kort....


hälsning
jyrki
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Har lyckats pressa liknande uppgifter ur ett par försäljare av andra märken ang vattnet. Nån gav som förklaring att om lastvikten "på pappret" var stor blev den procentuella övervikten mindre = mindre böter. Men eftersom de mörkar det för oss köpare är det inte konstigt att en del får bilar levererade betydligt tyngre än de förväntat när de fyllt tankarna. Vem vet, kanske gör en del på samma vis med tunga tillbehör...?

kan man göra som hymer kan man lika bra köpa 2 st elventilerer,en till tanken du dricker ifrån och en till den gråa tanken,blir du invinkad trycker du på knappen så åker allt vatten ut och du sparar några tusen..:)
(räcker ju med en ventil om du har gråvatten kranen öppen eller kommer ihåg att tömma den innan dom väger)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen