• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Till synes stor lastvikt visar sig ätas upp rätt snabbt av div både növdvändigt och "lull lull" jag vill grundutrusta kommande husbilen med. Insåg att jag får knappt 300 kg lastvikt kvar m 2 pers+hund+fulla tankar. Alla är vi olika naturligtvis :rolleyes: men vad brukar er "last" väga om ni är som jag och vill ha cyklar, reservdäck, markissidor, litet elverk, sportutrustning, hundgrejjor, solstolar och en i övrigt välutrustad bil med allt vad det innebär, både nödvändigt och "bra att ha" utöver mat, kläder o er själva?

Så min fråga till er som åker två i husbilen, tror ni att mina knappa 300 kg räcker...? Vad behöver ni i lastförmåga? Förhoppningsvis kan jag få en fingervisning vartåt det lutar utan att behöva dra fram/skaffa allt o väga innan jag ens fått hem husbilen.

Att jag är tveksam om det räcker förstår ni nog, annars skulle jag inte ställt frågan ;)

Vad jag förstått, efter att ha läst en del trådar här, är det inte bara fördelar med den högre vikten. Högre skatt/försäkring, högre avgifter på vägar/broar/färjor åsså är det krångligt i Österrike.

....och JA, jag ska bli medlem... *skrattar* får nog tummen ur när jag beställt bilen :D

lassemaja

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2025
Sv: Hur mkt lastar ni i? I valet o kvalet 3500 / 3850kg ?

Min erfarenhet är att valet är givet. 3850 kg.

// Lars

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Ytterligare en nackdel med hög totalvikt är att, speciellt i utlandet, det finns gott om skyltar som förbjuder fordon över 3500 kg.

Med allt som Du räknar upp är det nog ingen möjlighet att Du klarar 3500-gränsen.
För att klara den gränsen måste man verkligen hålla emot på allt!

Mvh Bengt

lasse q

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Medlemskap
2025

Glöm inte att kolla vikten enl. reg.beviset på hur mycket du får lasta på
resp. axel.Det är inte bara totalvikten som man måste ha kollen på.
För min egen skull fick jag lasta c:a 100 kg på bakaxeln men över 300 kg
på framaxeln.Det blev att lasta det mesta uppe i alkoven.
Lasse q

aoh5149

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5860
Medlemskap
2025

hej!
Inhandlade en bil och uppgraderade den till 3.850 kg.
Enligt pappret skulle bilen väga 3280 kg, men när vi vid första provturen
kollade vikten på en våg på en kontrollplats visade vågen 3.500kg och vi
hade inte ens börjat lasta!!!! Vilken tur att vi graderade upp!
Så lita inte på pappret, kontrollväg själv, så att Du inte blir stoppad med övervikt,
det kostar!
MVH aohlin

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag brukar räkna med 450kg last (semesterlastad). Då ingår 120kg vatten, full tank, men ingen cykel.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ca 350 kg, 2 pers, ingen hund, 2 cyklar och utan att snåla på kläder, etc!

Vad som anges som lastförmåga baserat på husbilens egenvikt enl registreringshandlingarna är bara att glömma. det finns knappast en enda husbil som har korrekta värden (märkligt), beroende på en helintegrerad kan det skilja 400-500 kg som bilen väger mer än som anges i tekn specar och i reg-handlingarna.

Rek; väg bilen före köp med den "utrustning" som skall ingå i egenvikten (=tjänstevikt), dvs; förare a'75 kg, 90% fylld vatten- och bränsletank samt gasol (för Bürstner t.ex 2 st PA11 fyllda till 90%).

Pers erfarenhet bla; lämnade baserat på vägning tillbaka en ny bil som endast lastade 170 kg med ovanstående krav uppfyllda, ingen passagerare och inget övrigt i bilen.

Det är helt otroligt vad som släpps ut på marknaden även av tillsynes "seriösa (men okunniga)" husbilsleverantörer, gäller t.ex lastförmåga och information kring detta problem!

I slutänden är det enbart bilföraren och ingen annan som ansvarar för att bilen inte väger över den angivna totalvikten enligt reg-handlingarna (restr för max axelbelastn kan dra ner totalvikten ytterligare)!

Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

hej!
Inhandlade en bil och uppgraderade den till 3.850 kg.
Enligt pappret skulle bilen väga 3280 kg, men när vi vid första provturen
kollade vikten på en våg på en kontrollplats visade vågen 3.500kg och vi
hade inte ens börjat lasta!!!! Vilken tur att vi graderade upp!
Så lita inte på pappret, kontrollväg själv, så att Du inte blir stoppad med övervikt,
det kostar!
MVH aohlin

OJ - det är nåt sånt jag befarar. Enligt säljaren skulle ursprungsvikten på drygt 2.800kg komma upp t ca 3150 m tillbehören, tänkte själv att det säkert blir drygt 3.200.

Klarar ni er med de 350kg som blev kvar?

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Ca 350 kg, 2 pers, ingen hund, 2 cyklar och utan att snåla på kläder, etc!

Vad som anges som lastförmåga baserat på husbilens egenvikt enl registreringshandlingarna är bara att glömma. det finns knappast en enda husbil som har korrekta värden (märkligt), beroende på en helintegrerad kan det skilja 400-500 kg som bilen väger mer än som anges i tekn specar och i reg-handlingarna.

Rek; väg bilen före köp med den "utrustning" som skall ingå i egenvikten (=tjänstevikt), dvs; 90% fylld vatten- och bränsletank samt gasol (för Bürstner t.ex 2 st PA11 fyllda till 90%).

Pers erfarenhet bla; lämnade baserat på vägning tillbaka en ny bil som endast lastade 170 kg med ovanstående krav uppfyllda, ingen passagerare och inget övrigt i bilen.

Det är helt otroligt vad som släpps ut på marknaden även av tillsynes "seriösa (men okunniga)" husbilsleverantörer, gäller t.ex lastförmåga och information kring detta problem!

I slutänden är det enbart bilföraren och ingen annan som ansvarar för att bilen inte väger över den angivna totalvikten enligt reg-handlingarna (restr för max axelbelastn kan dra ner totalvikten ytterligare)!

Ser ut som det är läge skriva in en klausul i kontraktet om garanterad lastförmåga och vägd bil innan leverans, åtminstone när man balanserar på gränsen. Hade du gjort det eftersom de accepterade att du lämnade tillbaka den nya bilen?

Det gäller hålla tungan rätt i mun här, man måste vara både om sig och kring sig. Ska genast kolla tillåten axelbelastning - mycket av det lastade hamnar bak förståss, iom garaget.

Glad jag hittade till denna sidan, man behöver lite tips o nån att bolla idéer och funderingar med.

Tack alla som lämnar synpunkter o kommentarer!

T

tompaline

Guest

Det här med last är alltid ett dillemma. Verkar som att när bilarna typas/regas varken har vatten
eller fulltank bränsle-gastub eller reservhjul osv.??? Man kan ju tro det ivarjefall. När man tittar
och läser alla fina prospekt verkar det som bilen lastar dom där hundratalskilona. För inte tala om alla sovplatser man briljerar med utan att tala om var man gör av kläder skor för 5-6 för personer.
Det är lätt att missa detta om man är förstagångs köpare till en husbil. Tycker nog att handlarna
borde lägga " korten " på bordet o berätta att p.g.av den utrustning som bilen får efter besiktningen har förändrat lastförmågan (stämmer inte med katalogen) . Man blir ju så lätt
bländad o förtjust i den nya bilen när man står där. Men vi har funderat på en sak måste man
alltid ha full tank med vatten .Det räcker ju med 50lit .Vatten finns ju alltid nånstans o fylla.
Reservhjulet kanske man kan skippa också..eller..?? Nåja bara lite funderingar.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Nej Majzan det var inte inskrivet i köpekontraktet men det med lastvikten var så uppenbart fel (170 kg) att lev inte gjurde mer än att kontrollera mina uppgifter.

Detta ska ses mot bakgrund av att den aktuella bilen muntligt enligt försäljaren sades ha en lastförmåga på 350 kg (i 3,5 tons version), och efter den uppvägning jag ville ha skulle den nya totalvikten bli 3.700 kg och den nya lastvikten alltså 550 kg.

I verkligheten vägde den levererade bilen enligt gällande lagregler 3.530 kg och det redan i 3,5 tonsversionen. I de reg-uppgifter som anges av vägverket är vatten, bränsle, gasol och förare a'75 kg alltid inkluderade (teoretiska värden som alltid skall vara adderade i vägverkets underlag, utan undantag)!

Det finns i branschen vissa regler om minilastvikt, har dock glömt var jag hittade dem, om jag översatte dem till den aktuella bilen så borde den ha haft en lastförmåga på minst ca 360 kg.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Till synes stor lastvikt visar sig ätas upp rätt snabbt av div både növdvändigt och "lull lull" jag vill grundutrusta kommande husbilen med. Insåg att jag får knappt 300 kg lastvikt kvar m 2 pers+hund+fulla tankar.

Har du verkligen vägt bilen med denna last eller är det ett antagande med tjänstevikten som grund?

Det är en fördel, särskilt utomlands med en bil som väger max 3500 kg.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vad är det för modell på husbil ? Del , helintegrerad eller alkov ?

Är bilen ny ? Är den Beg så kan det ju finnas likadana här som kan tipsa om vikt samt är den beg så kräv att få ställa bilen på en våg .

Kör du med LEDlampor så behöver du ju inte ha dubblabatterier och på sommaren så räcker det ju att ha 1 tub däremot på vintern kan det ju vara bra med dubbla batterier och 2 tuber .

Våran väger 2920kg enligt transportstyrelsen men det stämmer ju inte , det är ju en helintegrerad med en längd på 635 cm .

Åker du mycket utomlands så är det ju fördel med 3500 kilo underförutsättning att du inte väger mera då är det ju bara bita i det sura äpplet eller köra med risken att bli stoppad för överlass .

Batteriet i våran väger 26kilo
Full ståltub = 23,5 kilo (stål är tyngre men passar måttmässigt bäst i vårat gasolfack)
Cyklehållare 8,5 kilo
ALko kassaskåp 13 kilo
Samt halv vattentank -60liter

På så sätt sparade vi många kilo som vi kunde ha till annat .

Sen väger jag ju 80 och frugan ** ( får man ju inte skriva) och det är ju också en sak som tas med i totalvikten för väger man totalt 150 eller 180 kilo så har man ju tappat ytterligare 30 kilo .

När ni vet vilken bil ni vill ha samt utrustning kan ni inte be säljaren att utrusta bilen och sen väga den ? Och då ta ställning till 3500 kg eller 3850 kg men vad är egentligen skillnaden mellan 3850kg och 4000 kg , jo 250 kg iofs men är det kanske inte tillåtet på eran bil ?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Min totalvikt är 3500 kg. Jag har 400 kg verklig lastvikt. Däremot har jag inget elverk, lätta minicyklar, kör alltid med max 20 liter vatten, däremot en del personlig utrustning, pilsner, vin och mat. Vi är två stycken och en ganska liten katt! Sist vi vägde oss lastade stod vågen på prick 3500 kg! När vi kör på vintern har vi alltid lite överlast!

Jag föredrar att kunna ligga under 3500 kg men man måste vara realist. Acceptera den högre vikten, förhåll dig till de förändrade reglerna i Europa och slipp oroa dig. Böterna för öveskridande av maxlast börjar vid 2000 kronor från det första kilot och slutar med dagsböter och risk för indraget körkort!

Krister N

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Tänk på att vissa vågar inte visar rätt!!!
Blev själv lurad av vågen mellan torup o Halmstad på väg 26. Vi hade tom vattentank o nästan tom dieseltank, ingen mat eller övrig packning förutom cyklar. Då vägde vår bil 3180kg.
Vägde en gång till, då i Helsingborg med full packning, fullt med vatten o diesel. Då vägde bilen 3150kg....
Kolla flera vågar!!!

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Tänk på att vissa vågar inte visar rätt!!!
Blev själv lurad av vågen mellan torup o Halmstad på väg 26. Vi hade tom vattentank o nästan tom dieseltank, ingen mat eller övrig packning förutom cyklar. Då vägde vår bil 3180kg.
Vägde en gång till, då i Helsingborg med full packning, fullt med vatten o diesel. Då vägde bilen 3150kg....
Kolla flera vågar!!!
Vilken våg visade rätt

aoh5149

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5860
Medlemskap
2025

Absolut JA! Problemet var att dödvikten på bilen inte stämde med handlarens uppgifter enl regbeviset, hur det nu gått till. Men med uppgradering så är 350 kg mycket. Vi har lastat cyklar och grill och möbler och fyllt tankar och förråd mm och har fortfarande 150 kg till mera. Då känns det tryggt om man skulle bli stoppad för viktkontroll! Så har Ni möjlighet, vikta upp bilen. Lycka till aohlin!

F

F.d. 25023

Guest

Efter våra erfarenheter att vara tvungen att färdas i Europas olika länder med bil över 3,5t max 80km/t eller 90km/t på motorvägar eller inte kunna köra till vissa trevliga städer, att hitta ett jämnt ökande antal vägar med 3,5 tons begränsning, att vara tvungen att ligga i långtradarköerna timma efter timma när man inte får köra om, (som i hela Danmarks motorvägsnät), att betala go-boxar eller vara tvungen att välja betalvägar, osv osv har vi bestämt oss att vikta ner.

Givetvis underlättas detta beslut av vårt behov att korta ner bilen för att kunna nå de riktigt små städerna eller centrala delarna av de större och kunna parkera = fricampa där vi vill. Inget sökande efter plats för längre bil.

3500 kg och 6,5 meter blir max gränsen nu för oss. Men som tur är så man har kanske lärt sig lite om vad man behöver och vad man kan lämna hem. Men på kontraktet av nästa bil kommer det att stå en paragraf om att bilens "körklar" vikt och lastvikt stämmer med säljarens utsago och broschyrer.

Detta betyder att vi måste hitta en integrerad bil med max 2900 kg i körklar skick, dvs med förare, gasflaskor, vatten osv. Som tur är verkar det finns några....

hälsning
jyrki

Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Visst känns det lite fel. Vi handlar dyra bilar med stora tankar, jättelastutrymmen. Men vi får bara köra med halv vattentank. 100 st uppblåsta badbollar i det enorma garaget för att inte överskrida lastvikten. Jag har jättemånga skåp i min bil fyller jag dem så blir det övervikt. Men jag kan alltid fylla dem med uppblåsta badbollar. Man kan inte påsta att tillverkarna tar sitt ansvar. För de måste vara medvetna om problemet.
Ha det

Toppen