• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

När man tankar en Fiat så kan du upp 4-5 liter mer i tanken om bilen lutar mot högersida .Det är svårt att få nån uppfattning på kort tid.Vår bil en 2007 2,3 JTD halvintegrerd ligger på 100km/h ca 10.5l och höjer jag hastigheten med 10km/h
så stiger det med ca 1 l.Vi har mättvår bränsleförbrukningpå långresor ner i Europa.
Fiat 2,5 Tdi och 2.8 Tdi är tycks vara bränslesnålare än dom nya modellerna,varför vet jag inte men katalysatorn påverkar en del.

Tom
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.086
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Hej, Hej alla!

Vilka bra tankar det finns ang. detta. Tackar för flera bra tips och inlägg!
Går det att sammanfatta bränsleförbrukning något likt nedan? :

* Bilar runt 3,5T, om man kör varsamt och betänkligt ligger kring litern/mil
* Hastigheter över 100Km/h ökar förbrukningen markant, typ 1dl eller mer i per 10Km hast. ökning.
* Förare som "tror" att de har en förbrukning kring ~0,8 - 0,85 kanske skall kalibrera sin trippmätare? ;)
* Kalibrering av trippmätare har Calle/Bonath beskrivit utförligt i tråd ovan. :)
* Att vi skall vara noggranna med att kontrollera däcktryck
* Att det skiljer sig åt mellan Svensk diesel och söder över i energivärde.
* Att det kan/eller skiljer åt mellan sommar & vinterväglag, samma gällande däck.

Som bonus slänger jag in nedan info: ;)
* Hastigheter under 70Km/h på motorväg kan leda till böter.
* Tung yrkestrafik/Bussar har oftast företräde, även om detta kan ge oss högre förbrukning.

Må Väl, Kör lugnt och var Måna om Varann i trafiken!
Bästa Hälsningar, Magnus :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.175
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Nu skall jag då vara lite extra "lurig" ..... Hur verkar det om du kör nere i alperna och kör 3 mil uppför och det är 12% lutning och sedan så är det 5 kilometer med 24% lutning följt av 8 kilometer av 3% lutning ....

GPSén räknar väl ut din färdsträcka sett från ovan och ser väl inte om du åker upp eller ner och då åker du ju en längre sträcka än om man ser det från "ovan" ...

Hehe nu fick du lite att tänka på ;) :) .. Hur som helst desto högre fart desto högre förbrukning men man kommer fram fortare och kan ha sin semester .
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.700
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

När jag beräknar förbrukningen går jag efter vägmätarställningen. Jag skriver nämnligen upp mätarställningen vid varje gång jag tankar fullt och alltid tankad volym och har så gjort i alla bilar jag ägt sen 1965.
Beträffande Ungernresan så beräknade jag från första till sista tankningen och fick då 0,78 l/mil. med det fel som vägmätaren ger. Jag har inte kalibrerat den, men hastighetsmätaren verkar visa 6% för mycket.Nån som kollat påstod ju att detr var olika felvisning på dessa mätare.
Om jag räknar på hela tiden jag ägt bilen ca 1100 mil, blir snittförbrukningen 0,84 l/mil.

Jag satt och räknade på hur stor förändring i rullomkrets det blir på ett 205/75 15 - däck när det slits ner. Om man sliter ner mönsterdjupet från 8 till 3 mm blir det 1,5 % mindre rullomkrets. Dvs mätarna borde ändra sig mot 1,5 % mer felvisning med utslitna däck gentemot nya.

// Göte J
 

pannor

FD HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Hej
Tror inte man skall stirra sej blind på hur mycket fel som trippmätarn visar utan mer hålla koll på sitt eget kör sätt.Alla har vi olika körsätt,olika däck,däcktryck samt en massa andra faktorer.I mitt eget fall så är för brukningen mellan 0,9-1,2 beroende hur blyfotad jag är(2,8 i.dTD alkov hb,vikt 3268 kg tung)och hur många öl pimplande fripasagerare jag har i bilen.Man kan ju jämföra med min Peugeot expert fulllastad som går på 0,67 om jag vill men kan lika väll ligga på litern å lite till(rejält med luft i däcken gör skillnad,jag lovar).Så jag tror det är möjlig att köra en Hb på snitt 0.85
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Hej Bengt-Åke!

I ditt exempel har ju bilen kört 43 km längs vägbanan. Den horisontella förflyttningen blir 42,633 km. Det skiljer alltså bara 367 m men det var ju inga dåliga stigningar. Om trippmätaren visar max 5 % för mycket eller för lite så skulle den visa vad som helst mellan 40,9 och 45,2 km. Hur mycke fel GPS:en visar vet jag inte, men om vi antar 1 %, så skulle den visa mellan 42,2 och 43,1 km.
Det fel som uppkommer pga att GPS:n mäter horisontellt kan man gott försumma vid normal landsvägskörning tycker jag.

Hälsningar
Birger

PS
Om alla tre backarna går uppför så skulle man nog behöva syrgasmask, för den vertikala förflyttningen bli 5040 m.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.175
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Jo det är brant där nere ;) tänkte mera också att hur man än vänder och vrider på det så finns det nog inget som är 100%igt säkert när det gäller bränsleförbrukningen men kan man med enklamedel få en husbil att dra från 1,3 till 1,0 under samma uträkningssätt så har man ju sparat en del pengar .

För att få våran husbil att dra minimal är enkelt , bara byta förare så frugan kör istället ...
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Hej!
Ang. att inget är 100% säkert när det gäller bränsleförbrukning.
Jo, vid stillastående med motorn igång är bränsleförbrukningen liter/mil oändligt stor, så det gäller att försöka undvika, planera bort, stillaståenden och ha ställt in lägsta möjliga tomgångsvarv på motorn i bilar där detta går att justera för att få bra ekonomi.
/Åke
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Hej.

Då hastighetsmätaren i GPS:en stämmer bättre än orginal hastighetsmätare brukar jag nolla trippmätaren i både orginal och GPS och det blir ungefär samma % diff.

När färddatorn ger 1,0 L/Mil vid ärliga 90km/h brukar den manuella uträkningen bli 1,1 L/Mil med
odubbade vinterdäck.

Mvh//Peter.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Då genomsnittsförbrukningen är beroende på så många faktorer kan den bara användas för eget bruk. Skall man jämföra mellan olika fordon bör nog mer teknisk utrustning användas. Som flödesmätare med god precition t.ex. Själv använder jag färddatorn till att se hur långt jag kan kora på resterande bränsle. Det stämmer alltid, har aldrig fått "soppatorsk" innan datorn visar noll.
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Färddator använder jag för att kolla bränsleförbrukningen och hur många km det är kvar innan tanken är tom. Visar säkert inte rätt för jag har faktiskt varit mere på noll km kvar utan att ha fått motorstopp. För övrigt hade vi en förbrukning på ca 0,9-0,95 i somras när vi var nere i Italien. En resa på 450 mil.

Rolf
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Det är inte så svårt! med vår halvintegrerade Rapido klarar vi oss under litern, mellan 0.9- 1.0 under förutsättning att man håller under 100 km/tim. Kör vi på tex E4 an och det inte är alltför mycket backar då kör jag med farthållaren på ca 95 med en förbrukning under litern. Så fort man ökar över 100 då kostar det skjortan! Sedan kan man släppa gasen MYCKET tidigare före en rondell eller dylikt. 3,5 ton rullar LÄNGRE än man tror!
Tänk på att det är en liten lastbil ni kör med full last och att hålla avstånd för jag lovar att bromssträckan är längre än ni tror!
Hälsningar från en som börjar så smått att vänta på lite varmare väder så man kan ställa på bilen igen!
 

Bengt o Inga-Lill

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Håller med pensionär.
Bränsle sparas endast med högerfoten.
Går att tjäna många värdefulla decilitrar om man planerar sin körning.
Som Du skriver, det rullar mycket längre än de flesta tycks tro./Bengt
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Spara bränsle?
Att jag håller koll på förbrukningen beror bara på att jag vill veta. Helst till 3:e decimalen.
Calle
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.086
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Hej Alla.

Flera helt klart intressanta inlägg!
Jag lär mig något nytt varje dag, mycket trevligt, då kan jag leva och vara nyfiken ett tag till... :msn_wink:

Jag misstänker att det finns de som klarar att köra Sin HB på riktiga 0,85 (förmodligen inte så många)
Ex. vis körandes på Autobahn, i en HB på ~3T. Inget partikelfiler, i suget bak en lastbil, sällan passerar 95-100Km,
med "Söder över" diesel i tanken, då kanske en del löser detta.

Jag klarar inte detta med vår HB, men som några nämner, klart att förbrukningen är beroende på en massa olika faktorer!

Kanske kan vi gemensamt sammanställa dessa i denna tråd, för att dela med oss till dem som är intresserade?

Jag kan tänka mig att sakligt, opartiskt ta mig an denna uppgift och inom någon vecka bif. ett word dok. med punkter som
kan hjälpa till att minska vår förbrukning! Likt väl, som några tips för att ex. kolla trippmätarens korrekthet.

Kan detta vara en god idé?

Bästa Hälsn. Magnus!
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Då genomsnittsförbrukningen är beroende på så många faktorer kan den bara användas för eget bruk. Skall man jämföra mellan olika fordon bör nog mer teknisk utrustning användas. Som flödesmätare med god precition t.ex. Själv använder jag färddatorn till att se hur långt jag kan kora på resterande bränsle. Det stämmer alltid, har aldrig fått "soppatorsk" innan datorn visar noll.
Leffe

Vill bara tillägga.

När jag och fd.sambo kom ner norrifrån via Trollhättan, Uddevalla E6 söderut (mot Falkenberg) visade "range" inga problem att komma hem och jag nämnde till sambon att om inte lampan lyser innan Tingstadtunneln så kommer vi hem.

Men redan när det börjar bli backigt efter Kungsbacka kommer första varnings signalen och vi fortsatte nervöst framåt. Vid backen upp mot Värö tunnlarna kom åter en varning och vi tog för gått att smyga fram till Statoil Varberg Nord. Efter att ha toppat upp så skulle det varit c:a 5 liter kvar i tanken.

Vad jag ville säga med detta utläg är att färdatorn räknar på hur förbrukningen ser ut just nu och i vårat fall med en massa backar framför oss så blev det inte som den ville.

MVH, Peter:twitcy:.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.412
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Färddatorn går ju att ställa in på olika sätt. Ställer jag den momentant ser jag direkt hur förbrukningen varierar, kanske med någon sekunds eftersläpning. En snabb reaktion tycker jag. Men med tanke på vad som skrivits ovan så kanske dessa siffror inte stämmer med verkligheten fullt ut. Men det visar på de enorma variationerna och är riktigt lärorikt för hur man skall köra för att hålla nere förbrukningen.

Kopplar jag över till ackumulerad genomsnittlig förbrukning sedan senaste nollställningen så märks det hur totalsträckan trögar ner siffrorna allteftersom milen går.
 
F

F.d. 24292

Guest
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Hej
Har kört husbil sedan -94 både alkover och integrerade. Något förenklat har integrerade modeller legat strax under litern, hastighet enligt mätaren 90-100. Samma körstil med alkover har förbrukningen legat på ca 1.2-1.3 liter. Motsvarande mercedeschassin ca 1-2 deciter högre förbrukning än fiat. Och med släp har förbrukningen ökat med 1 deciliter milen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.175
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Färddatorn går ju att ställa in på olika sätt. Ställer jag den momentant ser jag direkt hur förbrukningen varierar, kanske med någon sekunds eftersläpning. En snabb reaktion tycker jag. Men med tanke på vad som skrivits ovan så kanske dessa siffror inte stämmer med verkligheten fullt ut. Men det visar på de enorma variationerna och är riktigt lärorikt för hur man skall köra för att hålla nere förbrukningen.

Kopplar jag över till ackumulerad genomsnittlig förbrukning sedan senaste nollställningen så märks det hur totalsträckan trögar ner siffrorna allteftersom milen går.



Jag har ju märkt på personbilen att färdatorn stämmer väldigt bra för att jag nollställer alltid trippmätaren och kollar hur mycket jag får i tanken vid varje tankning och då stämmer förbrukat bränsle/mil bra med färddatorns uppgifter .

Sen som du skriver så kan man köra väldigt ekonomiskt om man kollar på den momentana förbrukningen .
 
Toppen