• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hur mäter du? (Bränsleförbrukning)

Stollen
Nästa gång du kör mot Jönköping, så kan du kalibrera din mätare.
Från länsgränsen efter Ulricehamn har vägverket markerat var 100 m. Nollställ trippmätaren och läs av vid 20,0.
Varje 100 m som det skiljer, motsvarar 0,5% dvs. om din mätare visar 20,5 km så visar den 2,5 % för mycket.
Calle

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Tack Calle, det skall jag banne mig göra. :)
Så är åtminstone jag, med vår HB och min körstil helt 100 ang. förbrukningen! :D
Om nu trippen håller jämn takt med hastighetsmätaren gällande felvisning kontra pgs'en, så lär jag hamna på 7-8% avvikelse. (visar mer än verkligt körda km)

Mvh. //Stollen...:twitcy:;)

Senast redigerad av en moderator:

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025

Jag har hört att man åker längre per mil på tysk diesel. Det kan ju förklara varför Göte J slog personligt rekord när han tankade i Tyskland.

/Döderhultarn

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag anar tvivel när ni talar om att husbilen drar bara 0,85 l/mil, men det är ju många faktorer som spelar in. T.ex. :
*Hur tung bil du har.
*Hur stort luftmotstånd den har
*Hur tung högerfot du har.
*Hur effektiv motorn är. Nyare drar oftast mindre.
*Vilket bränsle du kör på.
*Vilken vägsträcka du mäter på och noggrannheten i mätningen.

Om jag vill skryta då talar jag om vår resa ner till Ungern i april/maj i fjol. Då for vi tillsammans med bekanta ner förbi Berlin ner i Tjeckien och Ungern. Från första tankningen i tyskland tills vi tankade i Ljungsbro efter hemkomsten gick det 2646 km och 205,35 l bränsle. Dvs 0.78 l/mil.
Denna förbrukning kan man jämföra med här hemma i sept/okt då vi körde 2272 km och förbrukade 193 l svensk diesel. Dvs 0,85 l/mil.
Husbilen är en 2006 Pössl 2win, plåtis med totvikt 3300 kg, motor 2,3 jtd på 81 kw.

// Göte J

Inte att förglömma rullmotståndet i dom olika däcken för det skiljer en del samt att man kör med rätt lufttrycket i däcken .

Rullmotstånd

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Vad jag inte skrev i förra inlägget var att när vi körde ner till Ungerna så var det till 98% Rolf som körde framför och jag földe efter. Det kan möjligen uppstått lite "slipstream-effekt" . Som regel körde vi cirka 100 km/h även om det ibland råkade bli 120-130 vid tex omkörningar. Att det skiljde en hel del i förbrukning mellan olika husbilar blev jag ganska väl medveten om när Rolf meddelade över Pr-radion att han behöve tanka och det visade sig att han fick i 67 l och jag bara 44 l och vi hade fyllt upp samtidigt förra gången. Fast det är ju en taskig jämförelse, deras bil var längre, högre och tyngre men liknande 2,3 jtd motor dock uppskrämd till 101 kw.

// Göte J

Gubben

FD HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023

Inte kanske relevant till hur man mäter bränsleförbrukningen ! Men frågeställningen gäller väl till syne om sist att resa så billigt som möjligt vågar påstå att om man kör kyl/frys på gasol , under färd så kan man nog spara x dl./mil. Testade själv under -08 till Krotatien körde kylen på gasol hela vägen å fick nog ner soppaförbrukningen med 1.0dll/mil. Pengamässigt kanske inte så mkt. men rappare/kvickare bil som slapp dra generatorn med full kraft. ( Aktiverad AC i bildel tar nog lika mkt. kraft så det är nog hur man mäter under olika förutsättningar för att få ett relevant jämförelse värde) gäller ju förståss lika märken /motorer /påbyggnader. :mcride:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Att dom som räknar ut sin snittförbrukning med trippmätaren får en felaktig förbrukning är nog klart. Alltså för låg. Alla hastighetsmätare visar för mycket.

Har själv märkt att förbrukningen sjunker en del vid utlandsresor. Tror det beror på två saker.
För det första är det mera drag i dieseln utomlands.
För det andra om man som vi åker mycket autoban så är det som att åka medvind hela tiden. Trafiken är ganska tät och man har bilar, bussar o lastbilar omkring sig hela tiden vilket medför att det blir som medvind.

Vi brukar ha en snittförbrukning i Sverige på 90vägar på ca 1-1,1 l/mil. På motorväg så brukar det bli mellan 1,2- 1,3 och det med farter runt 120km/tim.
Har även märkt att om man jämför höst temperatur här hemma och medelhavsklimat på 30-35gr så påverkar det också.

Det är intressanta tankar det här om dieselförbrukning men måste säga att jag bryr mig inte eftersom man har ett mål som är mera värt än någon futtig centiliter hit eller dit.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Mycket tjafs om kalibrerade trippmätare! Varför inte nollställa navigatorn (GPS:en), då får du en exakt körsträcka. Sedan får man hoppas att pumpen på stationen är kalibrerad.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Håkan & Gubben.
Två helt störtsköna inlägg! :msn_wink:
Själva kör vi ALLTID kyl/frys på gasol. Så vi snackar HB'ns förbrukning, helt rätt!:wink:

Jag är fortfarande förundrad över några som säger att de har en snitt förbrukning på ~0.85 :oops:wall:

Själv kör jag min X60, D5 på snitt 0,8. Då snackar vi 70% motorväg!!! 1900Kg...!:)
Du som mäter och TROR att Du kör din HB på minst 3T runt 0.85/mil, Hur fanken bär Du Dig åt????!
applause.gif

Jag sticker ut hakan å' säger... Har ni koll??? :rolleyes::rolleyes::twitcy:

Vänligen, Magnus!
(Ps. ta nu inte detta för allvarligt, du kan få en hjärtattack!)
angryoldman.gif

Mvh, Magnus. *blink*
angelwings.gif

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Mycket tjafs om kalibrerade trippmätare! Varför inte nollställa navigatorn (GPS:en), då får du en exakt körsträcka. Sedan får man hoppas att pumpen på stationen är kalibrerad.

OM man snackar ml....
Tror du kröningen på en station påverkar våra olika fordon och våra sätt att mäta förbrukningen?
a136.gif

Men visst har du rätt i det du skriver. i ml...... *blink*

Tack för info'n!
Mvh. Magnus

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Man undrar ibland om en del tillverkar diesl:confused::confused::confused:när dom kör.

Hur bär ni er åt? Hjälp sökes.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Jag nollar trippmätaren och bokför varje tankning 13,5 l /100 km är lägst hittils det normala brukar vara 14 - 15 l /100 km Nu i vinter så har förbrukningen varit det samma enligt trippmätaren men mätaren visa fel 4 km med vinter däck så lite mera är nog förbrukningen på vintern
Ha de paffw 1977

F

F.d. 5817

Guest

tiger.gif

Luft trycket är nämd bara en gång. (tror jag)

Så jag nämner det en gång till. Gärna lite extra luft i däcken.

trafficlight.gif

Dessutom så skal man komma ihåg att vi pratar här cenerellt om husbilar. Då kan det vara värt att komma ihåg att nyare bilar kanske har motorer som inte drar så mycket, mot bara några år äldre bilar.

F

F.d. 2692

Guest

Gjorde mätning i somras och låg då mellan 0,9-1.14. Allt efter trippmätare.
Om nu allt stämmer så vid 100 km/tim på gps'en visar mätaren 107.

Alltså vid en felmarginal på 7% skulle den faktiska förbrukningen egentligen vara 0,96-1,22.

En annan intressant fråga som inte hör till ämnet är hur olika garantier ställer sig.
Om du har tex en garanti på 5000 mil, vad gäller mätaren eller den faktiska körsträckan.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Bra fråga Janne. Mycket bra.
Tänk om man skulle komma till bilfirman o säga att garantin har gått ut men om man drar av 5% på milen som mätaren visar fel så har jag garanti kvar.

Man kommer ju upp till garantins slut för tidigt. Undrar om bilfirmorna är medvetna om det:confused::confused::confused: Ironi

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Janne, Håkan... :wink::wink::wink:
En ny nöt att "knäcka! Tänk så många "griller" ni nu satt i en dels huvuden...!
applause.gif

Typ de som bevisligen hitintills inte "hittat" rätt kalkylator...
a143.gif
Fortsatt trevlig söndags kväll!
Mvh. Magnus
e088.gif

Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

På min SAAB, som inte är nån husbil, visar vägmätaren 2,5% för lite, och hastighetsmätaren 10% för mycket.
Calle

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

För att krångla till det ytterligare kan man säga att dom som har låg förbrukning och räknar sin körda sträcka efter trippmätaren inte kan åtnjuta den fördelen med förlängd garanti.

Va jag elak nu:D:D

F

F.d. 52943

Guest

Mätte med vägmätaren mot tankad volym på resa Landvetter Lindingö tor nu i vinter med vinterhjul. Drog 0,94 l/mil enligt vägmätaren - höll hastigheten på ganska prick 90 km/h enligt GPS. Hastighetsmätaren visar ca 5% för mycket enligt GPS - borde betyda ungefär 5% för lång väg enligt mätaren och därmed ca 0,99 l/mil på ett ungefär. Vi kör en Renault 2,5lit med 6 m halvintegrerad bil om knappt 3,5 ton lastad.

Toppen