Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?
Hej!
Jag vill först poängtera att jag INTE är husbilsägare. Enda anledningen till att jag dyker upp på det här forumet är att jag av en slump kom in på denna tråd och började läsa inläggen. Efter att ha läst alla inlägg insåg jag att jag med mina 35 år i kommunikationsradiobranschen kanske har en del att komma med. Enda möjligheten att kunna skriva här är ju att registrera sig. Att dra någon historiebeskrivning i ämnet anser jag vara meningslös men tänker ändå ta upp några milstolpar. Privatradiopn på 27 MHz hade sin absoluta storhetstid under 70- och 80-talen. Den dog praktiskt taget ut helt under 90-talet, p.g.a. kraftiga störningar och att folk mer och mer anväder mobiltelefoner. Under de senaste åren har det glädjande nog skett en markant förändring. Den licensfria radiokommunikationen är starkt på väg tillbaka. Det är 4 olika frekvensområden som är aktuella. 31- och 155-MHz-banden har länge i första hand varit förbehållna jägare, fritidsbåtsägare och yrkesfiskare. Utrustningen är av hög kvalitet och oftast dyr i inköp. PMR-radion på 446 MHz är uppstickaren och nykomlingen som jag och många andra inom branschen anser lanserades, som ett enklare och betydligt mer begränsat alternativ till den "döda" privatradion på 27 MHz. Införandet av PMR kom som ett svar på efterfrågan hos många grupper om ett lätthanterligt och billigt alternativ till mobiltelefonen. MC-åkare, husbilsägare och fritidsfolk i allmänhrt är grupper som nyttjar utrustningen. PMR har kallats för den "nya" privatradion. Till en liten del stämmer det. Apparaterna är lättanvända och billiga. Men där anser jag att likheterna tar slut. PMR har en räckvidd på max någon km. i öppen terräng. Driftstiden på batterierna variear stort men har generellt betydligt kortare drifstid på en laddning, än en mobiltelefon. Kvalite´n och driftsäkerheten variar också kraftigt. Priserna liggger på mellan några 100-lappar/paret för dom billigaste bensinmacksmodellerna, upp till flera 1000:- för ett par riktigt bra och pålitliga enheter. Val av PMR bör göras med tanke på vad utrustningen är tänkt att användas till. Mellan 2 kompisåkande fordon med max någon kilometers avstånd i öppen terräng, duger dom billigare modellerna bra. Men glöm då inte att ha ett fulladdat batteripack till hands..... För något längre avstånd och situationer där hög driftsäkerhet och pålitlighet krävs, rekomenderar jag utrustning av bättre kvalitet och därmed betydligt högre pris. Exempel på tillvrkare som gör riktigt bra PMR är Midland och Alan m. fl. Detta leder oss osökt in på det fjärde "freebands"-alternativet 27 MHz. Osäkerheten om vad som gäller på 27 MHz verkar vara stor, både här på fotumet och på andra håll. När telemarknaden avreglerades, försvann som bekant Televerket i sin ursprungliga form och därmed också deras radioavdelning Televerket Radio. I och med detta upphörde också tillståndssystemet för privatradio och 27´an upphörde oficiellt att existera. Fast inte riktigt ändå. Nya komradio såldes fortfarande, om är i betydligt mindre skala. Trafisättet på de stationer som såldes legalt var uteslutande FM och effekten 3,5 watt. Tillsynsmyndighet för all lansmobil kommunikation blev PTS. Man säga att 27 MHzi princip idag är helt fritt och trafiken sker under eget ansvar. Vemsom helsr kan och får använda bandet, inom vissa gränser. Det innebär kort att man kan göra vad man vill utom att störa TV, tadio, telefon och att utsätta andra för fara. Oficiell är det fortfarande 40 kanaler FM och 3,5 Watt som gäller. Men numera säljs mångkanalare, slutstegmodifierade amatörstationer och riktantenner helt öppet, bl.a. på internet. Lite grovtkan man säga att 27-MHz blivit ett nytt licensfritt amatörband. Det har närapå samma förutsättningar som amatörernas 10-metersband. Många speciell yngre radioamatörer kör 27 MHz sida vid sida med amatörradion. Så till Er som har gamla privatradioprylar liggande hemma vill jag säga, använd dom! Ha dom gärna som ett komplement till mobiltelefonen och PMR men använd dom. Antalet som anväder PR-radion ökar från dag till dag. Marknaden för gamla radioprylar växer och nya kommer till. Risken för att myndigheterna skall stoppa verksamheten, anser jag vara obefintlig. Hur skulle det se ut när den fria radion exploderar i de f.d. öststaterna. Kanalerna som används mest är 9, 10, 19 och 21. Lokalt kan andra kanaler användas, liksom trafiksätten AM och SSB. Hoppas att jag rätat ut något frågetecken för någon och att vi hörs på bandet framöver. Planer finna också på att återupprätta det gamla vägbasnätet på kanal 18 men det är än så länge bara planer och många fler aktiva behövs. Då får jag önska Er en trevlig husbilssommar och på återhörande!
M.V.H.
Per Widemo
Statonsnamn på 27: Hökar´n
Besök gärna www 27MHz.se