• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många "gasolplattor" behövs

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Nu menar jag alltså hur många brännare som behövs i köket för att laga mat. Jag behöver tre och det händer att jag saknar en fjärde i bland. Någon gång så behöver jag bara två men det är inte så ofta.
Nu har vi ju Dethleffs bästa kök i vår husbil. Det innebär att jag har tre glaslock att lyft på. Behöver jag bara en låga så lyfter jag på det locket. Behöver jag två så lyfter jag på ett annat lock. Behöver jag tre så lyfter jag på två lock. När jag ska diska så lyfter jag på det locket. Finns så klart möjlighet att skölja av utan att lyfta på något lock.
Vi har inte med någon grill och lagar aldrig mat utomhus.
Hur många gasolplattor tycker ni att man behöver för att laga en god middag?
Vi äter gärna stek kött/fisk kokt potatis och sås och då behövs det tre plattor.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur många "gasolplattor" behövs

Två!

Jag tror inte vi använt tre lågor samtidigt någonsin i husbilen. Två lågor ger också större bänkyta vilket vi skulle föredra. Jag har funderingar på att bygga om köket och letar just nu efter tvålågiga kök med glaslock och piezotändning.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Hur många "gasolplattor" behövs

Har aldrig nyttjat mer än 2 samtidigt. Har också en induktionshäll inkopplad när vi står vid stolpe.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Hur många "gasolplattor" behövs

1-2-3 plattor beroende vilken rätt som lagas.
Vi lagar (steker) även utanför husbilen. Där använder vi en elektrisk stekpanna eller Biltemas gasolkök.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur många "gasolplattor" behövs

Avhengig av hva en skal lage, men svært ofte brukte vi alle 3 og noen få ganger skulle vi gjerne hatt det fjerde. Men en tilpasser seg det kjøk en har, så har en endast 1 bluss klarer en å lage mat. 2 gjør det litt mer fleksibelt og 3 er for oss optimalt.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hur många "gasolplattor" behövs

2. Har bara två i plåtisen men har i tidigare bilar haft tre. Tycker att det var svårt att hitta kastruller som var så små att det fungerade med tre brännare. Med lite organisation funkar det med två brännare.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hur många "gasolplattor" behövs

Har 3 lågor men använder högst 2.
Det svåraste var att hitta kastruller som fungerade bra i bilen. Provade flera vanliga hemmakastruller som skulle passa till gas men handtagen blev för varma och de var tunga och klumpiga. Har nu Primus campingkastruller med teflonbeläggning som värms upp fort och är lätta att diska. Inga problem att torka ur grötrester med hushållspapper och sedan bara skölja med lite vatten. Väger bara en bråkdel av vad vanliga kastruller gör.

Köp Primus LITECH Super Set hos Outnorth
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur många "gasolplattor" behövs

Vi använder alla 3 ibland. Men om vi hade fått bättre avställningsytor skulle vi nog till nöds klara oss med 2, ibland kompletterat med det lilla uteköket från biltema. Idag använder vi det bara när vi ska steka något som luktar mycket, som t.ex lax.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Hur många "gasolplattor" behövs

Max 2,ute lagar vi på ett litet kök fr Jula! Kanonbra..
Annars så använder vi gasolugnen inne ...:twitcy::mcride:
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Hur många "gasolplattor" behövs

2 plattor räcker, använder inte ugn och inte utekök och inte heller grill.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Hur många "gasolplattor" behövs

En och max två! Ytan behövs till annat viktigare!
 
Toppen