• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många dricker vattnet?

F

F.d. 11654

Guest
Tja ba!
Vi är nyblivna husbilsägare en FIAT EURA MOBIL 695 HB 97:a.
Tänkte höra era synpunkter på att att dicka vattnet i husbilen?
Hör hört en del som har en separat dunk för dricksvatten.
Hur gör ni:confused:

Mvh Olle o Eva
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Efter det att min fru vid ett tillfälle åkte på en riktigt rejäl magsjuka efter att ha tagit dricksvatten från bilens tank så får vi dricka flaskvatten. Till disk,tvätt och matlagning, om vattnet kokas, använder vi bilens tank.
Hur vet man säkert att det var vattnet man blev magsjuk av,(om man inte tagit vattenprov förstås) Kan det inte lika gärna vara något annat man har fått i sej under," inkubationstiden"eller smitta man har fått på händerna, ex. vid toabesök när man tagit i dörrhandtag,eller kundvagnar i affären,mm.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

100% säker kan vi ju naturligtvis inte vara men vi reste iväg på fredagskvällen och var knappt ur bilen och på lördag morgon slog magsjukan till. Man behöver nog inte tveka så mycket om vad som orsakade magsjukan.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

"På min tid" när vi hade grävda brunnar så togs det prov på vattnet ibland. Apoteket ombesörjde provanalyser gratis. Senaste gången jag ville lämna in ett vattenprov för analys för några år sedan så tyckte inte Apoteket att det var "deras bord" utan hänvisade till en privat firma som tog oförskämt mycket betalt för en enkel analys, så det fick vara!

Jag undrar alltså var ni "mycket enkelt tog ett lab-prov på tankvattnet"! Tack på förhand!

Mycket nyfiken Jappe

Det är som Du säger,det var mycket enklare förr i tiden.Nu är det oftast längre att köra till labbet- för oss blir det 23 mil totalt.( Men andra kan ju ha turen att bo nära dom också ) Man kan ju -som Du säkert vet- inte skicka det på posten.För tiden från provtagningen till labbet får inte överskrida 10 timmar.

Priserna då,,jodå dom har ( precis som Du antyder ) verkligen dragit iväg till kännbara belopp.
ex.enbart bakteriprov mellan 650-750 kr önskar man även kemprov tillkommer ytterligare l000-1100 kr allt inkl moms.Nu är det ju enbart bakt.provet som är intressant för oss hb åkare.Men vi har hittat en som är lite billigare det är - www.aquasystem.se -
dom tar 457:50 inkl,moms för ett bakt.prov
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: Hur många dricker vattnet?

Alla verkar tro att man måste bli magsjuk om det finns bakterier i vattnet, blir man inte magsjuk så är det inget fel på vattnet. Det finns en hel del bakterier och annat som man inte blir magsjuk av men ändå inte är hälsosamma att få i sig. I en fuktig tank är det lätt hänt att det bildas mögel och det lär man inte bli magsjuk av, men vem vill få i sig det?

Ett bra sätt för att göra rent sin tank:
Desinfektion av vattentankar och brunnar:
Klorin tar bort alla bakterier som kan bildas i brunnar samt i vattentankar i båten, husvagnen eller fritidshuset, då dessa ej används. Dosering till stora vattentankar och brunnar: 1 del Klorin till 400 delar vatten, t ex 2,5 dl till 100 liter. Fyll upp alla ledningar och låt stå ett dygn. Låt sedan vatten flöda genom kranarna/pumpen tills det är fritt från smak och lukt av klor. Dosering till små vattendunkar: 1 dl Klorin till 10 liter vatten. Låt verka 10 min och skölj ur.

/Rickard
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi gamla hembrännare kör med rostfri tank (130 liter) och filter med aktivt kol! Ändå dricker inte jag det vattnet förrän dricksvattnet i kylen tagit slut.
Då och då har vi ändå druckit av tankvattnet och jag märker ingen skillnad i kvalitet mot köpevatten och jag tror inte heller att jag har blivit sjukare av det vattnet än vad jag var innan!

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur många dricker vattnet?

Jag gillar att dricka gott och kallt vatten. Det får jag aldrig från tanken. Visst kan jag använda tankvatten om jag inte har något annat. Jag blir inte sjuk..., men det är inte gott! Fesljummet och med plastsmak.

Jag kan ju nämna att jag också hellre dricker en god singlemalt än hembränt!

Sen förstår jag inte vad detta har med "trygghetsnarkomani" eller "flathet" att göra. Nej det är nog mer att vägra "smaklöshet" det handlar om! :)

:-/<rister
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur många dricker vattnet?

Jag undrar mig om det är någon skillnad på vattenkvalitén i plast- och rostfria tankar. Jag har aldrig gjort ren min rostfria tank och jag märker inte några tecken till sämre kvalitet efter 10 års användning!

Jappe
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi fyller tanken där vi kommer åt. Dricker vatten från kran, köper aldrig vatten, kyler ibland en flaska och har aldrig blivit sjuka. Byter hela innehållet vattentanken några gånger per år. Är på väg hem från Spanien nu och har bytt 2 gånger under vintern och det fungerar perfekt.
 
Toppen