• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

hur många dagar ungefär?

F

F.d. 18368

Guest
Som nybliven husbilsägare har jag räknat ut att den kommer att stå stilla minst 300 dagar om året. Utnyttjar vi den 60 dagar så är jag nöjd. Som icke pensionärer har vi nog inte tid med mer åkande.

Mvh Wikstrom

I

Ice-Man

Guest
Sv: hur många dagar ungefär?

Usch, så kan du inte räkna! :)
Man får helt enkelt sätta det på nöjeskontot som alla andra fritidsaktiviteter och hobbies. Hur många dagar (aktivt) ägnar man t.ex. att köra en motocross som motionsförare? Hur många dagar per år använder man sin fritidsbåt?
Hur många timmar glider man omkring med sin Harley Davidsson?
Eller hur mycket pengar (och tid om man vill räkna timlön) kan man lägga på en rejäl modelljärnväg?

Man får se det som en skön avslappnande hobby så känns det inte så hårt i plånboken. :yes:

O en sak till: Jag är så avundsjuk på alla som "gått i statlig tjänst" som kan ut o glida runt i husbil när solen visar sig. Tänkte på det senast igår när jag passerade en rastplats o såg några husbilar.
Inte för att jag längtar efter att bli 65, men ledigheten/friheten vill man ju ha!

Senast redigerad av en moderator:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag är inne i bilen var annan dag o kollar så det är bra med bilen sedan på fredagar när jag inte skall ut så tar jag mej en stänkare eller en öl så jag kan ej säga att jag inte använder bilen och sedan skall man ju städa o damsuga bilen minst en gång i veckan så ,att man kan ta en stänkare , man skall ha flera husbilar, så slipper man åka runt och vara orolig att man inte använder bilen ,det är gött att leva mvh håkan

I

Ice-Man

Guest

Hehe, jag trodde bara det var jag som var så tokig... Jag brukar med gå ut en runda och sätta mig en stund. Ibland lite planering, ibland nått litet småjobb eller ibland t.o.m. titta på TV en stund o bara njuta :)

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Jag använder våran som andra bil under sommaren sen kan det bli en liten kvällstur i bland samt när vi åker och storhandlar det smakar så gott med en fika efter handligen
:cool:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

ice-man då är vi ganska lika jag sitter oxå och ser på tv o planerar ,ha en bra kväll mvh håkan

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jahaja, då är vi tre som går ut och sätter sig i bilen ibland. En wirre brukar bjudas.........he he

Blir lätt så när den alltid står på tomten.

F

F.d. 50097

Guest

Om man jämför med människor som har båt blir det många dagar! Vi har aldrig räknat, men det känns som att vi använder den ganska mycket. Ca fem veckor på sommaren och sedan kanske varannan eller var tredje helg på hösten och våren....

Helena & Peter
www.freedomtravel.se

I

Ice-Man

Guest

Freedomtravel: menar du husbilen eller båt?

Visst är det skönt att gå ut o sätta sig o bara fundera :)

I

Ice-Man

Guest

Hopps, IE crashade :(

Senast redigerad av en moderator:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Mycket liknande som båt.
Man går ut å sätter sig å kollar läget å njuter å planerar å ......
Nu är båten borta .... å jag sanar den ......
Men jag har en härlig SILVERPIL att tillbringa tiden i å planera å njuta å ...
Levåmå! :)

I

Ice-Man

Guest

En rätt klar fördel med husbil kontra båt är ju att man inte nödvändigtvis måste ha vatten i närheten för att köra en runda när andan faller på - men jag fattar vad du menar :)
Men husbil har du väl nu PatricS?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Frugan kollade för skoj skull och vi köpte bilen förra året och sov 61 nätter i den 1:a året .
Sen är vi ju i sitsen att man jobbar mycket och enbart nätter så jag börjar på söndagkvällar och frugan jobbar i butik så hon jobbar ju fredagar och lördagar emellanåt .

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

I tre års tid har vi utnyttjat husbilen 365 dagar om året. Vi kan klart konstatera att det är bland de bästa val vi gjort. Att bo husbilen.

Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Som nybliven husbilsägare har jag räknat ut att den kommer att stå stilla minst 300 dagar om året. Utnyttjar vi den 60 dagar så är jag nöjd. Som icke pensionärer har vi nog inte tid med mer åkande.

Mvh Wikstrom

Som både pensionär och fritidsbonde med skog så blir det 30 - 330 vilket gör att vi valt en camper.
//Conny

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

En rätt klar fördel med husbil kontra båt är ju att man inte nödvändigtvis måste ha vatten i närheten för att köra en runda när andan faller på - men jag fattar vad du menar :)
Men husbil har du väl nu PatricS?
----------------------------------------------------
3e försöket med Felias uppkoppling.
1a svaret försvann i cyberrymden - försöker igen.
Ja hustru fick som hon ville - igen. :)
1a husbilen hyrdes i slutet på 80-talet.
Köpte ifjol vår 1a PLåtis en ScandiMobil.
Sålde den i januari ungefär samtidigt som båten såldes.
Köpte i slutet på feb SMCPlåtisen och körde hem i snöovädret från Göteborg.
Blev insnöade norr Gävlen - en spännande och äventyrlig utflykt - där Plåtisen stod upp till alla förväntningar. Spann loss på alla 6 växlarna på E4 - lastbilarna la på snökedjor för att köra på E4an.
Ja nog kan man använda husbilen MER än båt - helt klart!
Men frihetskänslan är ungefär densamma - gå ut å sätta sig å fundera å planera å filisofera å kanske ta sig nåt gott att dricka.
Spelar ingen roll hur många dagar det blir - det är värt det - eller hur? :)

F

F.d. 18368

Guest

Jag bör nog räkna in alla dagar som jag pysslar om våran Mc Louis. Putsar, tvättar vaxar, skruvar isär för att kolla, monterar nytt (solcell just nu), sitter och drömmer osv.

Känslan att ha en husbil på gården, som är våran egen och ger oss möjligheten att fara iväg när vi vill, är oslagbar. Den krassa verkligheten sätter dock stopp för den totala friheten, det måste rulla in pengar också.
Men allt det här visste vi om. Det var samma sak med vår segelbåt. Ute 2 till 3 veckor om sommaren och några helgseglingar vår och höst.

Som det ser ut nu rullar vi 3 veckor under juli, kanske 1 vecka i aug. och förhoppningsvis 1 vecka i höst. Det gör 35 dagar av 364. Om jag räknar med vad vi betalat för bilen och dividerar det med antalet dagar per år blir det en dyr semester. Det är bra att man bor i ett överflödssamhälle så att man har råd med detta. Dock har vi valt detta och vad skall man göra med alla överflödspengar om inte njuta av dem om man kan.

Med förhoppning om en skön sommar önskar Wikstrom med fru.

I

Ice-Man

Guest

Ja, om all tid man lägger i övrigt på den så blir det ju betydligt fler dagar. Dessa får man kanske räkna in oxå...

KuMaNi: Jag tror inte jag lyckas övertala min fru om att flytta ut med mig... Visst skulle möjlighet finnas att flytta ut i den, plats finns ju, 60 m² i två plan om man räknar in ca 8 m² lastutrymme.
Fast så länge ungarna bor hemma så får det nog vara VVV - villa, vovve och Volvo...

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Vår husbil används 11 månader om året till mobilt-kontor, driver ett åkeri. Idag görs kontoret om till fritidsfordon, för att imorgon bege oss mot värmen!! yyyaaahha!
Vart vet vi ännu inte, men det är som vanligt.
Jag och grabbarna brukar tillbringa ett par helger vid nån brant backe med mycke snö, med lift, så att vi får rasa av oss lite fart!
Åka runt lite å titta på motortävlingar, eller någon bra go-cart-bana är inte heller helt fel.
Kanske ta med svärföräldrar till Champagne, är inte främmande heller.
När det är som mest stökigt innan jul, har vi åkt till nån jul-marknad i norra Tyskland!
Räknar man ihop detta så blir det nog lite mer än 500 dagar om året! :twitcy:!!
Jo, att på kvälls-kvisten smita in i HB;n för att "jobba" lite, så slinker det nog ner en bira!!

Ha det nu gott i sommar, å kör försiktigt!!
Fredrik

F

F.d. 4927

Guest

wikstrom;

Jo, visst blir det dyrt, men vilken frihet det ger! Det är ett sätt att leva!

Lasse

Toppen