Jag köpte nyss en helt ny husbil och det var monterat solceller och litiumbatteri till bodelen och ett klassiskt blysyra batteri till startbatteriet. När jag kommer hem och går igenom alla papper och utrustningen i husbilen så visar det sig att batteriladdaren inte är lämpad för litiumbatterier. Tillbaka till försäljaren som inte visste något om detta men skulle åtgärda detta. Hämtar husbilen och kör direkt och vinterställer. Efter nittio dagar är startbatteriet helt urladddat, 4 volt. Kontaktar säljaren och får följande svar tillbaka.
Hej
Normalt laddas det från bodelsladdaren, men det är en väldigt låg ström som går över dit.
Så det kräver att bilens batteri är fullt uppladdat så den orkar underhålsladda.
Ska bilen stå på vinterförvaring så räcker den inte till för att hålla bilen batteri laddat.
Detta köper inte jag och efter lite turer fram och tillbaka så säger de att problemet inte helt går att lösa. Anledningen till att batteriet laddat ur så snabbt var att radion var kopplad förbi tändningen (man vill ju kunna lyssna på radio utan att ha tändningen tillslagen) och att radion då drog spänning även när den var avstängd. Nu har de kopplat radion via tändningen. Beträffande laddningen så har man monterat en Victron IP22 litiliumladdare 15A med tre utgångar som laddar såväl litiumbatteriet och blysyra batteriet. Enligt säljaren går detta utmärkt, blysyra batteriet tar inte skada av den högre spänningen. Det är installerat DC-DCladdare, solcellsregulator och smartshunt.
Nu ställer jag frågan till er tusentals husbilsägare med litiumbatterier, hur har ni löst problemet eller går det inte att lösa?
Är det OK att ladda startbatteriet som säljaren uppger utan att det tar skada. Hur skall man koppla, två laddare?
Kan man inte koppla en modern bilradio förbi tändningen utan att den drar ur batteriet på några dagar.
Hej
Normalt laddas det från bodelsladdaren, men det är en väldigt låg ström som går över dit.
Så det kräver att bilens batteri är fullt uppladdat så den orkar underhålsladda.
Ska bilen stå på vinterförvaring så räcker den inte till för att hålla bilen batteri laddat.
Detta köper inte jag och efter lite turer fram och tillbaka så säger de att problemet inte helt går att lösa. Anledningen till att batteriet laddat ur så snabbt var att radion var kopplad förbi tändningen (man vill ju kunna lyssna på radio utan att ha tändningen tillslagen) och att radion då drog spänning även när den var avstängd. Nu har de kopplat radion via tändningen. Beträffande laddningen så har man monterat en Victron IP22 litiliumladdare 15A med tre utgångar som laddar såväl litiumbatteriet och blysyra batteriet. Enligt säljaren går detta utmärkt, blysyra batteriet tar inte skada av den högre spänningen. Det är installerat DC-DCladdare, solcellsregulator och smartshunt.
Nu ställer jag frågan till er tusentals husbilsägare med litiumbatterier, hur har ni löst problemet eller går det inte att lösa?
Är det OK att ladda startbatteriet som säljaren uppger utan att det tar skada. Hur skall man koppla, två laddare?
Kan man inte koppla en modern bilradio förbi tändningen utan att den drar ur batteriet på några dagar.