• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Hur laddar ni blysyra och litiumbatteri.

Nall1

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2025
Jag köpte nyss en helt ny husbil och det var monterat solceller och litiumbatteri till bodelen och ett klassiskt blysyra batteri till startbatteriet. När jag kommer hem och går igenom alla papper och utrustningen i husbilen så visar det sig att batteriladdaren inte är lämpad för litiumbatterier. Tillbaka till försäljaren som inte visste något om detta men skulle åtgärda detta. Hämtar husbilen och kör direkt och vinterställer. Efter nittio dagar är startbatteriet helt urladddat, 4 volt. Kontaktar säljaren och får följande svar tillbaka.
Hej
Normalt laddas det från bodelsladdaren, men det är en väldigt låg ström som går över dit.
Så det kräver att bilens batteri är fullt uppladdat så den orkar underhålsladda.

Ska bilen stå på vinterförvaring så räcker den inte till för att hålla bilen batteri laddat.
Detta köper inte jag och efter lite turer fram och tillbaka så säger de att problemet inte helt går att lösa. Anledningen till att batteriet laddat ur så snabbt var att radion var kopplad förbi tändningen (man vill ju kunna lyssna på radio utan att ha tändningen tillslagen) och att radion då drog spänning även när den var avstängd. Nu har de kopplat radion via tändningen. Beträffande laddningen så har man monterat en Victron IP22 litiliumladdare 15A med tre utgångar som laddar såväl litiumbatteriet och blysyra batteriet. Enligt säljaren går detta utmärkt, blysyra batteriet tar inte skada av den högre spänningen. Det är installerat DC-DCladdare, solcellsregulator och smartshunt.
Nu ställer jag frågan till er tusentals husbilsägare med litiumbatterier, hur har ni löst problemet eller går det inte att lösa?
Är det OK att ladda startbatteriet som säljaren uppger utan att det tar skada. Hur skall man koppla, två laddare?
Kan man inte koppla en modern bilradio förbi tändningen utan att den drar ur batteriet på några dagar.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Nall1

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2025
Intressant att branschen inte tagit fram någon riktigt bra lösning på problemet. Det är ju en ganska vanlig kombination numera både bland båt- och husbilsägare.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har kopplat över alla onödiga förbrukare på startbatteriet till bobatteriet istället, tidigare klarade den bara ca. två veckors stillestånd innan startbatteriet var skadligt urladdat, nu klarar den ca. en månad. Detta gäller utan någon laddning från solpanelerna eller någon annan laddkälla.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Tack för ditt engagemang. Jag hade den. Dom har bytt till en Victron IP22 12/15 o tre utgångar då den andra inte var lämplig till litiumbatteri. Det märkliga är att Weinsberg monterat den på fabrik och inte kände till det.
Kommer att mäta spänningen imorgon med laddning.
Jag hade den laddaren på vår förra husbil. Satte in en Victron 12/30 för att ladda lithiumbatteriet och behöll den gamla CBEn som kopplades om till att enbart ladda startbatteriet. Lite överkurs att ha en 18A laddare för det batteriet, men när det redan fanns i husbilen kan man lika väl använda den. Be de sätta tillbaka den. Våra kompisar har gjort samma på sin husbil.

Nall1

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2025
Jag hade den laddaren på vår förra husbil. Satte in en Victron 12/30 för att ladda lithiumbatteriet och behöll den gamla CBEn som kopplades om till att enbart ladda startbatteriet. Lite överkurs att ha en 18A laddare för det batteriet, men när det redan fanns i husbilen kan man lika väl använda den. Be de sätta tillbaka den. Våra kompisar har gjort samma på sin husbil.
Låter som en klok lösning. Har en äldre Ctec- laddare i garaget som jag kommer att koppla in på batteriet under vintern. Under körsäsongen behöver man ju ingen komplementladdning. Det är lätt ordnat.

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Säljaren har lovat att byta batteri. Men jag undrar om det är OK att ladda startbatteriet/blysyra med litiumladdaren. Mitt förtroende för säljarens ord om att det går bra är inget jag litar på. Att strömmen försvann tror jag beror på att han kopplat fel och att det blivit tjuvström, samt att laddaren inte laddade som den skulle. Detta medger han naturligtvis inte men någon annan rimlig förklaring har han inte lämnat. Säljarens argumentet att laddaren inte räcker till för att hålla bilens batteri laddat under vintern håller jag inte mycket för. Skulle en CBE 516 laddare på 16 A inte kunna underhållsladda startbatteriet.
Elektro blockets laddning till startbatteriet är oavsett bobatteriets laddning bara någon Ampere. I många EBL är det via ett temperaturreglerat motstånd som när strömmen blir större blir varmt och minskar strömmen till en bråkdel bland annat för att skydda EBL när du startar bilen. Om det då finns en belastning utöver bilens styrdon kommer laddningen bara bli mindre och mindre. Då startbatteriets spänning då sjunker blir laddningen ännu mindre. Man monterar larm och multimedia bilradio som drar ström som ebl inte kan kompensera för. Har provat olika lösningar och använt Cetek D250 som underhållsladdar startbatteriet vid behov när bobatteriet har tillräcklig laddning och laddar bobatteriet med Dc-dc funktion när motorn startas samt även innehåller en solcells regulator. Visserligen bara 20A men räckt för oss i många år.

Nall1

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2025
Tack för ett klokt och förklarande svar. Har nu fått ganska klart för mig problemet och kopplingen med EBL hur det funger. Borde väl handlaren kunnat ha svarat på.

Toppen