• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Hur laddar ni blysyra och litiumbatteri.

Nall1

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2025
Jag köpte nyss en helt ny husbil och det var monterat solceller och litiumbatteri till bodelen och ett klassiskt blysyra batteri till startbatteriet. När jag kommer hem och går igenom alla papper och utrustningen i husbilen så visar det sig att batteriladdaren inte är lämpad för litiumbatterier. Tillbaka till försäljaren som inte visste något om detta men skulle åtgärda detta. Hämtar husbilen och kör direkt och vinterställer. Efter nittio dagar är startbatteriet helt urladddat, 4 volt. Kontaktar säljaren och får följande svar tillbaka.
Hej
Normalt laddas det från bodelsladdaren, men det är en väldigt låg ström som går över dit.
Så det kräver att bilens batteri är fullt uppladdat så den orkar underhålsladda.

Ska bilen stå på vinterförvaring så räcker den inte till för att hålla bilen batteri laddat.
Detta köper inte jag och efter lite turer fram och tillbaka så säger de att problemet inte helt går att lösa. Anledningen till att batteriet laddat ur så snabbt var att radion var kopplad förbi tändningen (man vill ju kunna lyssna på radio utan att ha tändningen tillslagen) och att radion då drog spänning även när den var avstängd. Nu har de kopplat radion via tändningen. Beträffande laddningen så har man monterat en Victron IP22 litiliumladdare 15A med tre utgångar som laddar såväl litiumbatteriet och blysyra batteriet. Enligt säljaren går detta utmärkt, blysyra batteriet tar inte skada av den högre spänningen. Det är installerat DC-DCladdare, solcellsregulator och smartshunt.
Nu ställer jag frågan till er tusentals husbilsägare med litiumbatterier, hur har ni löst problemet eller går det inte att lösa?
Är det OK att ladda startbatteriet som säljaren uppger utan att det tar skada. Hur skall man koppla, två laddare?
Kan man inte koppla en modern bilradio förbi tändningen utan att den drar ur batteriet på några dagar.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
hur har ni löst problemet eller går det inte att lösa?
Min lösning är att ladda startbatteriet med en separat batteriladdare.

Är det OK att ladda startbatteriet som säljaren uppger utan att det tar skada. Hur skall man koppla, två laddare?
Japp, två laddare. Startbatteriet behöver bara någon A i underhållsladdning = mycket billig laddare räcker.

Kan man inte koppla en modern bilradio förbi tändningen utan att den drar ur batteriet på några dagar.
Nej, inte om batteriet är slut. Hur många är "några"dagar?
Det är inte bara radion som drar ström.
Säkrast vid avställning är att koppla från batteriet, lyfta en batteripol.

Om batteriet är friskt tar det bara längre tid än "några dagar", men laddar ur ändå utan laddning och anslutet till bilen..

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag kör Victron 30A laddare på Lithiumläge och det funkar utmärkt även för startbatteriet. Nu kör vi hela året och skulle jag vinterställa bilen hade jag inte haft laddning till lithium och satt en intelligent laddare till startbatteriet.

Angående bilradion så är den kopplad till båda batterierna på något sätt. Skulle jag köra och inte ha radioläget inkopplat på husdelens knapp så går den på tändningen och slår ifrån på nyckel som vilken bil som helst. Trycker jag på radio/tv läge i bodelen så går den på bodelsbatteriet vilket jag kan se på shunten så att det går at koppla det som du vill ha råder det inget tvivel om.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En det kommer säkert fler inlägg, men det verkar fattas en massa helt vanliga uppgifter om batterier och urladdning samt inte minst bilradion.
Om vi tar bildelen så finns det väl inte många bilar nu för tiden som kan stå längre än en månad högst utan laddning. Jag får en känsla av att din bil var utan laddning när den stog uppställd, eller hade du sladden i och laddaren igång hela tiden?? Och laddar i så fall den laddaren även startbatteriet alls, för det är inte alla som gör. Om den underhållsladdar så skall det räcka, men annars så är det ju väldigt vanligt att man kopplar bort både start och bobatterier när man ställer bilen över vintern. På de flesta vinteruppställngar så måste man koppla bort batterierna för man får helt enkelt inte ladda på bilen utan koll, det finns även krav på urkopplade batterier på vissa ställen för brandrisken m.m.
Dessutom radioproblemet att den är igång när den är avstängd och drar ström. Naturligtvis ligger det två ingångar till en modern bilradio, den ena börjar dra ström när man sätter igång den och radion börjar ge liv ifrån sig, den andra drar ju lite ström för att radion inte skall tappa minnet, och så har det ju varit i ca. 30år, och drar ju alltid lite ström även om inte radion går att sätta igång när tändningen är avstängd.
Det är ju samma med bilens styrdator som också drar lite ström och inte minst elektroniken till fjärrkontrollens mottagare till lås och larm m.m.
Den 15A laddaren som blev monterad kunde kanske varit lite kraftigare. Men annars så brukar det alltid bli ok. med eftermonterade bra laddare, helst kanske separata, som känner av och håller fin ordning på både bo och startbatteri.

Jag såg nu att det kommit flera inlägg under tiden jag skrev detta så det får räcka.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för era svar. Jag gör som ni föreslår och inser att jag uppenbarligen ligger kvar i tiden när Volvo 244 härskade och all smarthet fanns hos föraren och inte hos utrustningen. Tack för hjälpen.
Ja problemet med urladdade startbatterier p.g.av "modern" elektronik började visst först märkas mest på flygplatsers parkeringar när charterturisterna kom hem efter några veckor utlandsvistelse och bilen var stendöd.

Volvo 244 var väl ett gränsfall i historien när elektronikeländet började vräkas över oss :msn_wall: ;).

M.v.h. JANKRO.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Lite märkligt att en helt ny husbil tömmer startbatteriet ner till 4V.
Det verkar som det chassit saknar BMS på startbatteriet som sätter över bildelen i "sleep mode".
På ditt startbatteri behöver det mätas kondition, troligtvis har det skadats allvarligt av den djupa urladdningen.
Ett startbatteri bör aldrig tömmas under ca.70%, kolla upp detta med säljaren, kanske du kan få ett nytt på good will.

Nall1

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2025
Säljaren har lovat att byta batteri. Men jag undrar om det är OK att ladda startbatteriet/blysyra med litiumladdaren. Mitt förtroende för säljarens ord om att det går bra är inget jag litar på. Att strömmen försvann tror jag beror på att han kopplat fel och att det blivit tjuvström, samt att laddaren inte laddade som den skulle. Detta medger han naturligtvis inte men någon annan rimlig förklaring har han inte lämnat. Säljarens argumentet att laddaren inte räcker till för att hålla bilens batteri laddat under vintern håller jag inte mycket för. Skulle en CBE 516 laddare på 16 A inte kunna underhållsladda startbatteriet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Är det en sådan här du har?

Screenshot_20250313-184110.png
Den verkar bara ha en utgång, man bör mäta spänningen på alla batterier när husbilen är inkopplad på 230V.
Stiger spänningen på batteriet så laddar den.

Nall1

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2025
Är det en sådan här du har?

Visa bilaga 238211
Den verkar bara ha en utgång, man bör mäta spänningen på alla batterier när husbilen är inkopplad på 230V.
Stiger spänningen på batteriet så laddar den.
Tack för ditt engagemang. Jag hade den. Dom har bytt till en Victron IP22 12/15 o tre utgångar då den andra inte var lämplig till litiumbatteri. Det märkliga är att Weinsberg monterat den på fabrik och inte kände till det.
Kommer att mäta spänningen imorgon med laddning.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Tack för ditt engagemang. Jag hade den. Dom har bytt till en Victron IP22 12/15 o tre utgångar då den andra inte var lämplig till litiumbatteri. Det märkliga är att Weinsberg monterat den på fabrik och inte kände till det.
Kommer att mäta spänningen imorgon med laddning.
Den laddare du hade tidigare fungerar till litium ,men är inte optimal,jag har kört med den i 3 år utan problem, den du fått monterad är så klart bättre.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Det finns batteriladdare (Dometic?) som har en LiFePo utgång och en 2A för startbatteri. De enklare laddare från Victron t.ex. den med tre laddare utgångar kan bara ha en batterikonfiguration. De är tänkat för båtapplikationer där det typiskt är tre blybatterikretsar. Startabatteri, förbrukningbatteri(er) och sk. Heavy Duty förbrukare typ ankarspel, bogpropeller e.d.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det finns batteriladdare (Dometic?) som har en LiFePo utgång och en 2A för startbatteri. De enklare laddare från Victron t.ex. den med tre laddare utgångar kan bara ha en batterikonfiguration. De är tänkat för båtapplikationer där det typiskt är tre blybatterikretsar. Startabatteri, förbrukningbatteri(er) och sk. Heavy Duty förbrukare typ ankarspel, bogpropeller e.d.
Victron har laddare med 3A utgång till startbatteriet,den typ av laddare borde TS fått installerad,som du skriver laddaren med 3utgångar passar båt ,den matar alla tre utgånngarna lika men totalt inte mer än15A i detta exemplet.

Nall1

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2025
Tack för info.
Den laddare du hade tidigare fungerar till litium ,men är inte optimal,jag har kört med den i 3 år utan problem, den du fått monterad är så klart bättre.
Har du köpt nytt så vill du ha det optimerat. Det har du betalt för. Dessutom finns viss risk för termisk rusning med fel laddare och det vill man ju inte ha.

Nall1

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2025
Hittar bara deras MCA laddare och den skriver dom själva att den inte skall användas till litiumbatterier.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Startbatteri, oftast bly/syra AGM och bodelsbatteri LiFePo4 har olika behov. Fungerar oftast väldigt bra vid användande. Vid längre stillestånd blir olikheterna tydligare. LiFePo4 klarar sig länge utan underhållsladdning. Startbatteriet har oftast högre självurladdning och dessutom elektronik från fordonsdelen som drar ström. Som flera skriver är en enkel smartladdare till startbatteriet en enkel lösning vid längre stillestånd. Låt vara att det kanske inte är optimalt ur ett användarperspektiv, men eftersom de olika batterikemierna delvis är en form blandmissbruk, är det enklast att gilla läget.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Tack för info.

Har du köpt nytt så vill du ha det optimerat. Det har du betalt för. Dessutom finns viss risk för termisk rusning med fel laddare och det vill man ju inte ha.
Risken för termisk rusning är mycket liten, du borde fått en Victron 1+1 installerad istället för den med 3 lika utgångar.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
.Går det att ha olika inställningar på utgångarna, lithium och bly/syra, på Phoenix IP43 laddaren. Det kanske inte är nödvändigt om man bara underhållsladdar startbatteriet på 4 ah

Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
.Går det att ha olika inställningar på utgångarna, lithium och bly/syra, på Phoenix IP43 laddaren. Det kanske inte är nödvändigt om man bara underhållsladdar startbatteriet på 4 ah
Har inte den själv, då vi har en Multiplus.

Men så här står det i instruktionsboken:

"Smart IP43 Charger med 1+1 och 3 utgångar har båda en integrerad FET-batteriisolator och flera isolerade utgångar. Flera isolerade utgångar gör det möjligt för en enskild laddare att ladda flera individuella batterier som är på olika spännings-/ SoC-nivåer utan strömflöde mellan batterierna, och med laddningsströmmen i sig själv fördelad mellan alla batterier beroende på deras spännings-/SoC-nivå och kapacitet."

Toppen