• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång husbil kan man ha utan att det blir problem

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.712
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag vill kunna ha med mig våra motorcyklar, cyklar och gummibåt mm. Jag tror inte vi kommer mys-campa på campingplatserna men det får vi se. Jag har inget emot fricamping men vill att det skall vara säkert (rån, stölder etc).
Jag hade med mig ungefär det du önskar ha med i husbilen, gummibåt (4 meter) med 25 HK utombordare, 2 elcyklar, bord och solstolar etc.
Det var en Carthago E-line I51 tre axlad, strax under 8 meters längd, 5 ton, stort last utrymme, inköpt ny 2009.

1725192605906.png

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag hade med mig ungefär det du önskar ha med i husbilen, gummibåt (4 meter) med 25 HK utombordare, 2 elcyklar, bord och solstolar etc.
Det var en Carthago E-line I51 tre axlad, strax under 8 meters längd, 5 ton, stort last utrymme, inköpt ny 2009.

Visa bilaga 235766

Du glömde ett par MC = 300-600Kg ungefär.:)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
859
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag tycker att det blir lite fel i trådar som denna när en storbilsägare säger att det aldrig är några problem att hitta plats. Många plåtisar och bilar under sju meter lever ett helt annat husbilsliv en stora bilar. Med en liten bil kör man på små skogsvägar eller terrasserade campingar i Italien eller om man vill parkera centralt, man trivs med lite packning och lever enkelt, det är frihet! En annan typ av frihet är att köra en Liner ner genom Europa och ha massor av bekvämlighet, packning och boyta! Det är två olika världar det gäller bara att komma på vilken värld man passar in i och det kan ta några år. Många hamnar sen tillslut någonstans mittemellan dom två världarna ca 7,5 meter.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.987
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om du inte vill köra med släpvagn, vilket jag tvivlar på med tanke på det du skriver om säkerhet, så tror jag att du måste upp i storlek på husbil och välja en med garage för en mindre bil typ Concorde eller Morelo. Tror inte du hittar någon annan husbil med tillräckligt stort garage och tillräcklig lastvikt för allt du vill ta med dig. De flesta större husbilar har en lastvikt på 800-1200 kg och det lär inte räcka i ditt fall. Dessutom begränsas de flesta husbilar av en maxvikt i garaget som brukar vara på 400-450 kg.
Om du vill komma billigare undan så går det säkert att hitta någon ombyggd buss som klarar dina krav.
 

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Jag kollad lite snabbt och fattade inget egentligen av din fråga. Jag har kört tunga fordon i yrkestrafik sedan 1983.

Ta den körkortsklass som ditt fordon behöver. Klarar du inte att köra fordonet så kanske du ska och fundera över ditt fordonsval.
Jag vill veta om det finns begränsningar för hur stor husbil man får ta in på en camping. Vilka mått som man bör hålla sig under samt om det är annat man bör tänka på.
Körkort förde jag aldrig på tal.
 

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Vissa motorvägar i Europa mäter höjd på bilen,över 3m blir betydlgt dyrare,liksom om bilen har tandemaxel.
Ska du köra i Sverige brukar inte längden vara ett problem,men längre söderut blir det ofta trångt på campingar/ställplatser.
Fricamping är inte tillåten i många länder.När det gäller lastvikt måste du väga bilen lita inte på säljarens uppgifter, över 3.5 ton gäller att ha rätt körkort, C1 kort kanske krävs.
Vart tänker du resa med din bil ?är frågan du bör svara på först
Jag har förhoppning om adventure stuk. Kunna både fricampa och ta in på camping. Jag vill kunna ta med mig motorcyklar, gummibåt etc och vara borta längre perioder. Det blir Sverige i början för att lära hur det fungerar men sedan tänker jag mig utomlands, framförallt under de kalla månaderna.
Kan du tipsa mig om var hittar jag mått och priser på vad det kostar att köra i Europa?
 

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Dej är ju mycket tunga grejor som du vill ha med dej, om du inte vill köra med släp bör du nog rikta in dej på bilar som har ett par tons lastvikt,
troligtvis med dubbehjul bak och bakhjulsdrift. Vikten är också en faktor, alla platser tål inte bilar på 10ton och uppåt.
Sedan gäller det naturligtvis att storleken gör att det blir svårare att komma fram, att det sedan påstås att så inte är fallet, beror på att man från början väljer bort platser där man vet att man inte får plats. Bilar blir varken lägre, smalare eller kortare av att man är skicklig på att köra.
Tack för ett bra svar! Jag har dålig koll på detta med husbil och camping. Vet du var man kan få reda på eventuella begränsningar, vikt, mått höjd, på platser, vägar eller länder? Jag kanske skall tänka om och skaffa en 3500kg sporthusvagn med garage bak?...
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för ett bra svar! Jag har dålig koll på detta med husbil och camping. Vet du om det finns någon stans man kan få reda på eventuella begränsningar, vikt, mått höjd, på platser, vägar eller länder? Jag kanske skall tänka om och skaffa en 3500kg sporthusvagn med garage bak?...
De bilar som har både lastvikt och utrymmen för det du söker har ett garage bak för en mindre bil, de är både stora och dyra.
Du skall kanske fundera på ett täckt släp till dina MC, det blir ett både billigare och smidigare ekipage. Släpet kan man ju ställa av vid behov.
Vi kör emellanåt släp med ett par MC på, efter en stunds körning glömmer man att det finns där, så det stör inte körningen mycket.
Sedan bör man ju kanske träna lite backning med släp med hjälp av backkameran, eftersom släpet knappt syns i backspeglarna, innan man ger sig in i alltför trånga utrymmen med släpet påkopplat.
Någon husvagn med de egenskaperna har jag inte sett i Europa, med det kräver ju en stor och tung dragbil?
 

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Om du inte vill köra med släpvagn, vilket jag tvivlar på med tanke på det du skriver om säkerhet, så tror jag att du måste upp i storlek på husbil och välja en med garage för en mindre bil typ Concorde eller Morelo. Tror inte du hittar någon annan husbil med tillräckligt stort garage och tillräcklig lastvikt för allt du vill ta med dig. De flesta större husbilar har en lastvikt på 800-1200 kg och det lär inte räcka i ditt fall. Dessutom begränsas de flesta husbilar av en maxvikt i garaget som brukar vara på 400-450 kg.
Om du vill komma billigare undan så går det säkert att hitta någon ombyggd buss som klarar dina krav.
Det kanske är bättre med en 3500kg sporthusvagn, med garage... Det blir mindre boende men lastvikten hamnar på ca 1500kg
 

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter men antar att du inte har någon vana av större fordon.
Så mitt råd är att köp ett fordon som du kan hantera även om du innehar behörighet för större fordon.
Man lär sig krypa innan man börjar gå är något att ha i åtanke.
Jag skall försöka förklara,
Har du för stor båt så kommer du inte in i många hamnar/naturhamnar, du kan inte passera vissa passager och platser som är sevärda att besöka och stanna till vid. Man missar helt enkelt en massa för att båten är för stor.

Vilken är gränsen, när man börjar missa vägavsnitt, platser och kanske länder, till följd av att man skaffat för stor husbil?

Jag har kört lastbil inne i städer under flera år så jag har lärt mig att krypa.

Det jag är ute efter är att få ett hum om var gränsen är när man börjar missa platser, camingar etc för att husbilen är för stor.
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.211
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag skall försöka förklara,
Har du för stor båt så kommer du inte in i många hamnar/naturhamnar, du kan inte passera vissa passagen och platser som är sevärda att besöka och stanna till vid. Man missar helt enkelt en massa för att båten är för stor.

Vilken är gränsen, när man börjar missa vägavsnitt, platser och kanske länder, till följd av att man skaffat för stor husbil?

Jag har kört lastbil inne i städer under flera år så jag har lärt mig att krypa.

Det jag är ute efter är att få ett hum om var gränsen är när man börjar missa platser, camingar etc för att husbilen är för stor.
Vi har lite kännedom om campingar nere i Europa. I princip alla campingar tar emot större fordon >10m men möjligheten att välja pitch blir mindre. Finns nästan alltid någon/några större platser. Vi har vid ett tillfälle blivit nekad plats vid Gardasjön pga storleken med vår bil på 6,80 m men blev insläppta sedan vi kontrollerat platsen och kunde bevisa att vi kom in. Eftersom du har god vana med stora fordon är ju vägarna inget problem även om många husbilsturister nere i t ex Kroatien/Österrike/Italien tycker det är ”läskigt” med stup, höjder, serpentiner och smala vägar där det inte alltid går att mötas påalla sträckor. Ibland kan det även vara förbud med fordon över 3,5 ton.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vår husbil är ~8.75m (5.4t), vi körde runt i Italien till olika campingar förra året - utan att ha bokat.
Endast 1 camping under 2.5 veckor nekade oss. Med all rätt, för när man tittade in så insåg man snabbt att medelsvensson skulle haft problem med att ratta en Fiat 500 där :).

Men vad jag kunde förstå på deras knackliga engelska så var vår i största laget - dvs att hade den varit lite till, hade vi fått åka vidare.
Nu fixade alla en plats till oss (förutom lilleplutt-campingen) och var tillmötesgående, även om de egentligen hade fullt.

Kontentan är att det inte finns några skrivna regler, utan man behöver kolla med varenda tänk besöksplats om man har en större bil.
På en hel del campingar, så är även en 7.5m bil en utmaning att få in.

Så min ringa erfarenhet är att ca 8-8.5m, där går någon slags gräns - där utbudet snabbt stryps.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.987
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag ser i stort tre alternativ för dig.

1. Större husbil/buss med bilgarage bak typ större Concorde eller Morelo på 10-11 meter.
2. Husbil med längd på 7,5-8,5 meter med stor lastvikt och släpkärra typ Carthago E-Line 51. Då kan du ha cyklar, båt och motor i garaget och motorcyklarna på släpet.
3. Plåtis med bra lastvikt som får dra tungt släp typ Kabe Van 4x4 på 5500 kg och en länd på 6,9 meter. Då får du nog ha ett lite större släp för både cyklar, motorcyklar, båt och motor. Alternativt ha cyklarna inne eller bak på bilen.
 

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Vi har lite kännedom om campingar nere i Europa. I princip alla campingar tar emot större fordon >10m men möjligheten att välja pitch blir mindre. Finns nästan alltid någon/några större platser. Vi har vid ett tillfälle blivit nekad plats vid Gardasjön pga storleken med vår bil på 6,80 m men blev insläppta sedan vi kontrollerat platsen och kunde bevisa att vi kom in. Eftersom du har god vana med stora fordon är ju vägarna inget problem även om många husbilsturister nere i t ex Kroatien/Österrike/Italien tycker det är ”läskigt” med stup, höjder, serpentiner och smala vägar där det inte alltid går att mötas påalla sträckor. Ibland kan det även vara förbud med fordon över 3,5 ton.
Tack för svaret.
 

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Jag ser i stort tre alternativ för dig.

1. Större husbil/buss med bilgarage bak typ större Concorde eller Morelo på 10-11 meter.
2. Husbil med längd på 7,5-8,5 meter med stor lastvikt och släpkärra typ Carthago E-Line 51. Då kan du ha cyklar, båt och motor i garaget och motorcyklarna på släpet.
3. Plåtis med bra lastvikt som får dra tungt släp typ Kabe Van 4x4 på 5500 kg och en länd på 6,9 meter. Då får du nog ha ett lite större släp för både cyklar, motorcyklar, båt och motor. Alternativt ha cyklarna inne eller bak på bilen.
Tack för svaret. Jag har tidigare tittat på 3500kg sporthusvagn och har detta som alternativ.
 

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
De jag har tittat på tidigare har bo- och last-del separerade. Vissa tillverkare tillåter kundanpassning. Här är några:
Cube 5 und VW California Beach : Dieses Gespann packt Motorrad und Family
 
Toppen