• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång husbil kan man ha utan att det blir problem

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Vad är en sporthusvagn? Kan du ge exempel.
Så här ser de ut.
Cube 5 und VW California Beach : Dieses Gespann packt Motorrad und Family
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skall försöka förklara,
Har du för stor båt så kommer du inte in i många hamnar/naturhamnar, du kan inte passera vissa passager och platser som är sevärda att besöka och stanna till vid. Man missar helt enkelt en massa för att båten är för stor.

Vilken är gränsen, när man börjar missa vägavsnitt, platser och kanske länder, till följd av att man skaffat för stor husbil?

Jag har kört lastbil inne i städer under flera år så jag har lärt mig att krypa.

Det jag är ute efter är att få ett hum om var gränsen är när man börjar missa platser, camingar etc för att husbilen är för stor.

Förutom Sverige har vi kört i Norge, Danmark och Tyskland. Vi är 9m med cyklarna, 3,3m höga och väger 6ton, har varit problem med klen bro 2ggr på 10år, samt låg tunnel några gånger. Annars har allt funkat, vi står oftast på ställplats eller fricampar, någon enstaka gång på camping.
Problemet är dina mc, inte många garage som lastar över 300kg, eller har plats för 2st mc.
Upp till 10m och 10ton skulle jag säga att det fyller dina krav, över det blir man mer begränsad.
 

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Förutom Sverige har vi kört i Norge, Danmark och Tyskland. Vi är 9m med cyklarna, 3,3m höga och väger 6ton, har varit problem med klen bro 2ggr på 10år, samt låg tunnel några gånger. Annars har allt funkat, vi står oftast på ställplats eller fricampar, någon enstaka gång på camping.
Problemet är dina mc, inte många garage som lastar över 300kg, eller har plats för 2st mc.
Upp till 10m och 10ton skulle jag säga att det fyller dina krav, över det blir man mer begränsad.
Jag är införstådd med att det blir en stor husbil för att jag skall lyckas få med mig alla grejer. Hur är det att fricampa utomlands? Får man det i hela Europa? Är det säkert? riskerar man att bli bortkörd? Vad är era för och nackdelar med fricamping utomlands?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
859
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag är införstådd med att det blir en stor husbil för att jag skall lyckas få med mig alla grejer. Hur är det att fricampa utomlands? Får man det i hela Europa? Är det säkert? riskerar man att bli bortkörd? Vad är era för och nackdelar med fricamping utomlands?
I dom flesta länder i EU är det förbjudet att fricampa men det görs ändå på vissa platser och man kan bli bortkörd, tänker du på säkerheten så ska man låta bli. Dessutom är det svårt att övernatta på parkeringar med stor bil. Att resa runt i EU och leta efter gratisplatser att stå på det lägger jag inte tid på. Lite lättare är det ute på landsbygden i vissa länder.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De jag har tittat på tidigare har bo- och last-del separerade. Vissa tillverkare tillåter kundanpassning. Här är några:
Cube 5 und VW California Beach : Dieses Gespann packt Motorrad und Family
De där är nog bättre som MC-garage än att bo i, det blir inte särskilt mycket boutrymme kvar när motorcyklarna är lastade. Sedan avger ju
ett fordon alltid lite dunster so inte är så kul att bo och sova i. Rejäl dragbil krävs ju också, ekipaget blir långt.
Om jag förstod rätt vill du ju bo lite längre tid ibland, då tror jag inte att sådana här vagnar fungerar. Hur är det med toa, vattentank, gråvattentank
pentry och ev. dusch?
 

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
De där är nog bättre som MC-garage än att bo i, det blir inte särskilt mycket boutrymme kvar när motorcyklarna är lastade. Sedan avger ju
ett fordon alltid lite dunster so inte är så kul att bo och sova i. Rejäl dragbil krävs ju också, ekipaget blir långt.
Om jag förstod rätt vill du ju bo lite längre tid ibland, då tror jag inte att sådana här vagnar fungerar. Hur är det med toa, vattentank, gråvattentank
pentry och ev. dusch?
Vi är två stycken och behöver endast två sovplatser.
Vatten och gråvatten har jag tänkt ordna så att det finns extra tankar att fylla och tömma om det blir ett släp.
Förmodligen så kommer jag även att behöva jämna ut vikten beroende på vad man har med sig från gång till gång.
Jag skall besöka handlare och se om det går att få provköra för att få en uppfattning.
Hur är möjligheterna att provköra husbilar?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi är två stycken och behöver endast två sovplatser.
Vatten och gråvatten har jag tänkt ordna så att det finns extra tankar att fylla och tömma om det blir ett släp.
Förmodligen så kommer jag även att behöva jämna ut vikten beroende på vad man har med sig från gång till gång.
Jag skall besöka handlare och se om det går att få provköra för att få en uppfattning.
Hur är möjligheterna att provköra husbilar?
Vad jag förstod vill du ju bo lite längre ibland, då duger det ju t.ex. inte med dunkar inne eller sådant i något av släpen du visade.
Boutrymme är ju inte bara sovplatser, det är sittplatser och pentry, helst någon form av toa, tänk också på att det regnar ibland,
då måste man ha någonstans att vara som är lite trevligt. Jag skulle tro att ett bra ekipage vore en husbil 6-7m och ett släp för MC och gummibåt.
Då har man separerat ett trevligt boende från "leksakerna", och kan lämna släpet hemma eller på ställplatsen ibland.
Det tycker vi fungerar riktigt bra, vår bil är 6,65x 2,26m och knappt 3m hög. släpet runt 4m.
 
Senast ändrad:

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Vad jag förstod vill du ju bo lite längre ibland, då duger det ju t.ex. inte med dunkar inne eller sådant i något av släpen du visade.
Boutrymme är ju inte bara sovplatser, det är sittplatser och pentry, helst någon form av toa, tänk också på att det regnar ibland,
då måste man ha någonstans att vara som är lite trevligt. Jag skulle tro att ett bra ekipage vore en husbil 6-7m och ett släp för MC och gummibåt.
Då har man separerat ett trevligt boende från "leksakerna", och kan lämna släpet hemma eller på ställplatsen ibland.
Det tycker vi fungerar riktigt bra, vår bil är 6,65x 2,26m och knappt 3m hög. släpet runt 4m.
Ja det år också ett alternativ.

Jag har ingen erfarenhet från husbil eller husvagn.
Jag har erfarenhet från bobåt. idag har vi 330 liter vatten och 119 liter septitank.

Med detta klarar vi oss i 7-10 dagar i naturhamnar.
Jag tänker att de borde räcka för husvagn och husbil också.
Eller gör det inte det?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det år också ett alternativ.

Jag har ingen erfarenhet från husbil eller husvagn.
Jag har erfarenhet från bobåt. idag har vi 330 liter vatten och 119 liter septitank.

Med detta klarar vi oss i 7-10 dagar i naturhamnar.
Jag tänker att de borde räcka för husvagn och husbil också.
Eller gör det inte det?
Få husbilar har sådana volymer på tankar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det år också ett alternativ.

Jag har ingen erfarenhet från husbil eller husvagn.
Jag har erfarenhet från bobåt. idag har vi 330 liter vatten och 119 liter septitank.

Med detta klarar vi oss i 7-10 dagar i naturhamnar.
Jag tänker att de borde räcka för husvagn och husbil också.
Eller gör det inte det?
Det gör det säkert, men det är 1/2 ton att släpa på och en husbil eller husvagn är inte alls lika okänslig för vikt som en båt oftast är.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag ser inga problem med de tanlvolymer som nämns i inlägg #53.
Det gäller bara att köpa en tillräckligt stor husbil.

Till exempel jag har plats för:
430 liter färskvatten
230 liter gråvatten
170 liter Svart.
Om jag mot förmodan skulle ha alla tankar fyllda samtidigt har jag ändå många hundra kilo lastvikt kvar.
(även med min 1000 kubikare i garaget)
 
Toppen