Sv: Hur lång elkabel bör man ha?
Lyfter denna tråd igen då jag har lite information att visa som kan vara av intresse. Min bedömning är att där är en handfull läsare som förstår detta. Alla ni andra, snälla skriv inget mer i tråden då den är lång nog. Voltimum är ett forum för fackfolk och man måste betala en årsavgift för att kunna läsa och skriva där. Jag hittar ett inlägg där som intresserat mig sedan 1994 och Peter skriver en fråga där 2014, nu 2016 när jag hittat frågan så ställer jag en fråga till i den tråden. Dom som svarar är:
William Persäter har tidigare varit chef på Elsäkerhetsverket och är bland annat mannen bakom Blå Boken. Nu är han föreläsare åt STF Ingenjörsutbildning.
och
Örjan Borgström är utvecklingsansvarig på Elbranschens Utvecklings- och Utbildningscenter, EUU med Elsäkerhet och Teleteknik som specialitet. Han sitter med i SEK:s standardkommitté TK64 och har där varit med att ta fram utgåva 2 av Elinstallationsreglerna.
Bifogar ett Word dokument med konversationen. Den noggranna läsaren ser också att det är samma skrivning för alla länder som är med i IEC.