• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång tid tar det?

F

F.d. 3353

Guest
Hur länge måste man vara i tyskland innan man kan åka hem igen? Här hemma vill ju handlarna alltid ha några dagar på sig för provtryckning, besiktning osv, i alla fall seriösa handlare. Man vill ju gärna se bilen innan man bestämmer sig, så handlaren kan ju inte göra allt i förväg?

/Ulla
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång tid tar det?

Har köpt en hos firma och en privat i tyskland.
Firman såg till att provtryckning och fukttest gjordes på min förfrågan. De faxade upp alla uppgifterna till mig när det var gjort. Handlaren sa att det ska göras i vilket fall som, så att de gjorde det utan att jag bestämt mig var helt ok. Min erfarenhet är att de tyska handlarna är mycket mer serviceminded än de jag råkat ut för i sverige.
Se till att få så mycket info som möjligt om ditt objekt. När du väl står där nere känns det väldigt hårt att åka hem utan bil. Pruta bör med göras hemifrån, svårt förhandlingsläge när handlaren vet att man åkt 100+mil enkel resa.

Nuvarande bil köptes privat, men var så ny att det inte var så mycket som behövde kollas.
Båda bilarna har stämt väl överens med beskrivningarna jag fått tillsänd mig. Vet inte om det är jag som haft tur eller tyskarna är ärligare? Vad vet jag..

Båda gångerna har jag åkt hem med husbilarna samma dag som jag kommit till handlaren, så för min del har hela proceduren gått på 4-6 timmar.
Något att tänka på är att många "zulassungstelle" (skyltkontor) har lustiga öppettider, stänger kl 12 vissa dagar.:(
 
Senast ändrad:
Toppen