• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång husbil kan man ha utan att det blir problem

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Hej,
Jag håller på att titta på husbil och vill ha en med stort lastutrymme bak.

Jag ser att vissa bygger om stora och långa bussar.
Kommer dessa in på olika camping?

Hur lång husbil kan man ha utan att det blir problem på camping och vägar?
Annat att tänka på?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,
Jag håller på att titta på husbil och vill ha en med stort lastutrymme bak.

Jag ser att vissa bygger om stora och långa bussar.
Kommer dessa in på olika camping?

Hur lång husbil kan man ha utan att det blir problem på camping och vägar?
Annat att tänka på?
Beror på vart du skall åka, men runt i Europa skulle jag välja max 7,5 m och höjd under 3 m,detta med tanke på vägavgifter
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det beror helt och hållet på vilken typ av camping du vill kunna besöka, och på en del campingar beror det på vilken typ av plats du vill kunna välja. Hela skalan finns. Min bild är att begränsningarna blir fler när man kommer söderöver. Jag minns en jättefin camping i Italien där bilar över 6,9 meter (inkl dragkrok) inte släpptes in och vår dåvarande 6,5 meters bil var för stor för platserna med bäst läge. En stor buss skulle inte ens lyckats ta sig fram till entrén. Och en del andra campingar i olika länder där storbilarna kom in men fick stå på sk*ttråkiga platser direkt vid infarten. Men de var kanske nöjda ändå, de hade ju gott om plats inne.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som antytts ovan, det beror helt på var du tänkt åka.

Jag har inga problem att hitta plats för vår 10 m bil.
Detta beror i mycket stor utsträckning på att jag inte kör söder om Sverige.

Även i Norden beror det på var du vill vara med husbilen.
Jag tänker inte tanken en gång (ok nu gjorde jag det) att frikampa inne i Stockholm exempelvis.

Hur lång husbil kan man ha utan att det blir problem på camping och vägar?
Berätta gärna var du vill vara med husbilen så kan du bättre råd.

Enligt min erfarenhet, när det kommer till besvärligheter med storlek, är höjden (i mitt fall 3,6m) mer problematiskt än längden på 10m.
Vikten på 10 ton (max) är inget problem för mig.

Man kan också tänka, har en leveranslastbil till affären kunna köra här, ja då är det upp till körskicklighet och mod.
 

Husbileller

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
Som antytts ovan, det beror helt på var du tänkt åka.

Jag har inga problem att hitta plats för vår 10 m bil.
Detta beror i mycket stor utsträckning på att jag inte kör söder om Sverige.

Även i Norden beror det på var du vill vara med husbilen.
Jag tänker inte tanken en gång (ok nu gjorde jag det) att frikampa inne i Stockholm exempelvis.


Berätta gärna var du vill vara med husbilen så kan du bättre råd.

Enligt min erfarenhet, när det kommer till besvärligheter med storlek, är höjden (i mitt fall 3,6m) mer problematiskt än längden på 10m.
Vikten på 10 ton (max) är inget problem för mig.

Man kan också tänka, har en leveranslastbil till affären kunna köra här, ja då är det upp till körskicklighet och mod.
Jag vill kunna ha med mig våra motorcyklar, cyklar och gummibåt mm. Jag tror inte vi kommer mys-campa på campingplatserna men det får vi se. Jag har inget emot fricamping men vill att det skall vara säkert (rån, stölder etc).
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag kollad lite snabbt och fattade inget egentligen av din fråga. Jag har kört tunga fordon i yrkestrafik sedan 1983.

Ta den körkortsklass som ditt fordon behöver. Klarar du inte att köra fordonet så kanske du ska och fundera över ditt fordonsval.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag är helt ny på detta. Kan du berätta lite om avgifter och varför dessa mått är bra att hålla sig under?
Vissa motorvägar i Europa mäter höjd på bilen,över 3m blir betydlgt dyrare,liksom om bilen har tandemaxel.
Ska du köra i Sverige brukar inte längden vara ett problem,men längre söderut blir det ofta trångt på campingar/ställplatser.
Fricamping är inte tillåten i många länder.När det gäller lastvikt måste du väga bilen lita inte på säljarens uppgifter, över 3.5 ton gäller att ha rätt körkort, C1 kort kanske krävs.
Vart tänker du resa med din bil ?är frågan du bör svara på först
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vill kunna ha med mig våra motorcyklar, cyklar och gummibåt mm. Jag tror inte vi kommer mys-campa på campingplatserna men det får vi se. Jag har inget emot fricamping men vill att det skall vara säkert (rån, stölder etc).

Dej är ju mycket tunga grejor som du vill ha med dej, om du inte vill köra med släp bör du nog rikta in dej på bilar som har ett par tons lastvikt,
troligtvis med dubbehjul bak och bakhjulsdrift. Vikten är också en faktor, alla platser tål inte bilar på 10ton och uppåt.
Sedan gäller det naturligtvis att storleken gör att det blir svårare att komma fram, att det sedan påstås att så inte är fallet, beror på att man från början väljer bort platser där man vet att man inte får plats. Bilar blir varken lägre, smalare eller kortare av att man är skicklig på att köra.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag vill kunna ha med mig våra motorcyklar, cyklar och gummibåt mm. Jag tror inte vi kommer mys-campa på campingplatserna men det får vi se. Jag har inget emot fricamping men vill att det skall vara säkert (rån, stölder etc).
Ja visst, men VAR tänker du dig att göra detta?

Är det Sverige, Norge Finland?
 

Tommytwist

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
39448
Medlemskap
2025
Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter men antar att du inte har någon vana av större fordon.
Så mitt råd är att köp ett fordon som du kan hantera även om du innehar behörighet för större fordon.
Man lär sig krypa innan man börjar gå är något att ha i åtanke.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.844
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om kraven är motorcyklar och gummibåt utan släp efter är du garanterat uppe i över 5 ton, över 8 meter och över 3 meters höjd.
Låt dig inte skrämmas , att köra eller att lära sig köra är inga problem om man är normalbegåvad. Väg att komma fram finns också.

På många campingar hamnar man på dom "stora" platserna som kan ligga lite off. Vissa mindre campingar söderut kanske inte har några alls men det finns garanterat andra i hyffsad närhet som har.
Man får bara stryka dom små lite mysigare platserna, småparkeringarna o.s.v. från listan.

Kolla runt på lite campingar på nätet efter vad dom har för storlek på platser att boka så ser du möjligheterna.
 

Klaus & Loui

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Hej,
Jag håller på att titta på husbil och vill ha en med stort lastutrymme bak.

Jag ser att vissa bygger om stora och långa bussar.
Kommer dessa in på olika camping?

Hur lång husbil kan man ha utan att det blir problem på camping och vägar?
Annat att tänka på?
Har hittills inte haft några problem att hitta camping, ställplats, fricampa i Sverige eller övriga Europa. Carthago chic 51 e- line. Haft den här sedan 2012
 
Toppen