• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge ska ett bodelsbatteri hålla spänning utan belastning?

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Gotland
Jag har ett ca. 2 år gammalt bodelsbatteri som jag tror börjar sjunga på sista versen. Det håller inte spänning ordentligt och vi har vid flera tillfällen stått med urladdat batteri trots sparsam elförbrukning. Det är ett 120 Ah SMF-batteri från Biltema (Fritidsbatteri SMF, 12 V, 120 Ah). Sparsamt använt och underhållsladdat under vinterförvaringen (husbilen har stått inkopplad till 230V).

I ett försök att felsöka kopplade jag bort batteriet från alla förbrukare och laddade i ca. ett dygn med en separat batteriladdare. Kopplade ur batteriladdaren och mätte spänningen till 13.34 V vilket ju får anses bra. Dock! Två dagar senare när batteriet bara hars tått utan något inkopplat har spänningen fallit till 12.91 V. Två dagar efter det har spänningen fallit till 12.17 V vilket ju börjar bli i minsta laget, speciellt med tanke på att ingen har belastat batteriet under tiden.

Är detta ett tecken på att batteriet är kasst och inte håller spänning som det ska? Bör jag reklamera (det är fortfarande garanti på batteriet)?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Inga batterier tål att vara helt urladdade ett flertal gånger, bly-syra batterier ger upp efter några gånger, kan även gälla litium-batterier.
Vid längre stillestånd kan man ladda upp batterierna och koppla bort jordanslutningen, men laddnivån bör kollas då å då.
En underhållsladdare eller timer på 230V om batterierna sitter kvar i bilen.
Gammaldags blysyra-laddare som inte har elektronisk styrning måste kopplas bort när batteriet är fulladdat, annars så kokar den sönder batteriet.
 
Toppen