JANKRO
HBK Hedersmedlem
Sv: Hur länge lever en husbil?
Jag har faktiskt hört flera husbilsförsäljare säga detta. Men, men, man får se.
------------------------------------------------------------------------------------
M.v.h. JANKRO.
Hej Jankro, jag delar din uppfattning att reservdelar för någon tusenlapp och några timmars arbete inte är något problem. Om man använder sin husbil så lär man komma till en punkt där det inte längre är ekonomiskt försvarbart att hålla liv i bilen. Det är denna punkt som jag söker svaret på.
--- Hej igen , jag förstår din brytpunkt, men jag tycker lite som så, att om man stoppar in tusenlappen med förstånd och i tid samt kanske på ett jobbigt ställe. Mitt inne i växellådan eller motorn om man måste, samt lagar och underhåller det mesta så fort man märker att något strular så är det väldigt, väldigt långt till dödförklaring.
----------------------------------------------------------------------------------
Transportbilar, som husbilar är basserade på, bör gå att plocka ut mer mil av, men förr eller senare blir även dom slitna. De flesta husbilar släpar runt på en massa vikt som frestar på fjädring och drivlina. Jag kan intyga att det inte är gratis när det är dags att byta ut mycket på en gång. Alla förbättringar som man har gjort på bilen gör det svårare att inte fortsätta hålla liv i den, men förr eller senare kommer man till en gräns när det är bättre att byta bil än att fortsätta hålla liv i den.
---Som transportbil brukar nog vägmätaren hamna på runt +50.000 mil innan det är dags för vila. Men det är väl lite som när man ser en annons på en f.d. Taxi-bil. "Mätarställning 39.000 mil i bra skick". Bilar som går hela tiden och alltid är varma klarar helt klart höga mätarställningar innan de tar slut.
Husbilar går väl för det mesta lite halvlångt vid varje varmkörning så de borde kunna prestera rätt många mil. Men som sagt, de släpar hela tiden på bilens maxvikt som sliter en hel del.
---Jag vidhåller nog igen att om man stoppar in tusenlappen på rätt ställe i tid, så hamnar man sällan i situationen att det är dags att byta mycket på en gång till katastrofpris.
---------------------------------------------------------------------------------
Du är inte ensam om att vilja lära känna din husbil mekaniskt och elektriskt. Det är skönt att kunna sin bil och ha en hyfsad verktygsuppsättning med sig under långfärder. När det gäller större jobb och jobb som kräver specialvertyg blir man dock hänvisad till verkstäder.
---Envis som jag är så räckte inte mina verktyg till en gång i Tyskland. Jag gick in på en verkstad och fick låna deras verktyg under några timmar. De ville inte ha betalt, så jag stoppade några hundra i deras kaffekassa i stället.
Men visst kan det braka till så något är bortom räddning. Alternativet att få bilen hemtransporterad i stället för lagad finns ju också om kostnaden verkar braka iväg till fantasisummor.
-----------------------------------------------------------------------------------
Det går naturligvis att hitta bra begagnade bilar. Personligen har jag aldrig köpt en ny bil eftersom jag tycker att värdeminskningen är för stor de första åren. Det är tur att inte alla tänker lika för då skulle det inte finnas några begagnade bilar att köpa.
---Samma här, jag är nog för snål (eller ekonomisk --- eller fattig ) för att lägga pengarna på nya bilar. En stor husbil förlorar ju kanske 200.000 i värde första veckan.
-----------------------------------------------------------------------------------
Du sätter fingret på en intressant fråga; om det kommer att finnas ett överutbud av äldre husbilar om 10-15 år. Priset styrs som bekant av tillgång och efterfrågan och för att hålla priset uppe måste det tillkomma fler husbilsägare än dem som avvecklar sitt husbilsinnehav.
Jag har faktiskt hört flera husbilsförsäljare säga detta. Men, men, man får se.
------------------------------------------------------------------------------------
M.v.h. JANKRO.