• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge håller däcken?

F

F.d. 25291

Guest
Här finns det troligtvis lika många åsikter som medlemmar, men det kanske finns någon som VET.

På vår bil sitter "Goodyear Cargo Ultra Grip", alltså ett odubbat vinterdäck.
Det är från samma år som bilen (-09), bilen hade gått 3500 mil när vi köpte den våren -11.
Nu har bilen passerat 8000 mil och däcksmönstret ser ut att vara nere på 5 - 6 mm, vilket gör att dom inte är godkända som vinterdäck längre, men sommartid kanske dom håller en sommar till??
Har dessa däcken suttit på hela tiden, vilket vi inte vet, tycker vi att dom hängt med många mil.

Någon vinterkörning med en framhjulsdriven, baktung, och otymplig husbil lär det inte bli, så vad skall vi byta till?
Är rena sommardäck bekvämare, hållbarare, tystare och säkrare??

Som sagt, tycka och tro om detta kan jag själv, men många av er har ju stor erfarenhet om olika däck, och dessutom kanske varit i samma situation.

lailaouno


Frågeställningen blev kanske lite luddig, så jag skall försöka förklara mej.

Är 8000 mil en normal livslängd på en två-axlig 4-tonnare??
Håller vinterdäck bättre/sämre än rena sommardäck??
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Hur länge håller däcken?

Hej...

Det finns nog ingen som kan bedöma huruvida däcken är OK utan att se dom. Åldern, 4-5 år, är i sig inte avskräckande. Låt en vulkverkstad titta på dom så får du ett sakkunnigt svar.

/ TommyQ
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur länge håller däcken?

Ett sommardäck är optimerat för bruk på barmark, regnväder, solheta vägar. Ett vinterdäck har en mjukare gummiblandning för bra egenskaper i kyla. Ett så kallat mud and snow kan användas både vinter och sommar, men är sämre än sommardäck på sommaren och sämre än vinterdäck på vintern. Ska man inte använda bilen vintertid finns ingen anledning att välja annat än sommardäck.
Ove.G
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge håller däcken?

Av det som verkar troligt på nätet är att ett däck som är "nytt" inte får vara mer än sex år sedan produktion. Och i drift inte äldre än 10år.

Beroende på var man skall ha däcket och hur man kör så skulle jag köra nya däck på MC medans på husbilen inte lika viktigt. Allt kan hända, men mest troliga problemen är sprickor och pys-läckage.

Läs mer på länkarna som jag bifogar här.
Car Bibles : The Wheel and Tyre Bible Page 1 of 4
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=138

MvH

Freddy
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Hur länge håller däcken?

Hur länge vi skall åka på dessa däcken får vi se till våren, men mina frågor kvarstår.
Håller rena sommardäck längre än vinterdäck vid körning vår - sommar - höst, och är 8000 mil "normal" livslängd?

lailaouno
 
Senast redigerad av en moderator:

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge håller däcken?

Personligen tror jag att däcken var bytta strax innan ni tog över bilen. Vår förra bil hade gått ca 5000 mil när vi köpte den o där hade däcken byts ut. Vi bytte återigen däcken vid 8500 mil. Det var en 3,5 tonnare jag pratar om.
Bengt
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Hur länge håller däcken?

Personligen tror jag att däcken var bytta strax innan ni tog över bilen. Vår förra bil hade gått ca 5000 mil när vi köpte den o där hade däcken byts ut. Vi bytte återigen däcken vid 8500 mil. Det var en 3,5 tonnare jag pratar om.
Bengt

Det tolkar jag som att dina däck inte var riktigt nya när ni tog över bilen, och att det gick åt två uppsättningar fram till 8500 mil.

Däcken på vår bil var inte nya när vi köpte bilen, men låt oss tro att dom gått 500 mil.
Det + att vi kört närmare 5000 mil, ger det en riktig bild av livslängden på vinterdäck, alltså en bit över 5000 mil?

lailaouno
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge håller däcken?

Det tolkar jag som att dina däck inte var riktigt nya när ni tog över bilen, och att det gick åt två uppsättningar fram till 8500 mil.

Däcken på vår bil var inte nya när vi köpte bilen, men låt oss tro att dom gått 500 mil.
Det + att vi kört närmare 5000 mil, ger det en riktig bild av livslängden på vinterdäck, alltså en bit över 5000 mil?

lailaouno

Kanske du ska ta mitt inlägg med en nypa salt!? Det enda jag vet med säkerhet är att första ägaren hade skaffat alluminiumfäljar efter att bilen var ny, och jag tog då för givet att de bytt däck vid det tillfället. Visserligen var reservdäcket av samma sort som de på bilen, men det kan det ju vara oavsett om nya däck hade införskaffats.
Om de ej varit bytta så tycker jag det är märkligt att däcken skulle ha klarat 8500 mil och ändå var de inte blankslitna när jag bytte.
Bengt
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Hur länge håller däcken?

Vi har Husbil från 08 3500 kg och jag gick till en däckfirma för att skifta bak till fram och vise versa, dom var fult lagliga gått 6000 mil. Men firman sade att man skall inte köra mer än 5 år med däcken på en husbil, kan det vara rätt eller är det ett försälnings knep?
Mvh Frank
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge håller däcken?

Hur länge vi skall åka på dessa däcken får vi se till våren, men mina frågor kvarstår.
Håller rena sommardäck längre än vinterdäck vid körning vår - sommar - höst, och är 8000 mil "normal" livslängd?

lailaouno

Däckslitaget beror på många faktorer, vinterdäck är generellt sett i varierande grad mjukare än ett sommardäck och ett mjukare däck slits mer när temperaturen stiger.

När vi kommer till sommardäck så är det även där många faktorer som påverkar slitaget.
Tll att börja med så är det kvalitetsskillnader på själva rågummit och även de komponenter som blandas i detta vid tillverkningen.
Även sommardäck varierar i hårdhet/mjukhet, där det generellt kan sägas att ett mjukare däck ger bättre grepp men slits hårdare då temperaturen stiger i det snabbare.
Andra faktorer som påverkar är fordontes vikt, hjulets omkrets, däckets mönstertäthet och naturligtvis lufttrycket i däcken.

Det som sliter mest på däcken är värmeutvecklingen och när fordonets vikt ökar så ökar också värmutveclingen, ett hjul med mindre omkrets ökar ochså värmeutvecklingen och ett lägre lufttryck ökar också värmen. Ett däck med glest mönster slits också snabbare men det är en fördel vid regn.

Ett långlivat däck bör ha relativt hård gummiblandning och ganska tätt mönster samt köras med högt lufttryck.
Ett däck med många lager kan köras med betydligt högre luftryck, de rullar då lättare, minskar bränsleförbrukningen samt håller betydligt längre.

Det är fullt möjligt att köra 8000 mil på en omgång däck även om det är ganska få på marknaden som klarar det.

Kör Du enbart från vår till höst skulle jag tveklöst rekommendera sommardäck. Tänk bara på att det finns sommardäck som har mjukare gummi än en del vinterdäck. Dessa ger bra grepp men slits snabbt ut.

För den som kör året runt finns det däck som är acceptabla för året runt bruk, lite beroende på var man mest kör.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge håller däcken?

Vi har Husbil från 08 3500 kg och jag gick till en däckfirma för att skifta bak till fram och vise versa, dom var fult lagliga gått 6000 mil. Men firman sade att man skall inte köra mer än 5 år med däcken på en husbil, kan det vara rätt eller är det ett försälnings knep?
Mvh Frank

Det är försäljningsknep
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Hur länge håller däcken?

Som svar på Svens inlägg så tror jag inte att det är "nordisk" gummiblandning i mina vinterdäck för dom satt på redan från Tyskland.
Eftersom däcken är lika gamla som bilen, så är ju möjligheten stor att dom vart med rätt länge, och kanske inte hade hållit lika bra med mjukare (nordisk) gummiblandning.
Fram resp. bakdäck är nästan identiskt slitna, och då väger den 1000 kg mer på bakaxeln.

uno
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge håller däcken?

Det är försäljningsknep

Det håller jag inte riktigt med om, t.ex. TüV i Tyskland klagar på däck äldre än 6 år på husbilar. Har man sedan varit med om en däcksexplosion p.g.a. gamla däck så tänker man sig för. Husbilsdäck körs ju ständigt med full belastning, dessutom är de ju fullt belastade även när bilen är parkerad. :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur länge håller däcken?

Det håller jag inte riktigt med om, t.ex. TüV i Tyskland klagar på däck äldre än 6 år på husbilar. Har man sedan varit med om en däcksexplosion p.g.a. gamla däck så tänker man sig för. Husbilsdäck körs ju ständigt med full belastning, dessutom är de ju fullt belastade även när bilen är parkerad. :)

Nog inte många husbilschafförer som kör med "full belastning" på däcken förmodar jag.
Full belastning förutsätter väl att däckens lastindex och max tillåten hastighet användes för att ligga på "gränsen".
Misstänker även att däckslitaget ökar med kvadraten på hastigheten, så även här är det föraren som är en avgörande faktor.:rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur länge håller däcken?

Jag misstänker nog att väldigt många husbilar med enkelhjul bak, framförallt de med 15" hjul kör på gränsen eller över lastindex. Värsta exemplen är nog halvintegrerade med långt överhäng och stort garage, där är det nog väldigt ofta kritiskt med belastningen. Sedan är ju husbilar rejält lastade även när de inte används, i motsats till personbilar eller lätta lastbilar.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur länge håller däcken?

Precis som herr Montreal skriver har vi det:oops:
3850 i totalvikt och vi ligger alltid på runt 3500 i totalvikt när vi är ute.
15 tum med 4,5 fram och 5 kg bak i tryck.

Bilen har gått 2500 mil och går kanske 500 mil till och sen måste framdäcken bytas. Absolut jämnt slitage så detta är ju då normalt för biltypen.

Däcken blir bra varma när man åker, säkert över 50grader på sommaren.
Jag tänker jäklar i min låda inte köra ner några däck mot ett par m.m utan byter i god tid.

Däck är i mina ögon skitviktigt.
 
Toppen