• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kommunicerar vi på forumet ?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Något som också är mycket vanligt och har tilltagit är att frågorna är väldigt ofullständiga, t.ex.
Min husbil startar inte..?
Min panna startar inte..?
mitt kylskåp startar inte..?
Vid fråga om man har kollat i bruksanvisningen kommer normalt inget svar.
På fråga vilken husbil, kan svaret t.ex. bli Hymer, ingen uppgift om årsmodell chassie, eller motor, hur skall någon kunna svara då?
Vilken panna? svar Truma i bästa fall.
Vilket kylskåp? Dometic.
Ingen typ, år eller något mera.
Man har alltså inte alls försökt att sätta sig in i vilka uppgifter som behövs för att andra skall kunna ge ett svar som fungerar, och väntar sig ändå ett svar, förmodligen av ren bekvämlighet.
Detta genererar ju massor av motfrågor som först måste tröskas igenom innan någon kan börja bearbeta problemet, kanske inte så underligt
att många av de som kan tröttnar, och antingen struntar i att svara eller ger ett lite "bitskt" svar..?
Hur det än är, ett forum är ju inte någon slags kundtjänst med anställd personal som är skyldig att svara på allting inom en viss tid, utan
en plats för diskussioner kring ett ämne som förhoppningsvis medlemmarna är roade av. Forum betyder inte wikipedia, utan betydelsen är
snarare "Att Diskutera" d.v.s. tvåvägskommunikation, där alla bör försöka dra sitt strå till stacken efter förmåga och inte bara kräva av några relativt få!

Det kanske skall vara så här framöver inom Hbk's forum att frågeställaren själv skall komma med svaret på sin fråga........
För då slipper ju ni andra irritera er på frågeställningen...:eek:

Och sen måste nog frågeställaren framöver ta mer hänsyn till er som irriterar sig på en fråga, så vi inte retar upp er med våra frågor....
Och inte förrän då blir nog hbk en bra förening.......
för dem åtminstone... :swoon:

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Svenska språket är svårt med väldigt många ord jämfört med många andra språk. Mångar ord betyder nästan samma sak som ett annat men med en nyansskillnad; andra ord kan vara mera distinkta.

Jag försöker se och tolka andemeningen i ett inlägg utan att se mig blind på det exakta ordvalet. Sedan finns det förvisso inlägg där ordvalet är viktigt, t.ex. då vi kommer in på lagar m.m.

Livet blir så mycket enklare då.

Nejdå..Svenska är på inget sätt varken svårare eller lättare eller mera komplicerat än de flesta andra europeiska språk. De flesta europeiska språk är släkt med varandra. Dock inte alla ! Ordförrådet i svenska är inte större än i jämförbara språk. Dessutom är det ofta väldigt svårt att klart ange exakt antal ord i ett språk. Det beror på hur man räknar och språkets grammatik. Vad är ett ord?
T ex engelska räknas ofta som ett språk med ovanligt många ord. Googla!
Alla språk har sina saker som anses svåra... i svenska är t ex prepositioner extremt krångligt... för den som ska lära sig....Ps att lära sig ett annat språk blir lättare eller svårare beroende på vilket/ vilka språk man redan kan. Hur nära släkt dessa är med varandra.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ibland kanske detta ordspråk skulle kunna gälla(?)

Det finns ett ordspråk som lyder: ”Som man frågar, får man svar”. Med ordspråket avses närmast att du ska göra mot andra som du vill att de ska göra mot dig, dvs. att om du är snäll mot andra, kommer de att vara snälla mot dig.

Många frågor känns som en upprepning, en enkel sökning i forumet ger ofta ett bra svar, en del frågor hamnar "under markisen" där tycker jag det ok att tycka och uttrycka känslor, blir mer en diskussion där, jag känner igen mej själv då man rätt ofta upprepar samma svar, har inget bra svar varför jag gör det, kanske man ska sluta med det ifall man blivit en dryg gubbe :rolleyes:

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Under min yrkesverksamma tid så ingick det nästan alltid i mina olika roller att ge olika former av stöd till mina kollegor. Jag har alltid haft detta kinesiska ordspråk som mitt rättesnöre 給人一條魚,他一天就飽了。授之以漁,終生有食 , eftersom det bygger självkänsla och verklig kunskap
Min åsikt är att alla, som svarar på olika frågor här på forumet inte ska ge ett direkt svar utan istället ska peka ut var frågeställaren själv kan finna svaret. Flera svarare gör på det viset men på ett lite burdust sätt, som lätt kan uppfattas som högfärdigt/avsnäsande/oförskämt.

Svaret "läs i instruktionsboken" tycker jag är ett utmärkt svar, under förutsättning att den som svarar vet att det som frågaren undrar över står där. Tyvärr besvarar andra på forumet ibland ett sådant svar med att det är oförskämt, vilket det inte alls är, om svaret finns i instruktionsboken.

Innan någon ställer frågan vad 給人一條魚,他一天就飽了。授之以漁,終生有食 betyder, så ska jag peka med hela handen och svara Google Översätt, https://translate.google.se/ Resten får ni klara själva!

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Under min yrkesverksamma tid så ingick det nästan alltid i mina olika roller att ge olika former av stöd till mina kollegor. Jag har alltid haft detta kinesiska ordspråk som mitt rättesnöre 給人一條魚,他一天就飽了。授之以漁,終生有食 , eftersom det bygger självkänsla och verklig kunskap
Min åsikt är att alla, som svarar på olika frågor här på forumet inte ska ge ett direkt svar utan istället ska peka ut var frågeställaren själv kan finna svaret. Flera svarare gör på det viset men på ett lite burdust sätt, som lätt kan uppfattas som högfärdigt/avsnäsande/oförskämt.

Svaret "läs i instruktionsboken" tycker jag är ett utmärkt svar, under förutsättning att den som svarar vet att det som frågaren undrar över står där. Tyvärr besvarar andra på forumet ibland ett sådant svar med att det är oförskämt, vilket det inte alls är, om svaret finns i instruktionsboken.

Innan någon ställer frågan vad 給人一條魚,他一天就飽了。授之以漁,終生有食 betyder, så ska jag peka med hela handen och svara Google Översätt, https://translate.google.se/ Resten får ni klara själva!
Det var nog det flummigaste svar jag har läst här i denna tråd. Dessutom så leder denna länk inte till något alls. I alla fall inte på min dator eller mobil. Men jag har ju inte någon alls koppling till någon kinesiskt alls.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det var nog det flummigaste svar jag har läst här i denna tråd. Dessutom så leder denna länk inte till något alls. I alla fall inte på min dator eller mobil. Men jag har ju inte någon alls koppling till någon kinesiskt alls.

Fast kanske inte så dumt? Det löser kanske grundproblemet... i den här tråden? Alla svar på frågor ges i fortsättningen på kinesiska... så får folk jobba lite själva också... så blir det mera rättvist. På kinesiska finns det nog inga tecken för att vara oförskämd... ja o så kan man ju hänvisa till den kinesiska instruktionsboken.... mycket är ju ändå tillverkat där... Jomen varför inte?

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
De kinesiska tecknen betyder
”Ge en man en fisk så blir han mätt för en dag. Lär honom att fiska så får han mat för livet”

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Då kontrar jag med Markus 6: 39-44

Hjälp en man med att koppla in ett Lithiumbatteri så blir han lycklig en dag.
Lär en man att själv bygga och koppla in ett Lithiumbatteri så blir han lycklig och upptagen resten av livet.
Fel Toyota!
Du ska bara hänvisa till Markus 6: 39-44, så får vi själva leta fram svaret där och slås med förundran över att man hade Lithiumbatterier redan på den tiden. Det kanske till och med fanns en föregångare till Northvolt där lärjungarna jobbade?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jaha? Och vad läste och lärde du av Markus 6 : 39-44 ?
Det går att läsa på svenska sedan nästan 500 år tillbaka.
Jomen det gjorde jag... hänvisade!
Men läste du? Nej.

Ps fast det står inget om batterier i Markus 6.... var får du det ifrån?
Jag bara hänvisade dit....enligt din metod!
Ps jag är lite skeptisk till din metod! ! !

Senast ändrad:

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Fel Toyota!
Du ska bara hänvisa till Markus 6: 39-44, så får vi själva leta fram svaret där och slås med förundran över att man hade Lithiumbatterier redan på den tiden. Det kanske till och med fanns en föregångare till Northvolt där lärjungarna jobbade?
På den tiden användes fossila bränslen som utvanns på Oljeberget.............onödigt och ovidkommande men kunde inte låta bli. Må jag slås med blindhet och gräshoppssvärmar.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Trådskaparens inlägg får mig att tänka på vistexten

Alla är vi barn i början
Alla har vi varit små
Och vi är tvungna att lära oss att krypa
Innan vi kan börja gå
…….

Förhoppningsvis kommer några av ”nybörjarna” som ställer ”dumma/okunniga” frågor att lära sig så mycket att de ger tillbaka i form av tips och råd på forumet.

Men för att det skall fungera krävs att de lite mer erfarna husbilsägarna delar med sig av sina kunskaper.
”Tålamod är en dygd” sägs det och visst innebär det att svara på ofullständiga frågor för att till slut få en nöjd frågeställare.

Sen är det väl så att ”kunden alltid har rätt”. Om medlemmar tycker att de blivit ojust behandlade så är det faktiskt så, oavsett vad jag själv tycker.

Även jag noterar att vissa frågor dyker upp gång, på gång, på gång …….. Visst kan det bero på lathet hos frågeställaren, men det kan också bero på okunskap att hantera ett forum med dess många funktioner. Alla är inte heller lika kunniga att söka information på ”nätet”.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Jaha? Och vad läste och lärde du av Markus 6 : 39-44 ?
Det går att läsa på svenska sedan nästan 500 år tillbaka.
Jomen det gjorde jag... hänvisade!
Men läste du? Nej.

Ps fast det står inget om batterier i Markus 6.... var får du det ifrån?
Jag bara hänvisade dit....enligt din metod!
Ps jag är lite skeptisk till din metod! ! !
Det är klart att jag läste. Jag följer alltid länkar för att se vad det verkligen står och för att andra ska göra det också, så avslöjar jag aldrig vad som står dit länken pekar.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Nejdå..Svenska är på inget sätt varken svårare eller lättare eller mera komplicerat än de flesta andra europeiska språk. De flesta europeiska språk är släkt med varandra. Dock inte alla ! Ordförrådet i svenska är inte större än i jämförbara språk.
Jag lägger mig direkt. Det enda stöd för mina påståenden jag kan ge är: vad man alltid hört samt tjockleken på de lexikon jag har i bokhyllan.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Jag lägger mig direkt. Det enda stöd för mina påståenden jag kan ge är: vad man alltid hört samt tjockleken på de lexikon jag har i bokhyllan.
Du kan inte gå efter tjockleken på dina lexikon. Vissa språk har längre ord än vad vi har. Finskan är ett sådant språk. Jag minns att min kollega, som skrev instruktionsböcker för industriturbiner, fick använda en skrivmaskin med mindre storlek på bokstäverna, för att den skulle få plats bland de förtryckta bilderna.
Ja, det här var på forntiden innan ordbehandlare och smådatorer fanns.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Egentligen handlar tråden om att man kan bli otrevligt bemött.
...........................
Men har delvis kantrat över på en fråga som handlat om att ett fåtal " experter" får för mycket att göra.
( Ja och så lite kinesiska visdomsord och lite Jesus) .
Alla möjliga tekniska saker som kan gå sönder och krångla på en husbil. Ibland allmänna frågor och ibland väldigt begränsade till just en speciell bil och årsmodell. Det kan också vara saker i bodelen som krånglar.
Värme, kylskåp, fönster och takluckor.
Tätning och fuktproblem och fuktkontroller. Gasanläggning ljus och laddning. Batterier batterier och åter igen batterier. Jag nämner inte ens..de allra modernaste batterierna inklusive alla små elgrejer Bluetooth kabelanslutningar som behövs i mängder. Däck.
Ja det finns många funderingar kring tekniska saker...
Men nu lämnar vi det tekniska. Frågor kring ställplatser camping...fricampa parkering skatt försäkring kostnader för service och reparation...ja mycket kring kostnader... o väldigt mycket kring...att det ska va billigt... o billig bensin och disel och olja o reservdelar.
Olika sevärdheter och intressanta stopp.
Frågor kring resväg...i Sverige Norge Tyskland ofta ner mot Spanien inte så ofta östra Europa o ner mot Grekland...( finns något undantag)... Kroatien vanligt.. Frågor om Bizzar...ganska ofta Österrike. Frågor om mobil abonnemang. Täckning router.
Maträtter för husbil, kanske inte jättevanlig. Layouter i husbil. Backspeglar backkamera GPS... tips på gott vin ....
Ja inte helt lätt att knappa in på en liten mobil.
Det jag vill komma fram till är att jag tror inte att det finns någon enskild " expert " som är expert inom alla områden! Här behövs nog experter inom olika områden.
En ny medlem kan ju kanske haft båt eller husvagn i många många år... har kanske åkt till Polen många gånger? Och kan ha mycket kunskap med sig.
Så jag tror att man måste vidga expert begreppet.... allt med husbil kanske inte handlar om batterier och krånglande kylskåp. Håll ämnesområden så breda som möjligt.
Oj jag glömde nog dieselvärmare! Toaletter..

Senast ändrad:

stenö

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2025
Efter över 60 år med båt, några år medhusvagn gick vi för 11 år sedan över till husbil.
Läste, och fann, många goda råd i Husbilsklubben inför köpet, läste utan att vara medlem.
Tyckte inte om tonen i många av svaren, men blev ändå medlem.
Har under åren hittat mycket, bra att veta. Tack alla som skriver.
Har jag blivit van vid tonen? Har tonen blivit bättre?
Sålde bilen i fjol, men är fortfarande medlem.

Toppen