• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur komma åt att vaxa överhänget ovanpå förarhytten?

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Hur komma åt att vaxa överhänget ovanpå förarhytten?

Det går bra att stå i skopan på en hjullastare.
Antagligen helt ointrsant för 99% av klubbmedlemarna.
bosse b

Bilagor

• plöjnings VM 003.jpg
    plöjnings VM 003.jpg
    2,9 MB · Visningar: 8

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

En lastpall på gafflarna till en truck går också, antagligen något vanligare att man kan komma åt? :msn_smiley:

F

F.d. 50069

Guest

Det går bra att stå i skopan på en hjullastare.
Antagligen helt ointrsant för 99% av klubbmedlemarna.
bosse b

Fasiken vilket fint skick ni har på allt:msn_laugh:, Tom Frontlastarn ser ju 100a ut!

Ni fick inte fart på Alpine´n igår, eller? Farbror G sa att ni trodde det var tokhårda racestift och att ni skulle försöka skaffa lite mjukare.

Ha det gött, tills vi hörs!

Anders

F

F.d. 5333

Guest

Hur stor kraft klarar sargen tror du? Jag frågar, därför att jag tycker
det är en bra lösning du kom med och för att jag inte haft en tanke
på den lösningen innan....men håller sargen för 90 kg?

/Mariarne

Väger 110, håller för mig!

F

F.d. 53012

Guest

Fungerar mycket bra Wibestege eller pall är facknamnet räcker långt upp och resten tar man från taket. Höjd 3,13 på min bil inga problem. Finns med 4 eller 5 steg har 4 och det räcker när man ställer den framför bilen och kan sträcka sig en bra bit över alkovtaket. Är själv 1.88 som givetvis hjälper till en del, bra att ha vid klippning av häckar också och är extremt stadig.

Senast redigerad av en moderator:

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Fungerar mycket bra Wibestege eller pall är facknamnet räcker långt upp och resten tar man från taket. Höjd 3,13 på min bil inga problem. Finns med 4 eller 5 steg har 4 och det räcker när man ställer den framför bilen och kan sträcka sig en bra bit över alkovtaket. Är själv 1.88 som givetvis hjälper till en del, bra att ha vid klippning av häckar också och är extremt stadig.

Olika bilmodeller ger naturligtvis olika förutsättningar och i mitt fall är det så att det inte går att nå hela snedtaket vare sig uppifrån det plana taket eller från en (trapp)stege, med mindre än att den är skapt så att jag hamnar ovanför motorhuven. Bygga en ställning över huven är ju ett av alternativen som jag tänkt på och där har det kommit några förslag, tack för dem. Traktor eller gaffeltruck har jag tyvärr inte...

Varianten med en sudd på ett förlängningsskaft är lik den jag använt tidigare men jag upplevde då att det var svårt att få tillräckligt tryck på det hela för att poleringen skulle 'ta' ordentligt. Man kommer för mycket från sidan och skulle behöva en annan angreppsvinkel så att det går att trycka på mer.

Det har inte kommit någon kommentar på idén med att sätta förlängningsskaft på en polermaskin ännu, är det någon som en välgrundad åsikt om det är något som kan fungera i praktiken?

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Trycket är inget problem om man använder Diamantvax, man smörjer på och sedan är det bara att damma av, ett bra alternativ med Diamantvaxet är att låta en omgång ligga kvar då fastnat inte insekter och annat.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nesten alle polermaskiner er for to-hånds bruk, og det vil fjerne muligheten for å bruke lange skaft. Jula sin er i praksis en liten vinkelsliper med polerhette og må som regel trykkes riktig hardt til på fremre håndtak og betjenes på bakre (variabel hastighet) som også hindrer rotasjon av maskinen.

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022

Mitt garage är utrustat med ett platt svagt sluttande tak. När jag vaxar den övre fronten på min helintegrerade bil kör jag in bilen så långt det går i garageöppningen och sedan ligger jag på knä vid takkanten och putsar enkelt hela området. Snabbt och utan stegar.

Staffan

Köpte min första husbil förra året och hade precis detta problemet. Kom också på precis samma idé som ovan, men eftersom jag inte kört så mycket med bilen bad jag frun stå inne i garaget och se att jag inte körde emot något. Det gick bra att köra in fronten. Döm dock av fruns förvåning när det inte fanns tillräckligt med spelrum för henne att ta sig ut sedan... :msn_laugh:

För husfridens skulle ska jag prova med bockar och en planka till våren...

Toppen