• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur komma åt att vaxa överhänget ovanpå förarhytten?

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Nu är det snart dax att polera och vaxa husbilen inför sommarsäsongen. Speciellt taköverhänget ovanför förarhytten (halvintegrerad bil) behöver en uppfräschning. Men hur gör man bäst detta? Det går inte att komma åt hela ytan ståendes på trappstege bredvid bilen, och man når heller inte ordentligt uppifrån takets horisontella del. Alternativ 1: ordna en arbetsplattform att stå på ovanför motorhuven. Alternativ 2: något långskaftat redskap så att jag når hela ytan uppifrån taket eller från sidorna.

För alternativ 2 funderar jag på att sätta en polerdyna på ett vanligt teleskopskaft men är tveksam till om det går att åstadkomma tillräckligt mycket tryckkraft mot ytan för att det skall bli en effektiv polering. Eller att skaffa en polermaskin och montera förlängningsskaft på den. Då skulle nog maskinens egen tyngd ge det nödvändiga trycket, men kanske blir den för svår att hålla styr på och 'löper amok'.

Tacksam för tips!

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Sv: Hur komma åt att vaxa överhänget ovanpå förarhytten?

Jag har svårt att komma åt den platsen också, speciellt vid tvätt. En byggnadsställning verkar lite väl häftigt.

Kanske två ordentliga stegar med en rejäl planka mellan?

Stegen nedan vore ju perfekt om den hade varit längre. Den är ca 3,3m och uppdelat på 4 segment så blir den ju inte högre än ca 0,8 m i det visade läget. Kanske man skulle föreslå tillverkaren att det finns användning för en högre?

Bilagor

• 340066d-jpg.jpg
    340066d-jpg.jpg
    5,8 KB · Visningar: 1.793
F

F.d. 5333

Guest

Beroende på hur stor Bulb Du har, så är ett sätt att komma åt på mitten detta.
Öppna huven ställ upp den i öppet läge. Ställ Dig på sargen ovanför fronten, kliv inte på själva motorn då kan något gå sönder.
Då når Du en stor del av Bulben beroende på vilken räckvidd Du har på armarna

F

F.d. 53149

Guest

Beroende på hur stor Bulb Du har, så är ett sätt att komma åt på mitten detta.
Öppna huven ställ upp den i öppet läge. Ställ Dig på sargen ovanför fronten, kliv inte på själva motorn då kan något gå sönder.
Då når Du en stor del av Bulben beroende på vilken räckvidd Du har på armarna

Hur stor kraft klarar sargen tror du? Jag frågar, därför att jag tycker
det är en bra lösning du kom med och för att jag inte haft en tanke
på den lösningen innan....men håller sargen för 90 kg?

/Mariarne

B

bentor

Guest

Jag tar den långa stegen och trär på rörisolering av polyetenskumplast (Bbiltema) och lutar den sedan mot bulben. Lutningen blir stor men man når överallt.

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Jag gjorde en tillfällig ställning vid änden på uthuset med plankor som gick prcis över motorhuven vid vindrutan. Nådde att vaxa nästan hela bulben. Resten tog jag uppifrån biltaket.

F

F.d. 5095

Guest

Hur stor kraft klarar sargen tror du? Jag frågar, därför att jag tycker
det är en bra lösning du kom med och för att jag inte haft en tanke
på den lösningen innan....men håller sargen för 90 kg?

/Mariarne

Skulle inte rekommendera det, har haft isär hela fronten på min Fiat och det var inga kraftiga fästen där.

/Lasse

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Är det en god idé att vaxa plastytorna? Har läst att de lätt svartnar senare. Kanske det hänger på typen av vax?

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Är det en god idé att vaxa plastytorna? Har läst att de lätt svartnar senare. Kanske det hänger på typen av vax?

Det är inget jag hört talas om eller märkte av när jag hade plastbåt. Iallafall på vår bil är ytorna ganska likartade de som båtar har.

mvh
Mats

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Stegen som visas på bild i inlägg 2 där kan man köpa till iläggsplåtar till de flesta fabrikat så man kan gå på hela ytan, dock med begränsad höjd. Om man har den bästa stegen på marknaden så finns det ett tillbehör G som viasas här Waku Orginal Teleskopstegar Beroende på vilken stege man har så är det inget problem med höjden.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Fast det blir rätt dyrt med 2 stegar + teleskopisk plattform.
Får kolla Blocket efter en begagnad skylift :msn_embarrassed:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Nä nä, var har du nu fått det ifrån. Har man den bästa stegen på marknaden så behöver man endast en för just detta ändamål. Har du nu inte råd att köpa den teleskopiska plattformen kan du göra som du kan se på bilden här i : Teleskopisk stege Waku - Den stora skillnaden bland de ledande | furu
Summarum, en riktig stege behövs och den har du resten av ditt liv till många olika uppdrag.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

En bock på var sida och mellan dem 2 st 2"x 8" plank
Bockarna snickrar du lätt ihop av 2" x 4" virke
Är gjort på c:a 3 timmar.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Mitt garage är utrustat med ett platt svagt sluttande tak. När jag vaxar den övre fronten på min helintegrerade bil kör jag in bilen så långt det går i garageöppningen och sedan ligger jag på knä vid takkanten och putsar enkelt hela området. Snabbt och utan stegar.

Staffan

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

kan du inte prova öppna huven och försöka stå där

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Jag åker till jobbet och lånar en eltruck samt trär på en sj pall på tvären så den inte kan vippa sen är det bara att ta fram en stege och sätta igång.

F

F.d. 50069

Guest

kan du inte prova öppna huven och försöka stå där

När huven är uppe så når man inget, tyvärr! Iaf inte på de nyare halvintregerade med Fiat-chassie.

Om man kunde konstruera nån ställning att hänga på balken framför motorn och sedan stänga huven????

Fast då blir det väl en massa märken och repor...:msn_weird: . Jag har en ställning som jag har köpt på Biltema som jag brukar använda i trädgården. Funkar hyfsat vid nämda arbeten på husbilen. Jättebra vid taktvätt på densamma ihop med en långborste.
Jag har satt dit en planka högt upp på ställningen för att nå bättre, men det hjälper inte vid vaxning tyvärr. Man når inte ändå:msn_embarrassed:

Arbetsstege med plattform - Biltema

Anders

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag gjorde det smidigt och lämnade bort bilen på en DiTec behandling och man ser hur bra det pärlar sig och jag kanske inbillar mej men flugorna lossande lätt i somras .

Annars bör det ju gå med om man hade 2st biltema stegar på vardera sida av bilen och en rejäl planka mellan dom .

Toppen