• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kan man spela in telefonsamtal?

F

F.d. 5322

Guest
Finns det något hyfsat enkelt/ billigt sätt att spela in telefonsamtal?
Man brukar kunna se mobiler inkopplade till en dator, i div TV-program så det borde vara tekniskt möjligt. Eller?

Frågan aktualiserades för drygt ett halvår sedan, när vårt f.d. företag hamnade i klorna på högst oseriösa företag och inkassobyrå.
Damen jag pratade med på inkassoföretaget, hade en väldigt kaxig ton, ända tills jag upplyste henne om att samtalet spelades in.
Allt hon sa efter det var: "ok" som svar på allt jag sa :D
Har inte hört ett ljud efter detta men det kunde vara kul att inte bara skjuta med lösa skott. :cool:

//Lg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

På Nokiatelefoner fungerar Ultimate Voice Recorder helt automatiskt.

Appen finns också till Android men jag har inte provat om den startar vid samtal.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

Det finns en mängd Voice Recorders till iOS men jag har inte hittat någon som startar automatiskt när det ringer.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

Även gamla mobiler från hedenhös-tiden dvs min telefon har oftast en menyvalsfunktion för att spela in samtalet.
Kör man som vi på jobbet med IP telefoni via SIP och asterisk växel så ligger funktionen i växeln. där slår jag på bärbara *1 för att starta inspelningen och på kontorstelefonerna trycker jag på record.
Vi spelar in alla samtal där någon ringer och försöker påstå något.
Om de senare påstår att vi accepterat något telefonköp kan vi svara med en inspelning av samtalet.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

Det gör mig inget om jag måste starta den manuellt, Anders. Går det bara att lösa överhuvudtaget, så är jag mer än nöjd.

//Lg
 

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

På grund av lagstiftning i USA finns ingen möjlighet att spela in pågående samtal i en iPhone. Det finns lösningar men de bygger på att samtalen kopplas vidare och spelas in på en extern server (mot avgift) och som sedan kan hämtas därifrån.

/BJ
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

Prova med iTalk och samtalet i högtalarläge. Manuell start av iTalk fordras.

mzl.kpmjxfwy.320x480-75.jpg


PS! Tyvärr så bröts inspelningen när samtalet kopplades!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

På Iphone så måste man ha motpartens tillstånd vad jag har läst mej till .

Med eller utan motpartens tillstånd så verkar det omöjligt att få till det. Mikrofonen tycks bryta inspelningen när samtalet kopplas.

Också i Android är det stora problem med inspelning av samtal. Några appar funkar med vissa telefoner, andra inte. Det var bättre på Nokia Symbians tid!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

Får inte heller iTalk att fungera som tänkt. Synd för det blir riktigt bra ljud annars.
Får väl ta en runda till Clas Olsson.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

För Android finns en gratis app som heter Call recorder LITE.
Där kan man ju prova om det funkar, med reklam och max 45 s samtalstid.

Tycker man då den är användbar kan man köpa PRO versionen för en dryg 10:a
och slippa reklam och obegränsad samtalstid.
Alla samtal spelas då automatiskt in på minneskortet.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

Enklast är nog "gammal teknik"!
En spole, som sugs fast på luren, som kopplas till en kassetbandspelare.

Kräver dock att man har en särskild varning i telefonkatalogen.
folk blir så konstigt "av-svalkade" när man nämner att man har laglig rätt att spela i pågående samtal.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

Enklast är nog "gammal teknik"!

Gammal teknik var nog bra när det begav sig. Idag borde det vara lika lätt att spela in ett samtal som det är att slå numret. Det funkade helt automatiskt på min Nokialur för några år sedan men sedan amerikanarna kom med i bilden med iPhone och Android blir det helt plötsligt nästan omöjligt pga amerikansk lagstiftning. Synd att inte finnarna fortfarande är med och bestämmer.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

Enklast är nog "gammal teknik"!
En spole, som sugs fast på luren, som kopplas till en kassetbandspelare.

Kräver dock att man har en särskild varning i telefonkatalogen.
folk blir så konstigt "av-svalkade" när man nämner att man har laglig rätt att spela i pågående samtal.

I Sverige är det lagligt att spela in samtal där minst en av samtalsparterna är medvetna om att samtalet spelas in. Man behöver således inte upplysa den man pratar med att samtalet spelas in eftersom man själv, som delar i samtalet, är medveten om att det spelas in. Det är dock olagligt att spla in samtal där inte någon av samtalsparterna är medvetna om att samtalet spelas. Detta är "Buggning".

Vissa kan tycka att det är oetiskt att spela in samtal utan all samtalparters har vetskap därom, men detta kan vara enda sättet att bevisa maktmissbruk, etc.
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Hur kan man spela in telefonsamtal?

Hej
Jag har också retat mig på att det numera är knepigt att spela in telefonsamtal, iallafall men min Iphone.
Jag har f n löst det så att jag spelar in samtalet på min Macbookpro, alltså laptopdatorn. Jag trycker igång högtalaren på fånen och lägger den vid datorn. Samtalet spelas in med bra kvalitet.
Jag använder en programsnutt som heter Recordpad för smidig inspelning och åtkomst av det inspelade.
Nackdelen är förstås att jag måste sitta intill macen, men det gör jag ju oftast när jag gör telefonintervjuer eller har andra viktiga samtal som kanske behöver dokumenteras.
Hälsningar
Anders Witt
 
Toppen