• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kallt är normalt i frysen ?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hej!

Vi har en Dometic RLM 8555 med 190 liters kylskåp och frys, Vi har mestadels kört på gasol men frysen visar väldigt ojämn temperatur mellan -2 grader till -16 som bäst. Under våra 2 semesterveckor har det skapats väldigt mycket frost på fryslammellerna så igår blev det en rejäl avfrostning och då var det ca 20-30 mm is på lammelerna, därav den dåliga kylningen. upplever att det tar väldigt lång tid innan frysen blir kall men det kanske inte är meningen att man ska ha glass i frysen ? Hur upplever ni era frysar ?


//Jonas & Cina
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Hej.
Har också ett liknande/samma kylskåp, modell RM 8555 kylen fungerar bra håller oftast +2 till +5.
Däremot frysfacket varierar mellan -5 till -14 grader, har nu stått still i 2 månader, provat med gas och el ingen skillnad har även en stor fläkt som kyler baksidan inget hjälper.
Har letat efter ett konpressorskåp men inte hittat något med rätta måtten.
Bosse
 
F

F.d. 55379

Guest
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Hej
Vi har ett liknande problem med det kylskåpet, det blev bättre när vi tryckte in knappen som lyser rött som jag trodde var avfrostning men den var till för att motverka kondens runt frysen.
Vi fick kasta all glassen så vi använder frysen till varor som inte är så känsliga,
skall låta en sakkunnig titta på skåpet när vi kommer hem för vi har inte haft något problem innan. Vi tog med oss isglasen hem från vårt besök på ishotellet förra året och de var helt intakta när vi kom hem
MVH
Inger och Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Blir det is på rammen så tetter ikke døren helt, det kan da fort bli varmere.
Varmen i dørrammen motvirker dette, men er utstyrt med en bryter så skåpet ikke skal trekke for mye 12V. Fryseren i vårt skåp holder normalt -10 til -15, noe mindre kaldt i dørhyllen.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Har monterat en stor fläkt på insidan av gallret till kylen, Kjell&company har mycket tysta fläktar, de finns från 120mm till 230mm jag satte dit den största 230mm, limmade fast den på insidan av gallret.
Det blev inte mycket kallare i frysfacket men jag har nu sänkt från effektläge 4 ner till 2 och det är +2 i kylen och - 14 i frysfacket.
Fläkten är nästan helt ljudlös, hörs bara om jag sätter örat mot gallret.
Bosse
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Eftersom temperaturgivaren sitter i kylskåpsdelen är det den temperaturen man kan reglera, ju varmare det är runt skåpet ju kallare blir frysen eftersom kylen då måste gå mer för att hålla kylskåpet kallt. Är det mycket kallt runt kylskåpet blir alltså frysen påverkad negativt.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Det här förstår jag inte, måste läsa på.
Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Det som Curt sikkert viser til er at om det er kaldt i bilen så blir det varmere i frysen grunnet mindre behov for kjøling av kjøleskapet. Fläkten på baksiden derimot hjelper kjølingen til å fungere mer effektivt og reduserer energiforbruket på kjølingen. Den negative virkningen ser en best i biler hvor aircon går på fullt så omgivelsen for den kalde delen av skapet er nesten nede på termostat temperatur - med svært dårlig effekt på frysen som resultat.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Har monterat en stor fläkt på insidan av gallret till kylen, Kjell&company har mycket tysta fläktar, de finns från 120mm till 230mm jag satte dit den största 230mm, limmade fast den på insidan av gallret.
Det blev inte mycket kallare i frysfacket men jag har nu sänkt från effektläge 4 ner till 2 och det är +2 i kylen och - 14 i frysfacket.
Fläkten är nästan helt ljudlös, hörs bara om jag sätter örat mot gallret.
Bosse

Suger du ut luften eller blåser in och sitter fläckten nedre eller övre kaller?
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Fläkten sitter i överkant på gallret, jag satte den där för då blåser den nästan rätt på de varma rören. Den suger in luft genom gallret.
Fläkten är något vinklad så den blåser lite uppåt
Har inget övre galler har utsläpp på taket.
Går förvånandsvärt tyst fasten den sitter stumt i gallret, öppnar man kylskåpsdörren och nästan stoppar in huvedet hör ett svagt susande.

Bosse
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Men stor isbildning beror väl på att skåpet används mycket , dörren öppnas och kanske stängs , den nya luften skall ,temperatur sänkas , torkas , då hamnar luftfukten på kylelementet och is bildas , så säger frugan , och hon har ju alltid rätt eller.....
Lasse......:)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Kontrollera att tätningen runt kyldörren sluter tätt när dörren är låst och säkrad med låsbeslaget. Då jag skulle hämta vår bil hos säljaren i våras upptäckte jag vid kontroll att när kylskåpsdörren var säkrad med låsbeslaget så var det nästan 5 m/m öppning till tätningen i hela underdelen av dörren samt nästan hela sidan (ej gångjärnsidan). Det var en aning mindre öppning i dörrens överdel, man kan säga att här var endast "kontakt" utan intryckning. Om man stängde dörren så att den blev godtagbart tät runt om, så passade inte låsbeslaget och dörren gick inte att säkra. Dörren kan vara skev eller skåpet skevt monterat, samtidigt som tätningen har förlorat möjligheten att "flexa"/expandera.
Jaq löste problemet med att varsamt rikta dörren (med hand och knä), motionera tätningen ( dra ut till fullt expanderat läge ett antal gånger), samt att jag modifierade låsbeslaget så att dörren gick att säkra i ett läge med bra tätning. Detta fungerar nu utan problem.
:):)
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Hej och tack för alla råd och tips.
Efter avfrostning håller frysen ca -12 grader men man.ser tydligt att det bildas en.del.frost överst på lamellerna och lite i taket på frysen. Tror också att kylen läcker lite ibland då.den nedre låsningen på dörren , den lilla plastklacken var trasig när vi köpte bilen i maj och har inte fått någon ny i posten av återförsäljaren ännu. Kanske kan den vara en del av problemen, då inte dörren fixeras ordentligt nertill då ?
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Hur kallt är normalt i frysen ?

Hej

Normal tempertatur i frysdelen i ditt skåp bör vara 15 - 20 minus grader under förutsättning att kylet har en normal belastning. Vid liten belastning i kylet blir frysen varmare. Skåpet MÅSTE stå plant max 3 graders lutning för att man skall få full kyleffekt. Termometern som man mäter med skall ligga emellan varorna detta för att mäta varans temperatur, får ej vara fritt i luften.
Se bifogad instruktion för kontroll.
Electrolux Service kan hjälpa dig med garantiservice och reservdelar.
 

Bilagor

  • Lathund kylapparat Dometic kylskåp0001.pdf
    312,8 KB · Visningar: 86
Toppen