• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur kör vi?

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Hur kör vi?

Svar till Alve. Motorväg är ingen huvudled! Ömsesidig väjningsplikt.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Den som kör in är dock den som "byter körfält". Streckad linje finns också.
:confused:

F

F.d. 2621

Guest

Först ett gott råd till Krinil: nej, Krister, det går inte att komma dragande med en massa fakta och tro, att man ska bli respekterad - rätta in dig i main stream!

Sen detta med hur du kör och körkortsbeteckningar å sån´t- jag kör nog OK så det räcker ett tag till, men mitt problem är min lata fru! Hon är en jätteduktig bilförare, och när vi är ute och åker med personbil så är det hon som kör till 90 %, och tack och lov för det! Men husbilen vägrar hon att köra. Jaja, heter det när jag målar upp diverse situationer, då det kan bli nödvändigt att hon kör, det är klart att jag kör då, det kan väl inte vara så svårt att köra den där bussen!

Känns situationen igen???

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Passar på att ta upp ett beteende som är lite hit o dit:

Då jag skall köra ut på en motorväg är jag helt inställd på att anpassa min hastighet till trafiken på motorvägen innan jag kör över streckade linjen. Alla har inte den inställningen utan kräver tydligen att motorvägstrafikanterna skall anpassa sig. Självklart hjälper man till då någon får problem att komma ut, men:

Det är väl så att den som skall ut på motorvägen har en absolut väjningsplikt?
:confused:

I Tyskland så är detta underbart för kommer jag och kör på en påfart och skall ut på motorvägen så flyttas bilarna omgående 1 snäpp ut åt vänsterr och skulle det komma en bil i högfart i ytterfilen så bromsar denne bara in utan en massa blinkade och tutande .

Detta borde fungera bättre i Sverige .

Kör man ut på en motorväg så bör trafiken som är på motorvägen släppa in trafiken från på farten , hur svårt kan det vara ?

solve

HBK Medlem
Kommun
Norberg
HBK-Nr
2318
Medlemskap
2025

Har jobbat som ambulanssjukvårdare 41 år och sett många skräckexempel på att husbilsförare inte har någon som helst koll på bakomvarande trafik. Hur kör vi ?????

T

Teddi

Guest

ja har kört trailer-långtradare i 23 år,de viktiga va ju som de är än idag att hålla koll på trafiken framför i första hand, de flesta olyckor har ju med avståndet att göra, sen att de finns ett par backspeglar e ju ingen nackdel, så har ja förflyttat mej utan någon som helst inblandning i nån olycka, idag med husbil på samma sätt,,så-kör-jag!!

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Håller med min kollega solve att yrkesförarna har betydligt bättre koll i sina speglar. I övrigt tror jag att det är som i dom flesta fall samma problem som detta med spillvattnet, en fråga om ATTITYD. Läste att den största irritationsfaktorn i trafiken är att vi INTE använder blinkers. Alla är ju faktiskt upplysta att man skall använda dessa men detta skiter man totalt i för det kan ju underlätta för andra trafikanter. Enligt uppgifter använder 55% INTE blinkers.
Önskar er alla en trevlig valborg. Häggen i Umeå

Toppen