• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur kör vi?

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Har varit många trådar här på forumet angående behörigheten på våra körkort, men hur upplever just DU din kompetens att framföra din husbil?? Är B-tillhörighet tillräckligt att framföra din husbil, och skulle den räcka till för att köra en stor turistdubbeldäckare som är omtypad till att få köras med ditt B-kort?? Upplever någon att det känns osäkert att ge sig ut i trafiken med husbilen? Handen på hjärtat nu!! Hoppas detta blir en lika intresant tråd som den om spillvattnet! Häggen i Umeå

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hur kör vi?

Nu vet jag ju inte om tråden om spillvatten var så intressant?
Dock räcker min förmåga till för att köra husbil/PB2 upp till 4000 kg. Däröver tror jag jag avstår, inte så mycket pga vikt som att de då börjar bli stora/otympliga.

Senast ändrad:

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Har abcde behörighet och kör då och då i jobbet en tung lastbil (styckegods)
har inga problem att framföra min husbil

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Har varit många trådar här på forumet angående behörigheten på våra körkort, men hur upplever just DU din kompetens att framföra din husbil?? Är B-tillhörighet tillräckligt att framföra din husbil, och skulle den räcka till för att köra en stor turistdubbeldäckare som är omtypad till att få köras med ditt B-kort?? Upplever någon att det känns osäkert att ge sig ut i trafiken med husbilen? Handen på hjärtat nu!! Hoppas detta blir en lika intresant tråd som den om spillvattnet! Häggen i Umeå

Vilken behörighet som står tryckt på körkortet har ingen betydelse för att köra husbil,det beror mera på erfarenhet.
Mvh Frank

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ens begränsning märker man när något händer ;) har A BE C sen att jag har detta säger ju inget om den praktiska erfarenheten dom senaste åren .

Det finns även dom som har B kort och kör bil som man kanske skulle ifrågasätta deras kunskap , jag har dock inga problem för det är ju lätt att slå sig för bröstet och säga JA KAN , men vad säger dom andra ....

staffanulla

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2025

ja , hade en stor bil med husvagn, den var 100 kg för tung = 3600 kg, så det var att ta e-kort.
nu kör jag en husbil på 5000kg med b-kort, säger att skrivbordsprodukter av manchettkillar ger inga vibbar, har 46 skadefria år i trafik så nåt borde man ha lärt sig ,,,eller? :wink:

F

F.d. 3088

Guest

Tanken föll, kan eller vill man avgöra det själv?? Om så är fallet kan man ju avinstallera halva transportstyrelsen.:D Utbildning vad gäller körning med tungt fordon är nog bra när man ser hur det ser ut i trafiken. Ny husbil, ingen erfarenhet, kör som en personbil mm.

Gurra

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag gillar Gurras osminkade syn på tillvaron. Både här och i gråvattentråden. Min egen åsikt behåller jag för mig själv. Tror inte omvärlden pallar mer av mina åsikter f n! :)

Krister N

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, själv har jag A, B, C, men det säger ju inte mycket om vad man klarar av.
Jag tror att en hel del av förmågan med att klara av större fordon beror på om man blir nervös, hispig och genomsvett när det strular till sig, eller om man kan hålla sig "kall" genom elendet. Det finns ju de som säkert klarar bil med stor husvagn men inte får till det när man har "publik" på en camping eller liknande, och det bara går sämre och sämre för vart försök att backa.
Själv har jag (för det mesta :D) förmågan att ta min egen klantighet med ett garv och inte tappa fattningen.
Fastkilad med husvagn i återvändsgränd i Västerås....Husbil som inte fick plats på bakgata i Vadstena m.m.
Om man kan/törs kliva ut med ett leende och lägga en kommentar om sin egen klantighet när man desperat tittar efter en utväg så brukar det kunna lösa sig.
Jag har också haft turen att trots bortåt 20.000mil på motorcykel bara fått en stukad fot som straff för all dumhet som man ibland blir besatt av när gashandtaget rullar lätt.

Måtte turen, och förmågan att klanta sig med ett leende hålla i sig.

JANKRO.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag tog mitt MC kort(A) vid 16, bil(B) vid 18 och sedan busskort(D) vid 21 för att få köra min gamla kära MB508 som gick som lastbil.
När man tog busskort då så fick man även lastbil(C) och tungt släp(E) till både personbil och buss på köpet, ” helt utan extra kostnad”.

Jag kan alltså idag helt lagligt hoppa in i en fullsatt dubbeldäckare med ett tillkopplat tungt släp och bara köra iväg. Den praktiska erfarenheten av tunga fordon sträcker sig idag till husbilar på upp till ca 5 ton.

Helt idiotiskt och totalt livsfarligt om någon frågar mig. Vi får verkligen hoppas att jag ” tränar lite” innan jag utsätter alla passagerare och medtrafikanter för min troligen livsfarliga framfart.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Körkort: A BE C och kör en 3,5t husbil.
För att alla ska veta vad jag tänker ta mig till i trafiken så följer jag alla trafikregler, ger tecken i god tid och kontrollerar att det jag tänkt göra kan göras utan större risk.
Möjligen ligger jag 1-5 km/h över hastighetsbegränsningarna.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Att ta fram husbilen på våren är lite som att ta ut hojen.
Det tar en stund innan man kommit in i den gentemot personbil annorlunda körsituationen.

Med husbilen är det väl framför allt överhänget och bredden som kan överraska lite, på hojen är det mest det faktum att man plötsligt är osynlig för andra trafikanter det jobbiga.

Men i bägge fallen är en sväng i lugn och ro innan "skarp" körning ingen dum idé!

Bilagor

• mc_20110424.jpg
    mc_20110424.jpg
    99,8 KB · Visningar: 2
F

F.d. 5322

Guest

Hej! Av Lasse och Mia är det Mia här..:)
Här var en mängd "go gubbar" som alla har en massa bokstavskombinationer men jag har bara B. Gör inget och tycker det är roligt och kul att köra bil. Nu så har det ju kommit en ny "pärla" i "stallet" och det första jag fick göra vad att övningsköra med min gubbe. Det gick galant.(fast han är åkrädd) det gäller bara att tänka BIG.
Jag tycker det är så roligt när man möter ekipage med en kvinnlig förare(go girls). Som pendlare(10 mil om dagen) så ser man många skrämmande exempel på både PB och yrkeschafförer som beter sig milt sagt idiotiskt i trafiken. Jag ser den andra sidan också av "myntet" eftersom jag jobbar på Akuten.
Så en liten men naggande välment hälsning till både herrar och fruar. Kör försiktigt och förnuftigt så hoppas jag vi ses "därute" och inte på jobbet.
:yes:

MVH Mia

F

F.d. 16087

Guest

Jag förmodar att de som i sitt yrke och kör dagligen. Med sin erfarenhet bidrar med ett olycksfri körning har den bästa kunskapen.
Än de som vi i den här tråden ger oss ut för att ha.
Min far tog sitt körkort 1932 vilket inkluderade allt vad fordon gäller.
Han sa till oss barn, håll avstånd + din kant så händer inget.
Gissa om han hade rätt.
MVH. Gunnar S

L

linde

Guest

Jag tillhör majoriteten svenskar som tycker de kör bättre än genomsnittet:spinny:

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Vi tog C1 körkort i höstas (får nu köra max 7500 kg) 9 h teori 5 h körlektioner, teori prov + uppkörning. Jag tyckte väl som de flesta att jag är (var) en duktig bilförare. Men oj vad jag bedrog mig, första körlektionen fick jag "skäll" för nästan allting, körde för ryckigt, gruperade för mycke, tittade omkring mig för lite, tittade i bakspegel för lite, bromsade för mycke mm.
I dag handlar körningen om ekonomikörning = förutsendekörning= ex att man tittar på trafikljusen dit långt borta så INTE man behöver stanna vid rött, släpper gasen i rätt tid före en korsning så inte man behöver bromsa mm
Idag är jag en mycke bättre chaufför än vad jag var före jag tog C1, det är stor skillnad att köra personbil än husbil som väger flera gånger mera speciellt på vintern
Ha de paffw

F

F.d. 50195

Guest

Tror att det är gott omdömme och erfarenhet som räknas i trafiken inte hur manga bokstäver som man har på körkortet.
Dåliga och bra förare kan man se både bland vanliga bilförare, som yrkesförare med många bokstäver.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Passar på att ta upp ett beteende som är lite hit o dit:

Då jag skall köra ut på en motorväg är jag helt inställd på att anpassa min hastighet till trafiken på motorvägen innan jag kör över streckade linjen. Alla har inte den inställningen utan kräver tydligen att motorvägstrafikanterna skall anpassa sig. Självklart hjälper man till då någon får problem att komma ut, men:

Det är väl så att den som skall ut på motorvägen har en absolut väjningsplikt?
:confused:

Toppen