• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kör du!!!!

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Hmm Svalt intresse på sista frågan tre inlägg hitills :confused: vet att det finns massvis med åsikter.:)
Svår tråd, rädd att göra bort sig kanske :confused::rolleyes:
Dra igång en debatt nu :D här finns poliser, bussförare lastbilschauförer mm
Vissa av oss kanske får en AHA upplevelse, och får förståelse varför det blev just så då :wink:

Gurra
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Är det ingen mer än jag som retar upp mig på de kartongkranier som ska pressa sig emellan när 2 blir 1 vid 2+1 väg, trots att man kör 110?
Ibland har man hållit i ratten så knogarna vitnat och nästan blundat, sedan överraskad konstaterad att framstötfångaren fortfarade sitter kvar.
/Åke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur kör du!!!!

Det svala intresset beror väl på att dom flesta inte ser något större problem här. Folk som ständigt förargar sig på allting gör det ju även när dom inte kör bil.

Jag har haft körkort i 50 år nu och jag kan intyga att det var mycket tuffare förr när vänsterfilen ex.vis på Autobahn var "fredad" för fartdårarna. Ve den väglus som vågade sig ut i vänsterfilen i 120 - 130 km/tim på den tiden, när Mercorna och BMW-arna m.fl. kom farande i bortåt 200 knyck. Dom ville inte acceptera då att någon var i vägen för dom!

Jag tycker faktiskt att det har blivit mycket lugnare i trafiken dom senaste decennierna, förmodligen beroende på att dom flesta idag ändå inser att samarbete är bättre än ständiga konfrontationer, bättre inte bara för trafikrytmen utan även för hjärtrytmen!

Jag får väl erkänna att jag också en gång i tiden tillhörde fartdårarnas glada gäng. På en tripp från Puttgarden till Basel blev vi bara omkörda en gång och det var av en tjej i en stor Lancia Flaminia (tror jag) som flinade glatt, vinkade och försvann söderut i ett rökmoln!

Jappe (A BE CE DE) Taxidelen försvann för några år sedan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Tanken med frågan var väll igentligen att få personbilisten att förstå varför
Den ena tradaren kör om den andra, Olika last, motorstyrka, backe, växling, ömtåligt gods mm

Det finns gott om kartongkranier:mad:

På tingsrätten i JKPG var igår ett mål där föraren legat för nära framförvarande:swoon:

jappe det är nog som du skriver att det blivit lugnare men det beror nog på att trafiken har blivit tätare, köer, man snålåker (dyrt bränsle)

Gurra A BE CE DE Taxidelen försvann för några år sedan
Bandvagn :D:mcride:
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Måste få lov att sticka ut hakan lite, med risk att få en fet smäll.:D

Har själv suttit bakom ratten på en 22 hjulare, 24 m långtradare.
Men jag försökte anpassa omkörningarna så att man störde trafiken så lite som möjligt.
Exempel: Om mitt ekipage var lättare än framförvarande eller hade mer ork, så körde man om i en uppförbake där den andre saktade in.

Jag kan själv bli ganska irriterad av att sitta i personbilen flera km på motorväg när dom segar om varanda.:mad:

Hi.Life
A BE CE DE
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Särskilt förgrymmad blir man ju när någon kör ut framfö en så man måste bromsa och sedan ,axar så makligt som möjligt,eller ej håller ut på banketten om sådan finns,backspeglar är bland det viktigaste på en bil ,att titta i dom också förståss.Det är ju rätt många som aldrig tittat i dessa,har speglarna fel inställda till o med.Detta med 2+1 vajerväg är också ett fenomen ,att när det drar ihopsej till en fil MÅSTE man om ,om det så är med livet som insats

Bernt
A BE CE
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

2+1 vajerväg är det bästa som uppfunnits. Åtminstone för bilverkstäderna. Ordentliga repor! Totalt förstört från framljus till bakljus.Och som lök på laxen, dyrare försäkring.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

2+1 vajerväg är det bästa som uppfunnits. Slut citat: Ja, de ä tur att man slutat åka MC.
Skulle inte vilja hamna i den Vajervägen. Då får Prästen å göra.
:confused::confused: / Kurt.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

En dum fråga varför hamnar man i vajerräcket :confused:

Mvh Gurra
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Man kan bli påkörd BAKIFRÅN av ett fordon. DÅ KAN MAN HAMNA I VAJERRÄCKET.
T.O.M om man kör MC./ Kurt.

Kanske bara finns dumma svar???:twitcy::twitcy::twitcy:
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Enligt Vägverket har motorcyckelolyckorna minskat i och med införandet av vajerräcken.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Hmm Kurt så sakta kör du väll inte mc, du måste ju ha styrfart :D
hej KuMani Roadracingåkarna kanske har respekt för vaiern och
sänkt hastigheten, det brukar ju gå i över tvåhundra ibland annars:D

Gurra
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Det verkar vara enkelt att hama i vajerräcket för folk håller på med så mycket när man kör bil .

Hade dom inte hamnat i vajerräcket så hade dom antingen frontalkrockat med någon eller kört i diket och detta händer ju dagligen man läser att " Bilen kom av oförklarig anledning över på fel sida" mn tänker då " Bilen " det är ju föraren som inte kan hålla i ratten och ge den rätta utslag ... "

Mitt missöde med vajerräcket kan man läsa om här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t27418/?highlight=r%E4ven
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Till KUMANI: Visst har olyckorna %-tuellt minskat men har Du kollat HUR DOM SER UT efter att ha kört in i Vajerräcken? Jag skulle vilja påstå att dom är inte vackra att se på.
Alltså GôRdöda.

Till Gurra: Nej så sakta kör jag inte men det spelar ingen roll om jag kör i 40 eller 140 så ligger "Älgen" och flåsar i nacken.

MVH Kurt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hur kör du!!!!

Bengt-Åke Linder;

Av dom här som "av okänd anledning kommer över", så krockar 40 % med en lastbil. Detta trots att lastbilar bara är 7 % av fordonsparken.
Är detta verkligen olyckor?
Calle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Det finns nog en del som tyckt att det är ett smärtfritt sätt att sätta punkt. Speciellt för familj och anhöriga.

Sen skall man inte glömma att lastbilarna kanske är 400% längre, 75% bredare och har 67,3 % svårare att väja än en personbil...kanske de åker 123,8 % oftare under nattetid när kanske 66% av dessa olyckor sker. Statistik är kul.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Hur kör du!!!!

kul
körkort?????????
kul va
det var en sida kvar ber om ursäkt
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hur kör du!!!!

Är det ingen mer än jag som retar upp mig på de kartongkranier som ska pressa sig emellan när 2 blir 1 vid 2+1 väg, trots att man kör 110?
Ibland har man hållit i ratten så knogarna vitnat och nästan blundat, sedan överraskad konstaterad att framstötfångaren fortfarade sitter kvar.
/Åke

Det finns många som är bevis för att evolutionen kan gå baklänges....
Calle
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Hur kör du!!!!

Bonath

Du har nog rätt till en del om att allt är inte olyckor vi har på åkeriet haft 2 st sk olyckor där en personbil kommit över på fel sida båda med dödlig utgång för personbilsföraren.Den ena där jag med säkerhet vet var min älsta son som en Lördag förmiddag i Örkeljunga mötte en bil som svängde över ca 50 meter innan mötet och försvann in under lastbilen tog med sig väster framhjul och fastnade halvägs in som tur var annars hade lastbilen gått över på fel sida och med sina 60 ton orsakat en ännu värre olycka.Nu blev det så att lastbilen gick av till höger ut i diket och stannade sonen klarade sig från skador men blev chockad och hade svårt med skulld frågan länge hans tanke var att det var någon som kanske skruvat på stereon eller tappat något på golvet ,kanske en hjärt infrakt,tills polisen ringde och talade om att personen hade sökt hjälp på psyket i Helsingborg på Fredagen för han var självmordsbenägen men inte fått någon hjälp.På lördagen hade han satt sig i sin bil och kört norrut till mitträcket tog slut vilket det då gjorde i Örkeljunga och där tog även hans liv slut. 2 olyckan var utanför Örebro och liknande en personbil som svängde över 25 m innan mötet,där är det troligt att det var en skillsmässa i familjen som var orsaken,chauffören av lastbilen kör inte lastbil mer.han fick ögonkontakt med personbilsföraren strax innan han försvann in under lastbilen ./ Claes
 
Senast ändrad:

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Det finns rätt eller fel och sedan finns det en gråzon. Att ge tecken åt de hållet man skall svänga i en cirklationsplats är aldrig fel. Att inte ge tecken i cirklationsplatsen ja då hamnar man i gråzonen, är det rätt eller fel?

Tecken skall användast vid sväng, start från vägkant, ändring i sidled och vid vändning. Högsta domstolen har tolkat cirklationsområdet som en väg. Det inte Högsta domstolen har tolkat är hur teckengivningen skall vara. Det har endast Vägverket tolkat och Vägverkets tolkning har ifrågasatts av många.

Tecken skall man göra för att visa sin avsikt och det skall vara till ledning för andra.

Mvh/ Jan I:mcride:
 
Toppen