• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

F

F.d. 21686

Guest
Hejsan

Pga separation ska jag bo i min husbil i vinter. Den kommer att stå utanför goda vänners hus i Hälsingland. Husbilen är en Eura Mobil 515 från 1999 med dubbelgolv. Jag har försökt läsa på hur jag bäst håller värmen i husbilen och hur jag hindrar vattnet i vattentanken, ledningarna, varmvattenberedaren och i gråvattentanken från att frysa till is. Jag har inte hittat svaren. Att använda gasolvärme blir väl alldeles för dyrt? Jag har tänkt använda portabla elelement inne i husbilen och kanske någon sorts värmefläkt vid vattentanken. Jag skulle bli oerhört tacksam för info, råd och tips från er här inne. Hur gör jag bäst för att hålla värmen till lägst kostnad? Hur hindrar jag att vattnet fryser till is och att bilens vattensystem skadas?

Med vänlig hälsning,
Amo
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Och då fryser det i hinken, så du måste ha värme i den för att kunna tömma i avsett kärl, som måste vara uppvärmt för att kunna vidarebefordra gråvattnet ut i avloppsledningen som måste ligga frostfritt för att, osv osv. :spinny:
 
F

F.d. 21686

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Och då fryser det i hinken, så du måste ha värme i den för att kunna tömma i avsett kärl, som måste vara uppvärmt för att kunna vidarebefordra gråvattnet ut i avloppsledningen som måste ligga frostfritt för att, osv osv. :spinny:

Ha ha... Det blir väldigt många värmekällor innan gråvattnet hamnar där det ska vara. Jag kommer att hålla mig varm av allt springande och då är ju värmeproblemet löst av sig självt :snowman-1-icon:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.615
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

På 1980-talet (vill jag minnas att det var) fanns på marknaden en dubbelmantlad spillvattenhink med inbyggd el-slinga.

Kanske dags att "återuppfinna"?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Och då fryser det i hinken, så du måste ha värme i den för att kunna tömma i avsett kärl, som måste vara uppvärmt för att kunna vidarebefordra gråvattnet ut i avloppsledningen som måste ligga frostfritt för att, osv osv. :spinny:

Om hinken är konisk är det ingen konst att få ur isklumpen. Sedan behöver men ett golvavlopp i en källare där isen får smälta, ingen lukt från den kalla vätskan. Så gör man i de svenska fjällen vid vintercamping. En lösning som jag inte prövat är att ha en värmekabel runt hinken och någon slags isolering runt hinken.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

HejI Om din Eura ser ut som den vi hade för några år sedan så sitter även kranen för gråvattnet i dubbelgolvet. Då kan du vara lugn för då fryser den inte. Euran var faktiskt en riktigt bra vinterbil, vi hade fullgod värme i den trots ner till 27- grader.
Hälsningar Sanddammaren
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

På 1980-talet (vill jag minnas att det var) fanns på marknaden en dubbelmantlad spillvattenhink med inbyggd el-slinga.

Kanske dags att "återuppfinna"?

De flesta butiker som säljer stalltillbehör har sådana.
I o f s kanske lite större än en vanlig hink men ändå.

OBS, mitt inlägg en bit ovan var inte helt seriöst, ifall någon trodde det.
 
F

F.d. 21686

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

De flesta butiker som säljer stalltillbehör har sådana.
I o f s kanske lite större än en vanlig hink men ändå.

OBS, mitt inlägg en bit ovan var inte helt seriöst, ifall någon trodde det.

Det framgick med tydlighet att det var ett skämt :spinny:
 
F

F.d. 21686

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

HejI Om din Eura ser ut som den vi hade för några år sedan så sitter även kranen för gråvattnet i dubbelgolvet. Då kan du vara lugn för då fryser den inte. Euran var faktiskt en riktigt bra vinterbil, vi hade fullgod värme i den trots ner till 27- grader.
Hälsningar Sanddammaren

Ja, kranen sitter i dubbelgolvet. Vad lättnad att höra att det funkar bra att bo i bilen även vid 27 minusgrader. Jag har aldrig använt husbilen vintertid men jag vet ju att den är isolerad och går att använda året runt. Däremot visste jag inte hur den var vid riktigt låga temperaturer.

Tack!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 21686

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Någon som vet om det går mycket gasol till att ha varmvattnet igång hela tiden om det är ca -20 grader?
 
Toppen