• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur håller ni i ratten?

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Sv: Hur håller ni i ratten?

En luftkudde har en hastighet av 200 km/h.
Det motsvarar en fallhöjd på ca 150 m.
Hur skulle det kännas om man får en telefon/surfplatta/hund mm kommande från himmelen vid en fallhöjd av 150 m när man ligger och solar på stranden?
(Formel mxgxh=v2xm/2 g=9.81,h=fallhöjd, v2=hastighet i kvadrat[m/s], m=massa[kg] v[m/s]=v/3.6[km/h])
//Arne B

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Som trafiklärare lär jag numera eleverna att hålla ratten kvart i tre.
Min åsikt är att man aldrig ska släppa ratten i en krissituation, ratta till the bitter end.

Det är klart att man skall ratta så länge det går, det jag försökt beskriva är hur du gör den sista 100 dels sekunden innan det smäller. Om du tänker dig att du står stilla när en lastbil svänger ut och kör rakt emot dig, du hinner inte flytta bilen. Sitter du kvar med händerna på ratten eller skyddar du ditt ansikte?
Bara den som varit i situationen vet, vet du eller tror du?
Åke

Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Det är klart att man skall ratta så länge det går, det jag försökt beskriva är hur du gör den sista 100 dels sekunden innan det smäller. Om du tänker dig att du står stilla när en lastbil svänger ut och kör rakt emot dig, du hinner inte flytta bilen. Sitter du kvar med händerna på ratten eller skyddar du ditt ansikte?
Jag vet hur jag gjorde.
Åke

Och jag vet att jag gjorde tvärtom...

idemis

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025

Det finns ju också en mängd husbilar utan krockkudde, så de behöver inte tänka på rattfattningen för att undvika explosionen.
Vid en situation så släpper man givetvis inte ratten och går in i fosterställning utan gör allt man kan för att försöka klara sig.
Har kört en del på bana och då håller man tio i två samt sitter mycket nära ratten med kraftigt böjda armar. Detta för att inte behöva ( du hinner inte) ta nytt grepp om ratten i skarpa kurvor eller vid närkontakt med medtävlande. Tacksam att inte hamnat i en situation där krockkudden då löst ut.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det finns inga som helst vetenskapliga belägg för att mitt påstående om att att man alltid skyddar ansiktet innan kollisionen är riktigt. Jag upplevde det så vid det tillfället som jag beskrev i mitt senaste inlägg. Härmed är diskussionen avslutad för min del.
Åke

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Jag har gjort en medveten krock en gång..
Inte hög hastighet,
Typ 60-70km, höll hårt i ratten, svängde in i ett träd, drog huvudet i instrumentpanelen eller rättare sagt ratten, glömde ta på bältet....,, ;)

(Född på landet)

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Nu driver du med oss, annars är du inte född på landet utan snarare bakom flötet.;)

60-70kmh, stor risk att avlida.
Hoppas du slutat med dom dödslekarna.

:)

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Jag var ung...
Född på landet..
Å var helt enkelt tvungen att prova..
Bilen skulle ändå skrotas,

Bulan i pannan är borta sedan länge å så blev jag en erfarenhet rikare

Nu undviker jag både träd och skrotfärdiga bilar...

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Jag var ung...
Född på landet..
Å var helt enkelt tvungen att prova..
Bilen skulle ändå skrotas,

Bulan i pannan är borta sedan länge å så blev jag en erfarenhet rikare

Nu undviker jag både träd och skrotfärdiga bilar...

Nu förstår jag varför du e som du e, även om bulan ä väck.....
Gör inte om'et med husbilen bara.....

Ha de gott, vi hörs
Claes 105

Toppen