• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur håller ni i ratten?

S

Sören-6830

Guest
Läste för en tid sedan om olyckor som utlöst krockkudden och där föraren hållit vänster arm ca kl 1-2, alltså mer eller mindre tvärs över rattcentrum. Det ser man faktiskt ganska ofta, man kan ju också undra hur man klarar att med den ställningen snabbt ratta sig ur en farlig situation.
När krutladdningen utlöst kudden hade kraftiga skador på arm och ansikte orsakats. Armen hade vid smällen med kraft slungats rätt upp i ansiktet och i något fall i det närmaste orsakat dödlig skada.
Kanske något att tänka på?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur håller ni i ratten?

Självklart tio i två.... Med lätt krökta armar för max kontroll, eller är det inte race ställning vi talar om?
Snabbast till bästa platsen!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.798
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Hur håller ni i ratten?

Läste för en tid sedan om olyckor som utlöst krockkudden och där föraren hållit vänster arm ca kl 1-2, alltså mer eller mindre tvärs över rattcentrum. Det ser man faktiskt ganska ofta, man kan ju också undra hur man klarar att med den ställningen snabbt ratta sig ur en farlig situation.
När krutladdningen utlöst kudden hade kraftiga skador på arm och ansikte orsakats. Armen hade vid smällen med kraft slungats rätt upp i ansiktet och i något fall i det närmaste orsakat dödlig skada.
Kanske något att tänka på?

Du skriver "Det ser man faktiskt ganska ofta" Har du mer kontroll på hur andra håller i ratten än du har kontroll på ditt eget körande ???
HaDe Hasse:twitcy:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur håller ni i ratten?

Eftersom jag läst om de ibland allvarliga följderna kan jag inte låta bli att ta en hastig koll ibland.
Det syns rätt bra när vänsterhanden befinner sig högst upp på ratten
(själv har jag alltid hållit i ratten ca tio i två, det fick jag lära mig i 18-årsåldern när jag började tävla, dessutom inga tummar innanför rattkransen).
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Hur håller ni i ratten?

Skulle jag se att nu smäller det så släpper jag nog ratten och håller händerna för ansiktet...


Jag håller väl mellan kvart i 3 och 10 i 2.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Sv: Hur håller ni i ratten?

Vad händer med passageraren som sitter med benen uppe på instrumentbrädan när krockkudden utlöser? fosterställning?!:D
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.143
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hur håller ni i ratten?

När krockkuddarna i ratten började bli vanliga fick jag lära mig att man inte skulle hålla ratten tio i två, utan tjugo i fyra. Numera kör jag alla bilar så. För mig blir det väldigt bekvämt just i husbilen med armstöd på förarstolen. Växlar emellanåt om med att hålla ännu längre ner på ratten.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Hur håller ni i ratten?

Helt rätt!
När krockkuddarna var nya provade en "stolle" att utlösa en rattkudde med en frivillig bakom ratten. Han hade tio i två-fattning på ratten.
När kudden small slog vänsterarmen i sidorutan så klockan gick i kras.
Han hade tämligen ont i armen efteråt.
De första kuddarna hade sömmar utvändigt som orsakade skrapskador på underarmarna. Detta rättades så småningom till genom att använda invändiga sömmar.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur håller ni i ratten?

Känner igen mig i det Bengt-Åke skriver att vid en riktig smäll kommer man släppa ratten och hålla händerna för ansiktet. Jag tror att kroppens skyddsmekanism tar över och man kryper ihop och skyddar ansiktet med händerna vare sig man vill eller inte. Jag känner igen det.
Rattfattning kvart i tre har trafikskolorna lärt ut i 30 år av nämnda skäl.
Åke
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur håller ni i ratten?

Eftersom jag läst om de ibland allvarliga följderna kan jag inte låta bli att ta en hastig koll ibland.
Det syns rätt bra när vänsterhanden befinner sig högst upp på ratten
(själv har jag alltid hållit i ratten ca tio i två, det fick jag lära mig i 18-årsåldern när jag började tävla, dessutom inga tummar innanför rattkransen).

Får nog revidera mig själv. Har precis varit ute och kört och sett att kvart i tre är den aktuella fattningen........det är också den som lärs ut på racerförarkurser nu för tiden.
Det var bla a Volvo som hade sömmarna på utsidan, ändrades efter att en kvinna fått underarmarna "behandlade" vid kuddens explosion.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hur håller ni i ratten?

Så sitter jag aldrig men det är väl som vanligt att man talar i telefon och inte använder snäcka eller annan hansfree enhet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.689
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur håller ni i ratten?

Jag har kört utryckningsfordon i många år. Jag har också varit inblandad i några trafikolyckor. Min erfarenhet är att man inte tar sig för ansiktet utan rattar och jobbar hela tiden för att undvika eller minimera smällen.

Därför tycker jag att Majzzans och andras inlägg om tjugo i fyra är mest relevant. Dessutom är det bekvämast vi långa körsträckor. Köra husbil handlar inte så mycket om att köra med ställ och häva sladd.

:-/<rister
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur håller ni i ratten?

krinil
Jag tror inte du har varit med om någon riktig kollision där du inser att du inte har en chans, då hade du förstått vad jag skrev, det handlade om mina erfarenheter jag förstår att du saknar dom. Jag har varit med om totalhaverier med bil,mc och flygplan i lägen som hade kunnat gå åt helvete men jag överlevde. Fosterställning är vad det handlar om.
Du skriver att Majzzans och andras inlägg om rattfattning tjugo i fyra är den mest relevanta, Vilka andra? Att trafikskolorna i Sverige lär ut en rattfattning på kvart i tre beror inte på någon tillfällighet utan på lång erfarenhet. Att din erfarenhet väger tungt för dig är helt OK. Min erfarenhet är den som gäller för mig.
Åke
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Hur håller ni i ratten?

Åke och Krinil, jag tror ingen kan säga i förväg hur den skulle reagera, det vet vi bara när vi hamnar i situationen. Jag har också varit med om någon smäll som jag inte borde klarat, jag höll i ratten så mycket att ben i händerna gick av... Men det var jag, inte säkert nån annan gör det samma...
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Hur håller ni i ratten?

Jag har varit inblandad i två olyckor som inneburit att airbag lösts ut. Dock aldrig i husbil. Vid ena tillfället var jag vållande då jag körde rakt in i ett träd eftersom jag både pratade i telefon och läste karta samtidigt som jag var väldigt stressad. Det finns ingen ursäkt för mitt beteende vid detta tillfälle men jag slapp åtal för vårdslöshet i trafik trots polisutredning och det är jag glad för.

Vid det andra tillfället körde jag rakt in i ett vildsvin och det gjorde nog mest ont på grisen som dog på plats.

Min slutsats är att jag aldrig har blivit skadad av airbag, inte ens av kollisionerna, men kommit fram till följande slutsats.

Jag är hyfsat lång och sitter hyfsat långt från ratten när jag kör. Armarna är alltid böjda när jag når ratten, oavsett om det är en eller två som håller i den. Eftersom jag i jobbet kör långa sträckor dagligen och dessutom har jobbat som Taxichaufför i korta perioder och då kört ännu längre dagligen så kan jag säga att jag inte har en statisk körställning.

Det jag kan säga är att det är bra att sitta så långt från ratten som möjligt utan att detta påverkar din körning. Vidare tror jag att jag kan säga att det är klokt att hålla händerna långt under den tio i två fattning som jag en gång fick lära mig och framför allt vet jag att det är direkt obegåvat att inte vara fokuserad på att köra bil när man väl gör det. Hur man håller i ratten har nog väldigt lite att göra med hur olyckor kan utvecklas. Har men en tanke om hur eventuell airbag kan utvecklas tror jag dock att det är klokt att göra en analys kring ett eventuellt scenario kring detta. Viktigast är väl ändå att se till att airbag inte behövs överhuvudtaget.

Även innan airbagtiden kolliderade jag vid något tillfälle och jag vågar påstå att jag inte vid något av dessa tillfällen släppt ratten eftersom det är den sista möjligheten för mig att avstyra en olycka. En kapten blir alltid vid sitt roder...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.689
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur håller ni i ratten?

krinil
Jag tror inte du har varit med om någon riktig kollision där du inser att du inte har en chans, då hade du förstått vad jag skrev, det handlade om mina erfarenheter jag förstår att du saknar dom. Jag har varit med om totalhaverier med bil,mc och flygplan i lägen som hade kunnat gå åt helvete men jag överlevde. Fosterställning är vad det handlar om.
Du skriver att Majzzans och andras inlägg om rattfattning tjugo i fyra är den mest relevanta, Vilka andra? Att trafikskolorna i Sverige lär ut en rattfattning på kvart i tre beror inte på någon tillfällighet utan på lång erfarenhet. Att din erfarenhet väger tungt för dig är helt OK. Min erfarenhet är den som gäller för mig.
Åke

Bra debattklimat Åke. Vi har helt klart olika åsikter och ser olika på våra erfarenheter. Jag sitter givetvis inte med facit. Men jag har varit med om ett några riktigt allvarliga olyckor, där det verkligen kunde gått åt helvete som du säger och jag har vid de här tillfällena manövrerat in i det sista. Har tack och lov inte erfarenheter av flygolyckor utan för mig har det handlat om bil och mc. Sedan har jag i mitt yrke varit på ett stort antal andra trafikolyckor, vilket också påverkar min inställning. Att du väljer att inte tro på mig är trist, men det kan jag leva med. Skillnaden på ratthållningen kvart i tre och tjugo i fyra är några centimetrar, dvs ingen big deal. Det väsentliga är att hålla i nederkant på ratten pga kraften i airbagen. Jag vidhåller dock min uppfattning att tjugo i fyra passar väldigt bra vid framförande av husbil. En bra och bekväm hållning vid långa färder eftersom det är lättare att få stöd för armbågarna. Sedan vandra händerna givetvis runt vid manövrar och av tristess. Men det är bra att ha en grundinställning.

:-/<rister
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur håller ni i ratten?

krinil
Det är lite kul att debattera frågor som känns angelägna. Du skriver att det är trist att jag inte tror på dig men så har jag inte uttryckt mig. Det viktiga i debatter kan ju vara att respektera att det finns olika erfarenheter så det är väl det vi får göra.
Åke
 
Toppen