• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur hänger detta ihop?

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Hur hänger detta ihop?

En tvist till med PB klass II, är att den finns bara i Sverige. Nu har man allt mer börjat skylta med Klass II på parkeringsskyltar. Men dessa blir då att gälla bara svenska husbilar, då klassen bara finns i Sverige.

pb_klass2.png
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur hänger detta ihop?

Ingrid & Pålle
Så vitt jag vet infördes körkort 1906 i Sverige. Betr. köra tung lastbil före 1972 så gjorde man det på Körkort + Trafikkort om man körde kommersiellt, åkeri el. likn. Som anställd förare krävdes inte mer än B-kort. Körkortsförordningen 1972:603 införde C-kort, men man gjorde senare en övergångsbest som innebar att alla som kört tung lastbil i betydande omfattning och kunde styrka det genom arbetsgivare eller att man själv gick upp hos polismyndigheten och styrkte det själv fick ut ett C-kort. Jag vill minnas att man fick lämna ett lämplighetsintyg. Detta gällde mellan 1/1-1983--31/12-83. Rätta mig gärna om jag har fel.
Åke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.958
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Hur hänger detta ihop?

Ingrid & Pålle
Så vitt jag vet infördes körkort 1906 i Sverige. Betr. köra tung lastbil före 1972 så gjorde man det på Körkort + Trafikkort om man körde kommersiellt, åkeri el. likn. Som anställd förare krävdes inte mer än B-kort. Körkortsförordningen 1972:603 införde C-kort, men man gjorde senare en övergångsbest som innebar att alla som kört tung lastbil i betydande omfattning och kunde styrka det genom arbetsgivare eller att man själv gick upp hos polismyndigheten och styrkte det själv fick ut ett C-kort. Jag vill minnas att man fick lämna ett lämplighetsintyg. Detta gällde mellan 1/1-1983--31/12-83. Rätta mig gärna om jag har fel.
Åke

Du kommer ihåg ännu fler detaljer kring detta!

När det gäller krav på körkort säger Wikipedia 1916 (Körkort i Sverige - Wikipedia), men de kan ju ha fel.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
631
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Hur hänger detta ihop?

Hej.
Om man körde lastbil i ett företag som fraktade sina egna produkter fordrades "bara" körkort, körde man bil/lastbil i ett företag som tog betalt för transporten så fordrades även trafikkortet oavsett hur stor bil man körde. Vid körkortsomläggningen "fick" man behörigheterna A,B,BE,C och CE om man om man kunde visa intyg från arbetsgivaren att man hade kört tung bil i en större omfattning. Hade man dessutom ett trafikkort fick man alla behörigheterna A,B,BE,C,CE,D och DE automatiskt (utan intyg) Redan då fick man alltså rätt att köra tung lastbil med släp även om man aldrig kört sådant tidigare. Uppkörning för trafikkortet fordrade innan den tiden inte att man körde upp med lastbil utan bilen skulle ha ett visst axelavstånd, ex.vis räckte det med en Opel Kapitän eller motsvarande.

Mvh / Roland
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur hänger detta ihop?

Nja, jag tolkar det som att man får parkera med PB2 fram till 23. Med andra ord är det förbjudet att bilen står över natten.

/M
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur hänger detta ihop?

Jo, jag orkade inte göra skylten komplett för då tar gotlänningarna den rätt upp och ner. P-skyltar skall bara vara blå med blå tilläggstavlor. Inget annat. :)

PS
Vem var det nu som lurade in oss på parkering??? Det ska ju handla om stora husbilar i denna tråden - tusan också. :oops:
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur hänger detta ihop?

Roland o Ingergerd
Eftersom du uttrycker dig så tvärsäkert om "Körkortsomläggningen"? Vad det nu är, så citerar jag vad som står i VTK (Körkortsförordningen 1977:722) 7 par. Omtryckt i SFS 1983:403. Denna förordning träder i kraft d.1jan.1983
Ett körkort som enligt äldre best. har utfärdats i i klasserna BDE eller ABDE gäller även för tung lastbil utan släpfordon eller med ett lätt släpfordon. Ett sådant KK får bytas ut mot ett KK vari ingår behörigheten C.
Den som har ett KK med behörigheterna B, AB, BE eller ABE och som har kört tung lastbil i betydande omfattning under olika trafikförhållanden de senaste tolv månaderna får efter ansökan byta ut sitt KK mot ett KK vari ingår behörigheten C.
Sedan står det uppräknat vad det krävs för olika intyg o.s.v. Om det nu är så att man skulle fått betydligt fler behörigheter än C så vore det intressant om du ville kommentera det?
Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Hur hänger detta ihop?

Nja, jag tolkar det som att man får parkera med PB2 fram till 23. Med andra ord är det förbjudet att bilen står över natten.

/M

Så är det, men kommer jag dit med min husbil, så får jag stå där när jag vill, då jag är från Finland, och där har vinge PB klass 1 eller klass 2 utan bara Personbil med tillägget husbil.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur hänger detta ihop?

Fint. Nån förmån skall du ha när du kommer från Finland..

:)

/M
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
631
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Hur hänger detta ihop?

Roland o Ingergerd
Eftersom du uttrycker dig så tvärsäkert om "Körkortsomläggningen"? Vad det nu är, så citerar jag vad som står i VTK (Körkortsförordningen 1972:603) 7 par. Denna förordning träder i kraft d.1jan.1983
Ett körkort som enligt äldre best. har utfärdats i i klasserna BDE eller ABDE gäller även för tung lastbil utan släpfordon eller med ett lätt släpfordon. Ett sådant KK får bytas ut mot ett KK vari ingår behörigheten C.
Den som har ett KK med behörigheterna B, AB, BE eller ABE och som har kört tung lastbil i betydande omfattning under olika trafikförhållanden de senaste tolv månaderna får efter ansökan byta ut sitt KK mot ett KK vari ingår behörigheten C.
Sedan står det uppräknat vad det krävs för olika intyg o.s.v. Om det nu är så att man skulle fått betydligt fler behörigheter än C så vore det intressant om du ville kommentera det?
Åke

Hej Åke.

Jag uttalar mig inte om den förordningen som trädde ikraft 1983 utan jag berättar vad som gällde när de nya körkortsklasserna kom i början på 70-talet, jag vill minnas att det var 1972. Eftersom jag vid den tiden körde tankbil åt ett oljebolag och bara hade körkort (inte trafikkort) så vet jag vilka behörigheter jag fick i feb 1973 efter att bolaget intygat att jag körde åt dem. Kollegor i företaget som dessutom hade trafikkort fick som jag tidigare skrev även D och DE. Detta är min erfarenhet och den kan jag uttala mig tvärsäkert om.

Mvh / Roland
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur hänger detta ihop?

Roland o Ingergerd
Tack för ditt svar Roland, jag är intresserad av hur övergången till nya körkortsklasserna gick till 1972. Det var Trafiksäkerhetsverket som var central körkortsmyndighet på den tiden och förmodligen fick många som du som jobbade i samhällsviktiga funktioner,oljebolag och liknande dispenser. Det är svårt att reda ut hur det gick till rent allmänt då jag inte kan hitta gamla SFS.
Åke
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
631
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Hur hänger detta ihop?

Roland o Ingergerd
Tack för ditt svar Roland, jag är intresserad av hur övergången till nya körkortsklasserna gick till 1972. Det var Trafiksäkerhetsverket som var central körkortsmyndighet på den tiden och förmodligen fick många som du som jobbade i samhällsviktiga funktioner,oljebolag och liknande dispenser. Det är svårt att reda ut hur det gick till rent allmänt då jag inte kan hitta gamla SFS.
Åke

Hej igen, Åke

Jag är inte helt 100 på detta men jag har för mig att det var som följer:

De som hade motorcykelkörkort fick behörighet A.
Körkort för bil gav behörighet A och B men inget mer.
Körkort för bil + tidigare nämnt intyg fick A,B,BE,C och CE.
Körkort + trafikkort gav automatiskt (dvs utan intyg) A,B,BE,C,CE,D och DE.
Jag vet inte om man skall kalla det dispens för de som fick behörighet via intyg, snarare skulle jag kalla det övergångsregel men det är ju enbart av akademisk betydelse. Behörigheterna var på den tiden inte tidsbegränsade, kravet på läkarintyg för att behålla högre behörigheter kom ju långt senare och fordras inte förrän du fyllt 45 år om jag inte missminner mig. Det hade nog blivit svårhanterat om de som hade körvana på tung bil utan trafikkort skulle behövt avlägga prov men inte de som hade trafikkort. Konsekvensen blev nog så att många av de som hade trafikkort fick behörigheter som de egentligen inte hade någon vana på men å andra sidan så tror jag att det var det smidigaste sättet att lösa det hela på.

Mvh / Roland
 
Toppen