F
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ingrid & Pålle
Så vitt jag vet infördes körkort 1906 i Sverige. Betr. köra tung lastbil före 1972 så gjorde man det på Körkort + Trafikkort om man körde kommersiellt, åkeri el. likn. Som anställd förare krävdes inte mer än B-kort. Körkortsförordningen 1972:603 införde C-kort, men man gjorde senare en övergångsbest som innebar att alla som kört tung lastbil i betydande omfattning och kunde styrka det genom arbetsgivare eller att man själv gick upp hos polismyndigheten och styrkte det själv fick ut ett C-kort. Jag vill minnas att man fick lämna ett lämplighetsintyg. Detta gällde mellan 1/1-1983--31/12-83. Rätta mig gärna om jag har fel.
Åke
Du kommer ihåg ännu fler detaljer kring detta!
När det gäller krav på körkort säger Wikipedia 1916 (Körkort i Sverige - Wikipedia), men de kan ju ha fel.
Nja, jag tolkar det som att man får parkera med PB2 fram till 23. Med andra ord är det förbjudet att bilen står över natten.
/M
Roland o Ingergerd
Eftersom du uttrycker dig så tvärsäkert om "Körkortsomläggningen"? Vad det nu är, så citerar jag vad som står i VTK (Körkortsförordningen 1972:603) 7 par. Denna förordning träder i kraft d.1jan.1983
Ett körkort som enligt äldre best. har utfärdats i i klasserna BDE eller ABDE gäller även för tung lastbil utan släpfordon eller med ett lätt släpfordon. Ett sådant KK får bytas ut mot ett KK vari ingår behörigheten C.
Den som har ett KK med behörigheterna B, AB, BE eller ABE och som har kört tung lastbil i betydande omfattning under olika trafikförhållanden de senaste tolv månaderna får efter ansökan byta ut sitt KK mot ett KK vari ingår behörigheten C.
Sedan står det uppräknat vad det krävs för olika intyg o.s.v. Om det nu är så att man skulle fått betydligt fler behörigheter än C så vore det intressant om du ville kommentera det?
Åke
Roland o Ingergerd
Tack för ditt svar Roland, jag är intresserad av hur övergången till nya körkortsklasserna gick till 1972. Det var Trafiksäkerhetsverket som var central körkortsmyndighet på den tiden och förmodligen fick många som du som jobbade i samhällsviktiga funktioner,oljebolag och liknande dispenser. Det är svårt att reda ut hur det gick till rent allmänt då jag inte kan hitta gamla SFS.
Åke
Är det inte så att svensk behörighet även gäller utomlands?
Piraten