• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur hänger detta ihop?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
På Blocket finns en Husbuss registrerad som PB klass II Husbuss , boyta 32 m2 | Stockholm.
I annonsen står det att man får köra på B-kort & att bussen väger "Totalvikt: 12.660 KG.".
I körkortsportalen står det: Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt uppgår till högst 4 250 kg.
Jag har lite svårt att få ihop ekvationen. Kan någon hjälpa till?

:confused: Bennie :confused:

PS. det är lika bra att klämma till med några tomtar också med tanke på vad som stundar.:santa1::santa-5-icon::santa-3-icon::santa-2-icon:
 

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: Hur hänger detta ihop?

Behörigheten att köra Pb II oavsett vikt gäller B körkort utfärdat före 1 juli 1996 och som inte varit återkallat.
Senare utfärdat B körkort gäller pb och lätt lastbil med entotalvikt av högst 3 500 kg.
Utökad B-behörighet gäller där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt överstiger 3,5 ton men inte 4,25 ton, dvd kombinationen bil-släp.

Det går alltså bra att köra detutannonserade fordonet om man har B körkort utfärdat före 1 juli 1996 och som inte varit återkallat.


Haré bra
Bj
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur hänger detta ihop?

En fråga. Om man nu har ett sådant monster och blir av med körkortet och sedan får det igen. Då är det kört med behörigheten för PB2. Bara att ta C-kort?

/M
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur hänger detta ihop?

Jag tackar för allas engagemang & upplysningar ni lämnat. En inkonsekvent bestämmelse men bra för husbilsägare som sedan tidigare innehade en såpass tung husbil. Att man tagit fram en sådan här bestämmelse i Sverige där det mesta är förbjudet är för mej en gåta. Jag kan faktiskt förstå att övriga Europa inte tillåter detta. Det är ju ingen skillnad att framföra en buss eller tung lastbil på över 12 ton & en PBII med samma totalvikt. Bestämmelsen kom väl till när lagen ändrades för att dom med tunga fordon fortsättningsvis skulle få framföra dessa med sin körvana av desamma. Men nu kan ju vem som helst som uppfyller kriteriet framföra ett tungt fordon klassat som PBII oavsett körvana eller ej vilket i mina ögon kan vara rent livsfarligt. Känns otryggt att veta att man kan möta dylika i trafiken.

Bakgrunden till min fråga är att jag sneglat på tyngre husbilar. För 5 år sedan så förnyade jag inte mitt körkort med alla behörigheter & fick då behålla A & BE-behörigheten. Enligt Trafikverket kan man begära tillbaka sina behörigheter. Det enda som behövs är ett läkarintyg & där spricker det för mej. Synkravet idag är syn på båda ögonen minst 0.1 på det sämsta. Efter en infarkt i höger öga så förlorade jag synen på detta & kan således inte få tillbaka mina behörigheter för att få framföra ett tungt fordon. MEN, är fordonet klassat som PBII så räcker det med syn på ett öga. Ofattbart!

Bennie
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur hänger detta ihop?

Jag tackar för allas engagemang & upplysningar ni lämnat. En inkonsekvent bestämmelse men bra för husbilsägare som sedan tidigare innehade en såpass tung husbil. Att man tagit fram en sådan här bestämmelse i Sverige där det mesta är förbjudet är för mej en gåta. Jag kan faktiskt förstå att övriga Europa inte tillåter detta. Det är ju ingen skillnad att framföra en buss eller tung lastbil på över 12 ton & en PBII med samma totalvikt. Bestämmelsen kom väl till när lagen ändrades för att dom med tunga fordon fortsättningsvis skulle få framföra dessa med sin körvana av desamma. Men nu kan ju vem som helst som uppfyller kriteriet framföra ett tungt fordon klassat som PBII oavsett körvana eller ej vilket i mina ögon kan vara rent livsfarligt. Känns otryggt att veta att man kan möta dylika i trafiken.

Bakgrunden till min fråga är att jag sneglat på tyngre husbilar. För 5 år sedan så förnyade jag inte mitt körkort med alla behörigheter & fick då behålla A & BE-behörigheten. Enligt Trafikverket kan man begära tillbaka sina behörigheter. Det enda som behövs är ett läkarintyg & där spricker det för mej. Synkravet idag är syn på båda ögonen minst 0.1 på det sämsta. Efter en infarkt i höger öga så förlorade jag synen på detta & kan således inte få tillbaka mina behörigheter för att få framföra ett tungt fordon. MEN, är fordonet klassat som PBII så räcker det med syn på ett öga. Ofattbart!

Bennie

Hej
Du har ju helt rätt i att nuvarande regelverk har detta kryphål. Det finns dock ganska många som är glada för detta då det ger dem möjlighet till ett bra fritidsintresse. Risker att detta skall leda till att du möter en massa farliga förare tror jag inte är så stor. Vi har ju levt med detta regelverk i ganska många år och olycksstatestiken visar att husbilar är bland det säkraste fordon du kan åka i. Detta trots att de flesta bilarnas passiva krocksäkerhet inte alls är så bra. Husbilsförare är försiktiga och rädda om sina dyra ögonstenar vilket leder till att de inte tar onödiga risker. Detta leder till att vi inte så ofta är inblandade i olyckor. Vi kör också mest på dagtid och många bilar står avställda när det är vinter, mörker och halka. Jag tycker vi skall gjädjas åt att vi har ett bra system:)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.958
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Hur hänger detta ihop?

... Att man tagit fram en sådan här bestämmelse i Sverige där det mesta är förbjudet är för mej en gåta...
Bennie

Detta är inte någon bestämmelse som "tagits fram".

Före 1/7 1996 fanns inga gemensamma europeiska körkortsbestämmelser, och då fanns ingen viktbegränsning för den svenska B-behörigheten.

1/7 1996 togs det första steget mot gemensamma europeiska körkortsbestämmelser, och då infördes viktbegränsningen på 3,5 ton för B-behörighet även i Sverige.

Men: I Sverige (och många andra länder) kan inte myndigheterna "ta ifrån en" den behörighet man en gång förvärvat. Därför får den med "gammalt B-körkort" fortsätta köra personbilar som har en totalvikt som överstiger 3,5 ton. (Detta gäller inte bara husbilar, utan även t.ex. vissa ambulanser...)

Liknande övergångsbestämmelser finns i många andra länder, vilket man kan läsa om här Utomlands med husbilen? samt om man hämtar hem det aktuella beslutet.

PS
En parallell är att de som för väldigt länge sedan tog B-behörighet även fick A-behörighet "på köpet".
DS
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.734
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Hur hänger detta ihop?

Det har två sidor med en klassning som PB2. Fördelen är väl att fler kan köra PB2 som väger mer än 3,5 ton. Denna klassning finns dock endast i Sverige och i de flesta andra länder krävs då ett C-kort.
En bekant skulle förra året köra till Kroatien med sin PB2, (över 3,5 ton) vid kontroll före avfärd visade det sig att hans behörighet inte gällde, vägde fordonet över 3,5 ton så klassades det som tung lastbil och behörighet krävdes för detta. Det fick bli en tur inom Sveriges gränser istället.

För oss som har C-kort är PB2 klassningen över 3,5 ton en stor nackddel. Skatten är ca 300% högre på en PB2 registrering än en registrering som tung lastbil upp till 6-ton. Antalet parkeringsplatser med PB2-förbud ökar stadigt och man får då heller inte stå på lastbilsparkeringarna, vilket har medfört att fler och fler platser blir svåra eller omöjliga att besöka med husbil.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.734
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Hur hänger detta ihop?

Men: I Sverige (och många andra länder) kan inte myndigheterna "ta ifrån en" den behörighet man en gång förvärvat. Därför får den med "gammalt B-körkort" fortsätta köra personbilar som har en totalvikt som överstiger 3,5 ton. (Detta gäller inte bara husbilar, utan även t.ex. vissa ambulanser...)

Nja, det stämmer inte helt. Den som tog körkort "för länge sen" tog då helt enkelt bara ett kökort utan några specifierade behörigheter.
Men i slutet av 80-talet så drogs C-behörigheten in för alla dessa så tillvida de inte kunde påvisa att de kört tung lastbil under tiden före indragandet.
Det är samma sak med släp efter bil. Det finns bilar som väger under 3,5 ton men som får dra släp på 4-ton. Behörigheten för dessa drogs också in med krav på nytt körkort.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur hänger detta ihop?

"Gamla ska man ej förakta.
Dom gör det noggrant, dom gör det sakta.
Unga ....."

Vi skulle hellre möta en erfaren förare med en stor husbil som har kostat lite än en oerfaren förare med liten lätt billig personbil som kan ställa till med precis vad som helst.

Sen räcker det med C1 upp till 7,5 ton.

:) :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur hänger detta ihop?

Det var en oerfaren förare med tung bil som jag menade. Hur många sådana som finns i trafiken är svårt att veta. Det är nog inte många men det räcker med en om det vill sig illa.

Bennie:twitcy:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Hur hänger detta ihop?

"Gamla ska man ej förakta.
Dom gör det noggrant, dom gör det sakta.
Unga ....."

Vi skulle hellre möta en erfaren förare med en stor husbil som har kostat lite än en oerfaren förare med liten lätt billig personbil som kan ställa till med precis vad som helst.

Sen räcker det med C1 upp till 7,5 ton.

:) :)

Tyvärr får man ju inte välja sina möten...
Jag möter gärna försiktiga förare oavsett om de är erfarna eller ej så väl gammal som ung.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Hur hänger detta ihop?

Det har två sidor med en klassning som PB2. Fördelen är väl att fler kan köra PB2 som väger mer än 3,5 ton. Denna klassning finns dock endast i Sverige och i de flesta andra länder krävs då ett C-kort.
En bekant skulle förra året köra till Kroatien med sin PB2, (över 3,5 ton) vid kontroll före avfärd visade det sig att hans behörighet inte gällde, vägde fordonet över 3,5 ton så klassades det som tung lastbil och behörighet krävdes för detta. Det fick bli en tur inom Sveriges gränser istället.

För oss som har C-kort är PB2 klassningen över 3,5 ton en stor nackddel. Skatten är ca 300% högre på en PB2 registrering än en registrering som tung lastbil upp till 6-ton. Antalet parkeringsplatser med PB2-förbud ökar stadigt och man får då heller inte stå på lastbilsparkeringarna, vilket har medfört att fler och fler platser blir svåra eller omöjliga att besöka med husbil.

Är det inte så att svensk behörighet även gäller utomlands?

Piraten
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.958
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Hur hänger detta ihop?

... Nja, det stämmer inte helt. Den som tog körkort "för länge sen" tog då helt enkelt bara ett kökort utan några specifierade behörigheter...

Det stämmer att de som tog "körkort" i början av 1900-talet (krav på körkort infördes 1916), inte gjorde detta för någon speciell fordonskategori.

När det gäller den "lastbilskörning" som Stig åsyftar, gällde följande fram till slutet av 1970-talet: För att köra tung lastbil krävdes (precis som idag) C-behörighet, och för att köra tung lastbil med släp krävdes (precis som idag) CE-behörighet. Dock fanns det ett undantag: Den som körde tung lastbil "privat" (alltså inte yrkesmässigt) fick göra det med B-behörighet. (Undantaget gällde, så vitt jag minns, inte tung lastbil + släp.) På den tiden var det alltså möjligt att hyra t.ex. en MB608 skåpbil, och flytta sitt eget bohag.

När detta undantag togs bort fick alla som kunde bevisa (t.ex. med intyg från arbetsgivaren) att de hade körvana med tung lastbil ett "C" på sitt körkort utan kunskapsprov eller förarprov.
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: Hur hänger detta ihop?

Det här kom till tack vare tokskatten på pb.dieslar . Om man importerade en husbil från Tyskland blev det en pb. skatten blev så hög att det inte gick att ta in en husbil. Jag tog in 2st på den tiden men då var man tvungen att hitta sär regad h.bil.Då fick vägverket i uppgift att råda bot på detta. När begreppet husbil inte fanns i Sverige kom pb 2 in i bilden.
Jag hade på den tiden intresse i branchen så jag ringde v.v. och frågade om det verkligen inte fanns någon övre viktgräns.Det hade aldrig varit på tal fick jag till svar. på min fråga om de skulle ändra det svarade han att det fick vara som det var. Han faxade alla bestemälser om det till mig. fordonet får vara hur stort som helst bara det är bostadsinrätt.I princip en ledbuss. Idiotiskt.Ja.
Med vänlig hälsning Lennart
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Hur hänger detta ihop?

Det stämmer att de som tog "körkort" i början av 1900-talet (krav på körkort infördes 1916), inte gjorde detta för någon speciell fordonskategori.

När det gäller den "lastbilskörning" som Stig åsyftar, gällde följande fram till slutet av 1970-talet: För att köra tung lastbil krävdes (precis som idag) C-behörighet, och för att köra tung lastbil med släp krävdes (precis som idag) CE-behörighet. Dock fanns det ett undantag: Den som körde tung lastbil "privat" (alltså inte yrkesmässigt) fick göra det med B-behörighet. (Undantaget gällde, så vitt jag minns, inte tung lastbil + släp.) På den tiden var det alltså möjligt att hyra t.ex. en MB608 skåpbil, och flytta sitt eget bohag.

När detta undantag togs bort fick alla som kunde bevisa (t.ex. med intyg från arbetsgivaren) att de hade körvana med tung lastbil ett "C" på sitt körkort utan kunskapsprov eller förarprov.

Att köra lastbil med B kort gällde som du säger privat, men till privat räknades alla transporter som inte togs betalt för. Jag körde Ica lastbil till Ica butiker med B kort på den tiden och det var 16 tons bilar. Transporten debiterades inte därför var det OK!!!
 
Toppen