• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur funkar en NAS-hårddisk?

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Jag är nog inte riktigt klok. Kör backup enligt följande:

  • Acronis till NAS varje dag, spegling av diskarna på två datorer
  • Acronis Cloud varje dag, alla dokument och bilder
  • SugarSync Cloud: Online alla dokument och bilder (lagrar så snart något ändras, läggs till eller tas bort)
  • Flickr Cloud: Vid behov nya foton, alla mina foton ligger där
  • GoodSync till NAS, separat Porsche hårddisk och USB på nyckelknippan, alla dokument och bilder, plus Outlook filer, kanske en gång varannan vecka

Vore väl 17 om jag skulle tappa bort något. Snacka om hängslen och livrem.
Har även Onedrive, Google Drive och Dropbox, men orkar inte utnyttja dem också.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

...
  • SugarSync Cloud: Online alla dokument och bilder (lagrar så snart något ändras, läggs till eller tas bort)
...
Vore väl 17 om jag skulle tappa bort något...

Så om du av misstag tar bort något från datorn så försvinner det också från back upen? Det låter inte så bra i mina öron.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Så om du av misstag tar bort något från datorn så försvinner det också från back upen? Det låter inte så bra i mina öron.

Jag använder inde just sugarsync längre, men den har nog som de liknande lösningar jag har. Man kan välja vilket datun man vill återskapa filerna från. Har räddat mig ett par gånger nör jag raderat eller ändrat filer av misstag...

//Stefan
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Så om du av misstag tar bort något från datorn så försvinner det också från back upen? Det låter inte så bra i mina öron.

Nej, Acronis backup på NAS: Man kan bestämma antal generationer Full/Differential eller Full/Incremental man vill ha. Jag har två generationer (motsvarar 12 dagar, har full plus 5 differential).
Backup SugarSync: Borttagna filer ligger kvar i molnet tills dess man tar bort dem:

Sugarsync.JPG

Backup Acronis cloud: Samma sak (de grå är deletade på datorn):
Acronis.JPG
 
Senast ändrad:
Toppen